Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ford Explorer AS24 3.jpeg

Ford Explorer

1 / 4
Ford Explorer AS24 3.jpeg
Ford Explorer AS24 4.jpeg
Ford Explorer AS24 1.jpg
Ford Explorer AS24 2.jpg

Sterke punten

  • Veel vermogen
  • Zeven zitplaatsen
  • Altijd als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Enorme buitenmaten
  • Beperkt elektrisch rijbereik
  • Fiscaal minder interessant

Ford Explorer Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Explorer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6 - 12.7s
Maximumsnelheid:170 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):66 - 66 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.9 - 13.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4790 x 1830 x 1778 mm
Portieren:5
Kofferruimte:330 - 2274 liter
Aanhangergewicht:393 - 694 kg

Amerikaan onder stroom

De ‘Explorer’-naam kent een lange geschiedenis voor Ford – of toch voor de Amerikaanse tak. Daar wordt het model al ruim 30 jaar aangeboden over maar liefst zes generaties. Die laatste waagde voor het eerst de oversteek naar het Europese vasteland, en daarvoor was een reden. Die kreeg namelijk een EU-vriendelijke plug-inhybride aandrijflijn.

Interesse in een Ford Explorer

Ford Explorer tweedehands auto
Ford Explorer nieuwe auto
Ford Explorer dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Mag het eens iets anders zijn dan de doordeweekse Duitse SUV’s, dan kan je bij Ford aankloppen voor een Explorer. Je zult je auto gegarandeerd terugvinden op een volle parking.

  • Toch moet je amper onderdoen qua technologie, want de Exlorer is op onze markt altijd een plug-inhybride. Hij kan je dus flink wat brandstofkosten besparen, al valt hij wel buiten de echt voordelige belastingscategorie door zijn hogere CO2-uitstoot.

  • Daar krijg je dan wel een gigant van een motor voor in ruil, want dankzij de combinatie tussen een 3.0-liter V6-benzineblok en een elektromotor heb je ruim 450 pk ter beschikking.

  • Ook binnenin kan je eigenlijk niet klagen, wel integendeel. Zo vind je vlot plek voor zeven, of voor je complete inboedel indien je de stoelen neerklapt.

Belangrijke gegevens

Motoren

Kijk je er de Amerikaanse catalogus op na, dan vind je de Ford Explorer met talrijke motoren onder de kap. Voor de Europese markt is dat anders, want wij krijgen de SUV maar in één smaakje. Dat is een plug-inhybride, en die gaat als EcoBoost PHEV door het leven.

Zo combineert onze Explorer een 3.0-liter V6-benzinemotor met 349 pk met een elektromotor die op zich 101 pk kan produceren. Ieder exemplaar beschikt bovendien over vierwielaandrijving en over een tientraps automaat. Het systeemvermogen piekt op 457 pk en 825 Nm koppel, waarmee deze kolos naar de 100 km/u snelt in 6 seconden. Anderzijds hangt er ook een zuinig kantje aan deze Explorer, want de elektromotor haalt zijn stroom uit een accu van 13,1 kWh. Daarmee moet de SUV op papier zo’n 50 kilometer halen, al blijkt het elektrische rijbereik in de praktijk eerder beperkt tot 30 à 35 kilometer.

De Explorer is dan ook niet de zuinigste plug-inhybride op de markt. Ford spreekt zelf over een verbruik van 3,4 l/100 km, maar bij andere plug-inhybrides duikt het theoretische cijfer vaak onder de 2 l/100 km. Dat geldt ook voor de CO2-uitstoot, en daar schuilt het grootste nadeel van de Explorer. Zakelijke rijders kunnen een auto met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km namelijk 100% fiscaal aftrekken, maar met zijn uitstoot van 78 g/km valt deze Ford dus niet in die categorie.

Afmetingen

Dat de Ford Explorer van origine een Amerikaan is, merk je maar al te goed aan zijn buitenmaten. Zo is deze SUV 5,05 meter lang, 2 meter breed en 1,78 meter hoog – en dat noemen ze in de VS nog maar een “mid-size SUV”. Naar Europese maatstaven is de Explorer dus gigantisch, en dat geldt ook voor zijn gewicht. Zo weegt de plug-inhybride 2.466 kilogram, en dan snap je meteen waarom de auto over zo’n enorm motorvermogen beschikt.

Gelukkig gaan grote buitenmaten gepaard met even grote binnenmaten. Dankzij een laadvolume van tot 2.274 liter houdt hij namelijk net zo van verhuizen als de gemiddelde bestelwagen, terwijl hij zich met al zijn zitplaatsen rechtop ontpopt tot een ware gezinsvriend. Zelfs dan blijft er nog 330 liter kofferruimte achter de derde zitrij over, waarmee hij maar net moet onderdoen voor een Volkswagen Golf… Terwijl hij dan wel zeven volwassenen in relatief comfort vervoert.

Varianten

Ford biedt de Explorer in Europa aan in slechts twee uitrustingsniveaus: ST-Line en Platinium. De ST-Line is daarin de goedkopere, maar die biedt meteen meer uitrusting dan je van durft dromen. Reken dus op standaard aanwezigheid van bijvoorbeeld 20-inchvelgen, verduisterde buitenaccenten, een panoramisch schuifdak, lederen bekleding met rode stiksels, adaptieve cruise control, 360°-camera’s en zo kan je nog even doorgaan. De Platinium kiest daarentegen meer voor een luxueuze dan voor een sportieve uitstraling met accenten in geborsteld aluminium, bruin leer vanbinnen en eigen velgdesigns.

Prijzen

De Explorer is dus altijd een goed uitgeruste auto, en de prijzen zijn er dan ook naar. Ga je op het moment van schrijven (december 2022) langs bij de Ford-dealer voor een nieuw exemplaar, dan betaal je minstens 89.750 euro. Voor dat geld krijg je de auto in zijn ST-Line-uitvoering, en dan valt er maar weinig meer toe te voegen. Enkel aan een mooi lakkleurtje kan je nog een duizendtal euro spenderen. Wil je liever de chic aangeklede Platinium, dan kost je dat minstens 90.750 euro.

Zoek je daarentegen tweedehands naar een Explorer, dan kom je al snel van een kale reis terug. Zo vind je maar een handjevol gebruikte exemplaren in België, waar je doorgaans nog steeds ruim 70.000 euro voor moet neertellen. In dat geval kan het de moeite waard zijn om even internationaal te gaan zoeken, want in bijvoorbeeld Duitsland vind je gebruikte Explorer PHEV’s vanaf zo’n 55.000 euro.

Design

Buitenzijde

Ford is een merk met twee gezichten, want hun Amerikaanse modellen zien er doorgaans wat anders uit dan hun Europese gamma. Wanneer je deze Explorer dus naast een Puma of een Focus van Europese makelij zou plaatsen, zou je amper snappen dat je naar twee auto’s van dezelfde constructeur kijkt. Toch verkoopt Ford deze SUV nu ook bij ons, en dat maakt het verschil des te opvallender. Zo pronkt de Explorer met enorme buitenmaten en een stoer design dat niet zou misstaan bij de speciale eenheden van de ordediensten. En dat doet het ook niet, want in de VS wordt de Explorer veelvuldig gebruikt als Police Interceptor.

Binnenzijde

Ook binnenin zijn er verschillen met de compactere, Europese Ford-modellen, al vind de Ford-fanaat wel de nodige herkenningspunten. Zo wordt het stuurwiel bij ons ook gebruikt in andere auto’s, en maakt de Explorer gebruik van hetzelfde SYNC-infotainmentsysteem dat we al even kennen. Ook de bouwkwaliteit is gelijkaardig, en dat is misschien even wennen. Met een prijskaartje als dat van de Explorer zou je namelijk verwachten dat je tegen materialen van betere kwaliteit aankijkt. Verder blinkt de SUV vooral uit op vlak van ruimte, want je vindt er zeven zitplaatsen waar je ook stuk voor stuk volwassenen in kwijt kunt.

Veiligheid

De Ford Explorer is een uitermate veilige auto om in te vertoeven tijdens een botsing, en dat ligt niet alleen aan zijn status van automobiele stormram. De SUV is namelijk ook stevig gebouwd en beschikt over de nodige actieve en passieve veiligheidssystemen, waardoor hij bij zijn Euro NCAP-crashtests in 2019 de volle vijf op vijf sterren verdiende. Zo vind je voorin hoofd- en knie-airbags, en zijn er zowel voor- als achterin zijdelingse airbags voor het hoofd en de borst. Daarnaast behoort een botspreventiesysteem tot de standaarduitrusting, net als een rijstrookassistent en een adaptieve sneheidsbegrenzer.

Alternatieven

De Ford Explorer is van origine een Amerikaans model, en daardoor heeft hij maar weinig concurrenten in Europa. Zo kan je bij Toyota aankloppen voor een highlander, een zelfopladende hybride die in de VS onder hetzelfde segment valt als de Ford. Daarnaast heeft Hyundai een Santa Fe in het aanbod met een stekker, en Kia een Sorento. In de Europese hoek vinden we dan weer de Land Rover Defender P400e, of premiumgiganten zoals de Audi Q7 TFSIe.

FAQ

Is de Ford Explorer een fiscaal voordelige PHEV?
De fiscus ziet de Ford Explorer als een zogenaamde ‘Fake Hybrid’, gezien zijn CO2-uitstoot van 78 g/km. Daardoor is een Explorer, in tegenstelling tot plug-inhybrides met een CO2-uitstoot lager dan 50 g/km, niet volledig fiscaal aftrekbaar.
Is de Ford Explorer PHEV een zuinige auto?
Indien je de accu van je Ford Explorer geregeld oplaadt, kan hij zuinig zijn. Ford spreekt zelf over een verbruik van 3,4 l/100 km, al moet je daarvoor dus wel je best doen. Laad je hem niet, dan zie je al snel ruim 10 l/100 km verschijnen.

Beoordelingen voor Ford Explorer

6 Beoordelingen

4,5