Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ferrari-296_GTB-2022-1600-01.jpg

Ferrari 296 GTB/GTS

1 / 9
Ferrari-296_GTB-2022-1600-01.jpg
Ferrari-296_GTB-2022-1600-07.jpg
Ferrari-296_GTB-2022-1600-17.jpg
Ferrari-296_GTB-2022-1600-18.jpg
Ferrari-296_GTS-2023-1600-0b.jpg
Ferrari-296_GTS-2023-1600-01.jpg
TAMH-252.jpg
_H5A2860.jpg
_NOR7986.jpg

Sterke punten

  • Bliksemsnelle hybride aandrijflijn
  • Elegant design met retrotoetsen
  • 95% van de SF90 voor de helft van de prijs

Zwakke punten

  • Nog steeds erg duur
  • Verwarrende positionering binnen het gamma
  • Interieur niet zo knap als de Roma

Ferrari 296 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 296, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De logischere hybride Ferrari

In 2019 verbaasde Ferrari vriend en vijand met de SF90 Stradale, een 1.000 pk sterke plug-in hybride Ferrari met een prijskaartje van bijna een half miljoen euro. In 2021 werd dan deze 296 GTB voorgesteld, eveneens een plug-in hybride, maar dan met de eerste Ferrari-V6 sinds de Dino (als je de F1-wagens niet meerekent) en een veel redelijker vermogen van… 830 pk. De 296 heeft ook enkele retrotoetsen in zijn ontwerp en kreeg in 2022 een cabrioversie met de naam 296 GTS. Als je niet absoluut de snelste moet hebben is dit een veel logischere keus voor een hybride Ferrari.

Interesse in een Ferrari 296 GTB/GTS

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zijn 3 liter-V6 is splinternieuw en levert op zich al 663 pk, wat samen met de elektromotor een totaal van 830 pk geeft. Veel meer dan je ooit nodig zal hebben.

  • De styling neemt trekjes over van de SF90, maar is toch gemakkelijk te onderscheiden en heeft zelfs enkele retrotrekjes, met inspiratie van de 250 LM.

  • De cabrioversie 296 GTS weegt 70 kilo meer, maar is qua prestaties en dynamiek bijna net zo capabel als de coupéversie, met de extra sensaties van open rijden.

  • De meerwaarde van de SF90 wordt moeilijk te verantwoorden, aangezien deze 296 GTB bijna net zo snel is en toch ongeveer 200.000 euro minder kost.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari 296 GTB/GTS

Motoren

De Ferrari 296 wordt steeds aangedreven door een 3 liter-V6 met twee turbo’s, een gloednieuwe motor met een blokhoek van 120° om hem zo laag mogelijk te kunnen monteren, in combinatie met een 167 pk sterke elektromotor. Samen zijn ze goed voor 830 pk, een vermogen dat (in tegenstelling tot de SF90) steeds naar de achterwielen wordt gestuurd middels een gerobotiseerde 8-bak met dubbele koppeling.

De 7,45 kWh grote batterij geeft hem een elektrisch rijbereik van 25 km, met een topsnelheid van 135 km/u. Werken de twee krachtbronnen samen en schakel je de ‘Qualifying’-modus in, dan kan je in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haal je een topsnelheid van “meer dan” 330 km/u. Leuk meegenomen: de CO2-uitstoot bedraagt slechts 149 g/km, wat de 296 een pak goedkoper maakt qua belastingen.

Afmetingen

De 296 staat op een vergelijkbare basis als de F8 Tributo en de SF90 Stradale, met een lengte van 4,57 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,19 meter. De motor zit centraal geplaatst achter de cabine en er is plaats voor 2 personen aan boord. Dankzij de lage plaatsing van de motor is er 113 liter aan bagageruimte boven de batterij achter de zetels, met nog een 201 liter grote koffer in de neus van de wagen. Daarmee is het een van de meer praktische Ferrari’s uit het gamma.

Uitvoeringen

De Ferrari 296 is in twee varianten beschikbaar: de coupé 296 GTB en de cabrio met hardtop 296 GTS. De GTS is 70 kilo zwaarder en dus een fractie minder snel, maar verder verschillen beide varianten niets op technisch vlak. Beide modellen zijn ook te bestellen met het Assetto Fiorano-pakket, met een manueel instelbare Multimatic-ophanging, iets meer downforce en een 15 kilogram lager gewicht dankzij carbon onderdelen. Je kan ook kiezen voor Michelin Cup 2R-semislicks.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari 296 GTB is te bestellen vanaf 271.184 euro, de GTS kost minstens 315.815 euro. Een hele smak geld, maar wel bijna 200.000 euro goedkoper dan de SF90 Stradale. Hoe dan ook kan je de basisprijs flink opdrijven door de 296 naar smaak aan te passen, zeker als je via de Tailor Made-afdeling van Ferrari gaat, waar je nog een pak meer personalisatiemogelijkheden hebt, maar ook een pak meer geld op tafel moet leggen.

De belastingen zijn wel opvallend betaalbaar voor een Ferrari: amper 885,91 euro BIV en 847,68 euro jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen. In Wallonië en Brussel wordt zijn 3 liter-benzinemotor wel afgestraft en betaal je 4.957 euro BIV en 931,66 euro jaarlijkse belasting, met een eenmalige ecomalus van 250 euro in Wallonië.

Aangezien de Ferrari 296 nog maar net op de markt is, is er nog geen echt tweedehands aanbod: de eerste modellen worden nog maar net geleverd. Wil je een exemplaar bemachtigen zonder op de soms jarenlange levertermijn van Ferrari te moeten wachten, dan moet je flink bijbetalen: we zien exemplaren die in het buitenland worden aangeboden voor 377.000 tot wel 540.900 euro!

Design-highlights en interieur

De Ferrari 296 GTB/GTS heeft dezelfde typische verhoudingen van elke Ferrari met middenmotor van de afgelopen jaren, maar Ferrari heeft wel iets unieks proberen doen met het design, waardoor je hem wel direct herkent. De neus lijkt op een mengelmoesje van de SF90 en de 488 GTB, maar het profiel is vooral anders dan de rest en haalt zijn inspiratie bij de klassieke 250 LM. De achterkant lijkt opnieuw een beetje op de SF90, maar heeft unieke elementen zoals de C-stijl die verder uitstrekt dan de achterruit en de grote centrale uitlaat.

Niet op Roma-niveau

Aan boord heeft Ferrari helaas gekozen om de stijl van de SF90 over te nemen, en dus niet de meer elegante vormgeving van in de Roma, ook al is deze 296 nieuwer dan die laatste. Het is dus een cockpit die volledig op de bestuurder is gericht, al krijgt de passagier optioneel ook een display om de snelheid en andere gegevens bij te houden. Zoals typisch bij Ferrari heb je alle belangrijkste bedieningen op het stuur, met heel grote schakelflippers om door de verhoudingen van de 8-bak te jagen. De tellers zijn volledig digitaal en tonen ook unieke data voor het hybridesysteem, zoals het aandeel van beide energiebronnen tijdens de rit en hoeveel energie je terugwint van het afremmen. Zoals gezegd is er ook wat opbergruimte achter de zetels.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari 296 GTB/GTS is niet getest door Euro NCAP en in tegenstelling tot in de Roma zijn er ook niet veel actieve veiligheidssystemen aanwezig: deze 296 is echt bedoeld als supercar, de Roma meer als een GT waar je langere afstanden mee rijdt. Je kan wel rekenen op een uiterst stijf chassis en airbags voor beide inzittenden.

Alternatieven

De Ferrari 296 GTB/GTS gaat vooral de concurrentie aan met de McLaren Artura, die iets vroeger werd aangekondigd en ook gebruik maakt van een hybride V6, al heeft de McLaren ‘slechts’ 680 pk. Vermoedelijk zal de opvolger van de Lamborghini Huracán ook een hybride aandrijflijn krijgen. Verder kannibaliseert de 296 vooral de SF90 Stradale in het Ferrari-gamma, aangezien hij bijna net zo flitsende prestaties biedt als zijn grote broer, maar met een prijs die bijna 200.000 euro lager ligt.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Ferrari 296 GTB en de SF90 Stradale?
De SF90 Stradale heeft een V8-benzinemotor, 1.000 pk en vierwielaandrijving. De 296 heeft een V6, 830 pk en achterwielaandrijving. De 296 is ook een stuk goedkoper
Hoe snel is de Ferrari 296 GTB?
De Ferrari 296 GTB kan in 2,9 seconden van 0-100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van meer dan 330 km/u.
Hoeveel kost de Ferrari 296 GTB?
De Ferrari 296 GTB kost in België minstens 271.184 euro, de GTS kost minstens 315.815 euro.