Ford Courier te koop: tweedehands en nieuw

Ford Courier

Ford Courier

Zeg nooit zomaar tweedehands auto tegen een Courier van Ford. De naam Courier wordt immers gebruikt om een uitzonderlijk grote variëteit van Ford wagens aan te duiden. Meer specifiek is de Courier al aanwezig op de markt sinds 1952. Sindsdien toonde hij Ford in alle mogelijke gedaanten en evolueerde hij uitzonderlijk lang mee met het bedrijf - eigenlijk zelfs tot op de dag van vandaag - in de Ford Tourneo (Transit) Courier. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Ford Courier: een icoon van de mini pick-ups

Voor sommige liefhebbers draagt dit feit uiteraard enorm bij tot de vorming van een heuse mythe. Zij zijn verzamelaars van alles wat met de Courier Ford en zijn geschiedenis te maken heeft. Maar de meeste mensen kennen de Courier waarschijnlijk gewoon het beste als de iconische (mini) pick-up met de bekende, uitgerekte Ford look.

Hoe het begon: de Sedan Delivery

Nog voor er echt sprake is van een Courier serie, is er de Sedan Delivery uit 1958. Dit was in wezen een sedan-bewerking van de bekende Ford stationwagon. De Delivery werd gestuwd door een voormotor met achterwielaandrijving. Vanaf 1959 werd deze combo echter al snel hervormd tot een beraamde body. Op dat moment doet ook de typische Tudor Ranch Wagon stijl zijn intrede. De aanzet tot de Courier was hiermee definitief gegeven. 1960, het laatste jaar van de Sedan Delivery, is tegelijk ook het jaar waarin de Courier als commercieel voertuig wordt geclassificeerd. Het is dus het laatste jaar waarin deze Ford een passagierswagen is.

De Ford Courier wordt een Mazda

Zijn definitieve vorm krijgt de Courier echter pas aan het begin van de jaren 70, wanneer Aziatische tijgers als Toyota en Nissan/Datsun de Europese en Amerikaanse markten beginnen te bespelen. Hun populariteit bij jonge westerlingen komt totaal onverwacht voor de binnenlandse spelers. Als reactie op deze invasie doet Ford een beroep op Toyo Kogyo, beter bekend als Mazda. Hij is het die de Courier bouwt. Vervolgens wordt de wagen geïmporteerd en verkocht door Ford. Zoals alle mini pick-ups uit die periode maakt de Courier gebruik van een sub-2 L viercilindermotor in combinatie met een manuele versnellingsbak met vier versnellingen en achterwielaandrijving. De Courier valt verder meteen op door zijn enorme laadcapaciteit, zeker in vergelijking met zijn compacte afmetingen en volume.

Evolutie en modellen van de Courier Ford

Sinds het design van Mazda wordt voor wat betreft de Courier ruwweg een onderscheid gemaakt tussen Mazda modellen en Fiesta modellen. De Mazda modellen werden geproduceerd tussen 1971 en 2006. Zij doorliepen zo maar liefst vijf generaties. De Fiat modellen bleven beperkt tot Europa (1991-2002) en Brazilië (1998-2013). De Europese modellen werden achteraf vervangen door de Ford Transit Connect. Toch dook er in 2013 ook een nieuwe versie van de Courier op: de Transit Courier of Tourneo Courier, een hippe minivan / monovolume. Ook het Brazil model is overigens nog niet volledig van de kaart geveegd. De kans bestaat nog steeds dat Ford deze Courier binnenkort opnieuw lanceert.