Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-130-l-01.jpg

BMW 130i (E87)

1 / 4
bmw-130-l-01.jpg
bmw-130-l-02.jpg
bmw-130-l-03.jpg
bmw-130-l-04.jpg

Sterke punten

  • Unieke zes-in-lijn
  • Achterwielaangedreven hatchback
  • Dynamisch rijgedrag

Zwakke punten

  • Hogere kosten dan bij viercilinder
  • Verbruik
  • Opvolger M135i nog indrukwekkender

BMW 130 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 130, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6 - 6.3s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):199 - 226 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):8.3 - 9.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4227 x 1748 x 1421 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:425 - 426 kg

Supersporter in vermomming

Tussen 2004 en 2011 was de eerste generatie 1 Reeks beschikbaar als 130i. Die combineerde de stijlvolle looks van de 1 Reeks met een potente atmosferische 3-liter zes-in-lijn. In de tweede generatie 1 Reeks werd deze uitvoering vervangen door de M135i.

Interesse in een BMW 130i (E87)

BMW 130i (E87) tweedehands auto
BMW 130i (E87) nieuwe auto
BMW 130i (E87) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 130i (E87)

Motoren

Toen BMW haar eerste generatie hatchback lanceerde was het duidelijk dat hij niet mocht onderdoen voor zijn grotere broeders. Daardoor kreeg de 1 Reeks achterwielaandrijving én motoren in de lengte. Het grote voordeel daarvan is dat ook stevige motoren met extra cilinders hun weg konden vinden onder de kap van de 1 Reeks. De 130i is daar een mooi voorbeeld van.

BMW nam namelijk de motor vanuit de 3 Reeks 330i en lepelde die in de kleinere 1 Reeks. Het resultaat was een bommetje op wielen. Zo leverde de atmosferische 3-liter zes-in-lijn maar liefst 265 pk (na 2009 werd dat 258 pk) en 315 Nm koppel. Goed om de 1 Reeks in een respectabele 6.1 seconden naar de honderd te sturen en door te laten stuiven tot 250 km/u.

Standaard werd het vermogen via een manuele zesbak naar de achterwielen gestuurd, optioneel stelde BMW een 6-trapsautomaat ter beschikking. Met een verbruik van 9,4 l/100km en een CO2-uitstoot van 226 g/km is deze 130i evenwel geen zuinig baasje.

Tweedehandsprijzen

BMW verkocht de 130i als driedeurs en vijfdeurs hatchback. De later gelanceerde 1 Reeks Coupe kwam er meteen als 135i met turbogeladen 3-liter zes-in-lijn. Tweedehandsprijzen voor de 130i zitten rond de 10.000 tot 15.000 euro. De 130i is een relatief zeldzaam model van de 1 Reeks.

Design-highlights

Ga je tegenwoordig voor de snelste 1 Reeks, dan word je automatische getrakteerd op M-opsmuk. Bij de eerste generatie 1 Reeks was dat nog net anders. Daardoor kan je de 130i vinden met de meer klassevolle 1 Reeks-styling met “brave” bumpers en chromen raamlijsten. Enkel de dubbele einddemper achteraan geeft dan zijn sportiviteit prijs. Veel eigenaars opteerden er echter voor om de auto uit te rusten met het overbekende M-Pack. Waardoor de 130i uit kan pakken met sportievere bumpers.

Alternatieven

Kijken we puur naar de motor en aandrijflijn, dan kent de 130i geen gelijken. Vaak wordt de Volkswagen Golf R32 aangehaald als concurrent. Eveneens met zescilinder (VR6) maar wel met vierwielaandrijving.

Beoordelingen voor BMW 130

3 Beoordelingen

4,8