Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-328-l-01.jpg

Ferrari 328

1 / 3
ferrari-328-l-01.jpg
ferrari-328-l-02.jpg
ferrari-328-l-03.jpg

Ferrari 328 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 328, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 328

De Ferrari 328 is een sportieve, snelle klassieke sportwagen die in de jaren 80 van de vorige eeuw werd verkocht. De opvallende rode kleur en de V8 motor met 270 pk geven je echt het gevoel van een sportwagen. Sinds 1989 wordt dit model niet meer gemaakt, maar als je er graag eentje wilt hebben, kun je een gebruikte Ferrari 328 kopen. Als je een goed onderhouden exemplaar kunt vinden, dan kun je nog lang plezier hebben van deze rasechte sportwagen. Lees meer

Interesse in een Ferrari 328

Ferrari 328 tweedehands auto
Ferrari 328 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Ferrari 328, de opvolger van de 308

De Ferrari 308 GTB/GTS was de voorloper van de Ferrari 328. De 328 werd in 1985 geïntroduceerd op de Salon van Frankfurt naast de serie Mondial 3.2. Het model was mechanisch gezien nog steeds op de 308 gebaseerd. Net als de 308 werd de 328 aangeboden in twee carrosserievarianten, de GTS (Gran Turismo Spider) of GTB (Gran Turismo Berlinetta) met respectievelijk een Targa-dak of een vast dak. De auto was een tweezitter en had een handgeschakelde 5-versnellingsbak.

De Quattrovalvole 3,0-liter V8 motor werd overgenomen van de 308, maar de cilinderinhoud nam toe tot 3,2 l (3185 cc) wat een hoger vermogen en koppel gaf. De cijfers 328 in de naam van het model verwijzen naar de totale cilinderinhoud van de motor, 3,2 liter, en de 8 staat voor het aantal cilinders. In 1985 kostte een 328 in de Verenigde Staten tussen de 58.400 en 62.500 dollar.

Hoewel het grotendeels lijkt op het originele 308-ontwerp, is de 328 geüpdatet met zachtere lijnen. Dit is het duidelijkst te zien aan de voor- en achterzijde. De bumpers werden opnieuw ontworpen en in dezelfde kleur gespoten om de gedateerde zwarte afwerking van de 308 te vervangen. De voorkant werd herzien en kreeg een bredere grille, grotere richtingaanwijzers / mistlampen op te nemen en de ventilatieopeningen boven de koplampen verdwenen. Het hoekige Pininfarina-koetswerk met een mooi uitgerust tubulair chassis is uitgerust met onafhankelijke vierwielophanging, compleet met stabilisatorstangen en schijfremmen op alle vier de wielen.

In 1986 lanceerde Ferrari een turboversie van de 328 met de naam GTB Turbo en GTS Turbo. Dit model had een twee liter, turbocharged motor met intercooler en deze verving de Ferrari 208 GTB / GTS Turbo die op de 308 was gebaseerd en geen intercooler had. De Turboversie is specifiek ontwikkeld voor de Italiaanse binnenlandse markt. Behalve de motor waren de verschillen tussen de twee liter Turbo en de gewone 328 minimaal. Om plaatsing van de intercooler mogelijk te maken werd de motorkap opnieuw ontworpen, evenals de luchtkanalen en de NACA-inlaten voor de aanvoer van lucht. De achterbumper had vijf ventilatiegaten. Een zwarte dakspoiler, optioneel op de 328, was standaard; binnenin een boost-drukmeter werd toegevoegd aan het instrumentenpaneel.

In 1989 werd de Ferrari 328 vervangen door de nieuwe 348. De 328 wordt door sommige Ferrari-enthousiastelingen beschouwd als een van de meest betrouwbare Ferrari's. In tegenstelling tot sommige andere modellen, kan het meeste motoronderhoud worden uitgevoerd zonder de motor uit het voertuig te halen.

Chevrolet Corvette vs Ferrari 328

Een ander icoon uit de jaren 80 van de vorige eeuw is de 2-zits Chevrolet Corvette uit 1989. Deze Amerikaan had een 5,7 liter 8-cilinder motor met een vermogen van 245 pk, dat is 25 pk minder dan de Ferrari. Om dit vermogen te verdelen beschikt de Corvette over een handgeschakelde 4-versnellingsbak, terwijl de Ferrari 5-versnellingen heeft. Tenslotte beschikken zowel de Ferrari als de Corvette achterwielaandrijving voor een extra snelle start.

Kijken we naar het interieur van deze snelle wagens, dan zien we dat Corvette standaard een zonnedak heeft, die je op de Ferrari niet hebt. Bij de 328 heb je alleen keuze uit een vast dak of een Targa-dak, afhankelijk van het model. De Corvette heeft standaard ABS, terwijl dat bij de Ferrari bij de meeste modellen een optie is. Beide auto’s zijn aan elkaar gewaagd, hoewel de Ferrari de snelste is, het hardste kan en voorzien is van Italiaanse flair.

Motoren

De Ferrari 328 maakt gebruik van een 3,2-liter V8, met 4-kleppen per cilinder. De motor heeft een vermogen van 270 pk (201 kW) en een koppel van 313 Nm. De topsnelheid is 267 km/u. Met deze motor trekt de Ferrari een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. Optrekken van 0 naar 160 km/u doet de auto in 13,0 seconden.

Uitrusting en opties

Standaard:

  • dashboard van zwart vinyl
  • Targa-dak (GTS) of vast dak (GTB)
  • Rosso Corsa lak
  • 3-spaaks stuur, met leer bekleed
  • radio cassettespeler

Opties:

  • airconditioning
  • ABS
  • metallic lak
  • Pirelli P7 banden
  • lederen dashboard bekleding
  • lederen plafondbekleding en achterruit-omlijsting
  • aerofoil achter
  • 16 inch lichtmetalen velgen

In de schijnwerpers met deze snelle wagen

Ferrari staat natuurlijk voor snelle wagens met brullende motoren en een flitsend Italiaans uiterlijk. Dit is echt een auto voor liefhebbers van snelheid en sportief rijgedrag, want daar is deze sportwagen heel goed in, zelfs na al die jaren. De V8 motor levert genoeg paardenkrachten voor een leuke sportieve rit. En door het klassieke model val je gegarandeerd op met deze auto.