- Homepage
- Auto
- BMW
- BMW 1 Reeks
- BMW 130i (E87)
Sterke punten
- Unieke zes-in-lijn
- Achterwielaangedreven hatchback
- Dynamisch rijgedrag
Zwakke punten
- Hogere kosten dan bij viercilinder
- Verbruik
- Opvolger M135i nog indrukwekkender
BMW 130 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 130, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW 130i (E87)
-
BMW 130 130i Performance utilitaire LPG super état
€ 10.900,-- 369.000 km
- 09/2005
- 195 kW (265 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
221 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7863 LESSINES -
BMW 130 130i
€ 8.500,-- 236.000 km
- 04/2008
- 195 kW (265 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
197 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7130 Binche
Interesse in een BMW 130i (E87)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Alle belangrijke gegevens over de BMW 130i (E87)
Motoren
Toen BMW haar eerste generatie hatchback lanceerde was het duidelijk dat hij niet mocht onderdoen voor zijn grotere broeders. Daardoor kreeg de 1 Reeks achterwielaandrijving én motoren in de lengte. Het grote voordeel daarvan is dat ook stevige motoren met extra cilinders hun weg konden vinden onder de kap van de 1 Reeks. De 130i is daar een mooi voorbeeld van.
BMW nam namelijk de motor vanuit de 3 Reeks 330i en lepelde die in de kleinere 1 Reeks. Het resultaat was een bommetje op wielen. Zo leverde de atmosferische 3-liter zes-in-lijn maar liefst 265 pk (na 2009 werd dat 258 pk) en 315 Nm koppel. Goed om de 1 Reeks in een respectabele 6.1 seconden naar de honderd te sturen en door te laten stuiven tot 250 km/u.
Standaard werd het vermogen via een manuele zesbak naar de achterwielen gestuurd, optioneel stelde BMW een 6-trapsautomaat ter beschikking. Met een verbruik van 9,4 l/100km en een CO2-uitstoot van 226 g/km is deze 130i evenwel geen zuinig baasje.
Tweedehandsprijzen
BMW verkocht de 130i als driedeurs en vijfdeurs hatchback. De later gelanceerde 1 Reeks Coupe kwam er meteen als 135i met turbogeladen 3-liter zes-in-lijn. Tweedehandsprijzen voor de 130i zitten rond de 10.000 tot 15.000 euro. De 130i is een relatief zeldzaam model van de 1 Reeks.
Design-highlights
Ga je tegenwoordig voor de snelste 1 Reeks, dan word je automatische getrakteerd op M-opsmuk. Bij de eerste generatie 1 Reeks was dat nog net anders. Daardoor kan je de 130i vinden met de meer klassevolle 1 Reeks-styling met “brave” bumpers en chromen raamlijsten. Enkel de dubbele einddemper achteraan geeft dan zijn sportiviteit prijs. Veel eigenaars opteerden er echter voor om de auto uit te rusten met het overbekende M-Pack. Waardoor de 130i uit kan pakken met sportievere bumpers.
Alternatieven
Kijken we puur naar de motor en aandrijflijn, dan kent de 130i geen gelijken. Vaak wordt de Volkswagen Golf R32 aangehaald als concurrent. Eveneens met zescilinder (VR6) maar wel met vierwielaandrijving.