Ferrari 308 te koop: tweedehands en nieuw

Ferrari 308

Ferrari 308

De Ferrari 308 is van 1975 tot 1985 het succesvolste model van het merk

Toen de Italiaanse sportautofabrikant Ferrari in de tweede helft van de jaren '60 de eerste serieversies van de coupé Dino presenteerde, betekende dat tegelijkertijd in meerdere opzichten een primeur. Zo werden er voor het eerst V6-motoren die reeds in de professionele racesport gebruikt werden in een Ferrari-seriemodel toegepast. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Qua prijs lag de Dino onder de traditioneel met V12-motoren uitgeruste Ferrari's, waardoor hij nieuwe groepen klanten aan moest spreken. Nieuw was bovendien ook de middenmotor-bouwwijze, die tot dusver nog niet eerder bij straatvoertuigen van Ferrari was toegepast. Halverwege de jaren '70 gebruikte de constructeur de Dino-serie, die officieel niet onder de merknaam Ferrari verkocht werd, om haar motorenpalet verder uit te breiden: de Dino 308 GT4 werd uitgerust met de eerste door Ferrari ontwikkelde achtcilindermotor, die in de navolgende tijd tot ver in de jaren '80 de basis voor de instapmodellen van de producent vormde. Met zijn typische zeventiger jaren design leverde de Dino 308 GT4 tegelijkertijd de basis voor de nu onder de traditionele merknaam aangeboden Ferrari 308, die tussen 1975 en 1985 in een voor de fabrikant ongebruikelijk hoge oplage van de band rolde en in zijn tijd tot de bekendste en succesvolste modellen van Ferrari hoorde.

De Ferrari 308 wordt gebouwd als coupé en als cabriolet

Inklapbare koplampen, een wigvorm en een langgerekte achterkant met vier ronde achterlichten en grote luchtsleuven: veel van deze karakteristieke vormgevingskenmerken nam de Ferrari 308 in licht gewijzigde vorm van zijn directe voorganger, de Dino-serie, over. Terwijl deze in de versie als 2+2-zitter echter door designbureau Bertone was ontworpen, herzag het traditionele Ferrari designbureau Pininfarina het concept nogmaals voor de Ferrari 308. Het in 1975 op de markt gebrachte model werd aanvankelijk als tweezitter coupé geproduceerd en kwam onder de naam Ferrari 308 GTB in de handel. Twee jaar later volgde een open versie in targa-bouwwijze, die als Ferrari 308 GTS of Spider verkocht werd.

De motorversies van de Ferrari 308

Als motorisering voor de 308 gebruikte de producent uit Maranello een V8-motor in middenmotor-bouwwijze, waarmee de coupé en Spider in de 3,0 liter standaarduitvoering een vermogen van 167 kW (227 pk) hadden. Daarmee kon de Ferrari 308 een maximumsnelheid van iets meer dan 250 kilometer per uur bereiken. Accelereren van nul naar honderd kilometer per uur kon de coupé in zes seconden. Met de Ferrari 308 quattrovalvole was er bovendien ook nog een beter presterende variant met een vermogen van 177 kW (240 pk) in de collectie.