Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ferrari488Spider-imagecourtesyofFerrariNorthEurope.jpg

Ferrari 488 GTB

1 / 9
Ferrari488Spider-imagecourtesyofFerrariNorthEurope.jpg
laterale.jpg
trequarti_basso.jpg
trequarti_post.jpg
3_FerrariPistaSpiderrear3-4.jpg
8_FerrariPistaSpiderinterior2.jpg
ferrari_488_PistacreditFerrari.jpeg
Ferrari488Pista_2.jpg
Ferrari488Pista_7.jpg

Sterke punten

  • Krachtige biturbo-V8
  • Elegant design
  • Verbluffende Pista

Zwakke punten

  • Minder mooi geluid dan 458
  • Duur
  • Interieur verandert amper

Ferrari 488 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 488, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.9 - 3s
Maximumsnelheid:320 - 340 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):260 - 294 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.4 - 12.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4568 x 1945 x 1203 mm
Portieren:2
Kofferruimte:170 - 230 liter
Aanhangergewicht:200 - 275 kg

De eerste met turbo’s

Hoewel de California T hem al vooraf ging, is de Ferrari 488 GTB uit 2015 de eerste in de lijn van de V8’en met middenmotor die moest overschakelen naar turbokracht. Om de CO2- en andere uitstoot wat te doen dalen. Maar Ferrari zou Ferrari niet zijn als de techneuten in Maranello niet van de gelegenheid gebruik maakten om hun V8 op elke manier te verbeteren. Resultaat: de 488 GTB, die niet enkel sneller is dan zijn voorganger, maar ook gemakkelijker te gebruiken.

Interesse in een Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB tweedehands auto
Ferrari 488 GTB nieuwe auto
Ferrari 488 GTB dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dankzij de twee sequentiële turbo’s op de nochtans kleinere 3,9 liter-V8 nam het vermogen van de 488 toe met maar liefst 100 pk en 220 Nm meer ten opzichte van de 458!

  • Naast het extra vermogen werd er ook gewerkt aan de versnellingsbak met dubbele koppeling, die nog sneller schakelt, en de aerodynamica, met als resultaat 50% meer downforce dan bij de 458.

  • Die queeste naar een verbeterde aerodynamica gaf de 488 ook een nieuw design, dat iets minder elegant is dan de 458, maar wel wat beter in verhouding, zeker langs de achterkant.

  • In 2018 stelde Ferrari de 488 Pista voor, een nog snellere variant met meer vermogen, een lager gewicht, een pak meer downforce en vooral een uitzonderlijk bruut design. F1-piloot Charles Leclerc rijdt nog altijd rond met zijn 488 Pista Spider.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari 488 GTB

Motoren

De Ferrari 488 GTB zwaaide definitief de atmosferische V8 van de 458 en zijn voorgangers uit, met de introductie van een nieuwe, 3,9 liter grote V8 met twee turbo’s. Om het leed te verzachten was deze V8 wel 100 pk en 220 Nm krachtiger dan de 4,5-liter die hij verving. Het geeft de 488 GTB een sprint van 0 naar 100 km/u in exact 3 seconden, 0-200 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 330 km/u.

Ferrari heeft ook zijn best gedaan om de biturbo-V8 zoveel mogelijk te laten aanvoelen als een atmosferische motor, onder meer door zijn koppel te begrenzen in de eerste drie versnellingen en door hem toch nog een toerenbereik tot 8.000 opm te geven. De 488 is altijd gekoppeld aan een zeventraps robotbak met dubbele koppeling.

Voor de extremere versie die Ferrari altijd bouwt van zijn kernmodellen, in dit geval de begeerlijke 488 Pista, werd het vermogen nog opgevoerd naar 720 pk en 770 Nm dankzij nieuwe zuigers, nokkenassen, een grotere intercooler en uitlaatspruitstuk uit Inconel. Deze versie kon in 2,85 seconden van 0 naar 100 sprinten, in 7,6 seconden van 0 naar 200 en haalde een topsnelheid van 340 km/u.

Afmetingen

De Ferrari 488 GTB is 4,57 meter lang (+4 cm t.o.v. 458 Italia), 1,95 meter breed (+1 cm) en 1,21 meter hoog (+0 cm) en weegt 1.470 kilo (+90 kg). Hij biedt plaats aan twee personen en heeft een bagageruimte van 230 liter, genoeg voor een paar weekendtassen. Een golftas past er niet in, maar Ferrari bood wel een op maat gemaakte bagageset aan aan zijn klanten.

Uitvoeringen

Bij Ferrari is er niet zozeer sprake van uitvoeringen: de modellen zijn standaard zo goed als compleet, waarbij je vooral het model personaliseert naar eigen smaak. Daarbij kan je, als je genoeg geld op tafel kan leggen, zo goed als alles aanpassen naar eigen wens. Maar opgelet: elke optie die je aanvinkt, kost meestal duizenden euro’s… De Ferrari 488 werd geleverd als coupé GTB, als Spider, als nog snellere Pista en als Pista Spider.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari 488 GTB kostte in België nieuw vanaf 210.984 euro, terwijl de Spider minstens 234.336 euro moest opbrengen. Daarmee was hij bijna 20.000 euro duurder dan de 458. De 488 Pista was te koop vanaf 294.141 euro en de Pista Spider ging zelfs over de 300.000.

In België vind je al een redelijk goed gebruikte 488 GTB of Spider met enkele tienduizenden kilometers op de teller vanaf 180.000 euro. Daarbij is het belangrijk om te zien welke opties er zijn aangevinkt. De modellen die langs Ferrari Tailor Made zijn gegaan voor een meer uitgebreide personalisatie zijn doorgaans meer waard. De Pista is zeldzamer en moet je dus waarschijnlijk in het buitenland voor kijken, waar ze te vinden zijn vanaf 375.000 euro. Gek genoeg vind je wel al een echte racewagen, de 488 Challenge, vanaf 250.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Ferrari 488 bouwde verder op de basis die door de 458 werd gelegd, maar kreeg toch een zo goed als volledig nieuw koetswerk door de zoektocht naar meer downforce. Uiteindelijk wist Ferrari liefst 50% meer downforce te vinden zonder grote vleugels of splitters te moeten toevoegen. Ook was het design van de 488 wat meer in balans. Hij verloor wat van de elegantie van zijn voorganger, zeker door zijn stompe neus, maar was beter in verhouding en heeft een meer gespierde achterkant. De drie uitlaatpijpjes van de 458 werden vervangen door twee hoger geplaatste exemplaren.

Licht gemoderniseerd

Aan boord nam de 488 GTB meer over van zijn voorganger, met een quasi identiek basisdesign van het dashboard, al werd er wel gewerkt aan de functionaliteit van de displays naast de toerenteller en kregen ze ook een hogere resolutie. Ook de bedieningen op de middenconsole kregen een update, met inspiratie van de LaFerrari. De 488 GTB had nog geen passagiersdisplay, die gadget kwam pas later bij Ferrari. Het interieur van de Pista is gelijkaardig, maar de kuipstoelen zijn wat dunner en er is meer carbon en Alcantara te vinden en te voelen.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari 488 GTB is nooit getest door instanties als de Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS/NHTSA, dus veel info over zijn veiligheid is er niet. Hij kwam ook nog voor de tijd van actieve veiligheidssystemen. De 488 heeft 4 airbags aan boord en heel wat elektronica om de wagen in het gareel te houden op het circuit, maar niet om ongevallen te vermijden.

Alternatieven

De Ferrari 488 GTB had vooral concurrentie van de Porsche 911 Turbo S, de McLaren 650S, de Mercedes-AMG GT S/GT R en de Lamborghini Huracán. Ook de Honda NSX en Audi R8 zou je kunnen overwegen als je in dit segment shopt. De Ferrari 488 Pista had de op het circuit bijna onverslaanbare Porsche 911 GT2 RS als concurrent.

FAQ

Hoe duur is een Ferrari 488?
In België vind je al een redelijk goed gebruikte 488 GTB of Spider met enkele tienduizenden kilometers op de teller vanaf 180.000 euro.
Hoe snel is de Ferrari 488?
Zijn 670 pk sterke V8 geeft de 488 GTB een sprint van 0 naar 100 km/u in exact 3 seconden, 0-200 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 330 km/u. De Pista kon in 2,85 seconden van 0 naar 100 sprinten, in 7,6 seconden van 0 naar 200 en haalde een topsnelheid van 340 km/u.
Hoe duur is een Ferrari 488 Pista?
De Pista is zeldzamer dan de gewone Ferrari 488 GTB en moet je dus waarschijnlijk in het buitenland zoeken, waar ze te vinden zijn vanaf 375.000 euro.

Meer informatie

Modellen