Ford Escape te koop: tweedehands en nieuw

Ford Escape

Ford Escape

De Ford Escape: een stoere SUV voor mooie ritten

De Ford Escape (ondertussen Ford Kuga in Europa) is een compacte cross-over sport utility vehicle (SUV). De auto wordt gebouwd door het Amerikaanse Ford sinds 2000. Er bestaan drie generaties: 2000/07, 2008/12 en vanaf 2013. Dan verschijnt de naam Ford Kuga binnen het One Ford programma, waarbij wereldwijd met minimale variaties één voertuig per segment wordt nagestreefd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

De eerste Escape wordt samen ontwikkeld met Mazda, dat het ingenieurswerk op zich neemt voor zowel de Ford als de Mazda versie, Tribute genaamd. De eerste generatie wordt verder in China en Europa verkocht als Ford Maverick. Voor het modeljaar 2005 maakt ook Fords luxedivisie, Mercury, nog een versie genaamd Mercury Mariner. Die rijdt voornamelijk in de VS. De Escape gaat de geschiedenis in als de eerste SUV die een hybride krachttrein als optie aanbiedt. Deze versie verschijnt in het modeljaar 2005, maar blijft wel beperkt tot de Noord-Amerikaanse markt.

De Ford Escape technisch bekeken

Hoewel de Ford Escape en de Mazda Tribute hun platform delen (Ford CD2, gebaseerd op de onderconstructie van het Mazda GF platform), hebben beide voertuigen enkel hun dak- en vloerpaneel gemeen. De krachttreinen zijn afkomstig van Mazda voor wat betreft de basismotor, een I4. Ford biedt daarbij nog een optionele V6 aan. De modellen worden eerst samen samengeteld. Dat doet Ford USA voor de Noord-Amerikaanse markt en Mazda Japan voor alle andere markten. Zo wordt aangesloten op een langere traditie van op Mazda’s gebaseerde Fords, die aanvangt met de Ford Courier uit de jaren 70. Bij de Escape valt de keuze op een zogenaamde unibody-constructie (uit één geheel).

De meeste SUV’s worden op dat moment nog steeds op een pick-uptruck gebaseerd. Het zijn zogenaamde body-on-frame designs. Jeep en Toyota bieden al wel een kleinere unibody aan, met name de Jeep Cherokee (XJ) en de Toyota RAV4. Daarnaast is het gebruik van solide achterassen standaard te noemen voor SUV’s. Zij kunnen zwaardere ladingen dragen, maar leveren minder rijcomfort en zijn minder gebruiksvriendelijk. Hiertegenover plaatst de Escape/Tribute een volledig onafhankelijke ophanging en een permanent 4x4-systeem (de ophanging van de Mazda is daarbij iets stijver en sportiever). Met deze combinatie blijft het SUV-gevoel behouden, maar met een groter comfort.

Hoewel men vervolgens bezwaarlijk kan zeggen dat de Escape/Tribute echt geschikt is voor het open terrein is het Control Trac II 4WD systeem toch bijzonder te noemen. Het laat bijvoorbeeld toe dat de voorwielen alle trekkracht krijgen, tot op het moment dat er slipgevaar opduikt. Dan kunnen ook de achterwielen in no time alle krachten overnemen. In de ‘on’-rijmodus is de verdeling 5050.

De nieuwe generatie Ford Escape

De derde generatie Ford Escape verschijnt in het modeljaar 2013. Het bereik van de auto wordt nu echter beperkt tot de VS. In Europa en alle andere markten rijdt de Ford Kuga, een hernoemde Escape. Beide auto’s zijn haast identiek, maar de krachttreinen vertonen kleine verschillen. De Kuga past daarbij in het One Ford plan, dat slechts één voertuig per internationaal segment toelaat (met minimale aanpassingen). Deze nieuwe Escape/Kuga verschijnt eerst in 2011, op de Auto Show van Los Angeles. Er worden twee EcoBoost I4 turbomotoren aangeboden. De basismotor is een 2.5 I4 (zonder turbo). Het voertuig is de eerste Ford die een 1.6 litermotor aanbiedt. Zowel de hybride krachttrein als de 3.0 V6 motor verdwijnen daarvoor uit de reeks. Volgens Ford zelf is de nieuwe EcoBoost namelijk even zuinig als de vroegere hybride, en de nieuwe 2.0 versie heeft meer trekkracht dan de vroegere 3.0 V6. Het voertuig zou volgens dezelfde bron ook 10% meer aerodynamisch zijn dan zijn voorganger.

Een andere nieuwigheid is MyFord Touch, dat ondertussen in de meeste Fords aanwezig is. Deze nieuwe versie heeft een actuele interface met tal van opties. Ook een keyless sleutel is aanwezig, die onder andere de kofferbak automatisch opent. In Europa verschijnt dit kenmerk iets later, in de Ford C-Max Hybrid. Dat is meteen ook de opvolger van de Escape hybride. In 2015 wordt een update van de Escape voorgesteld voor het modeljaar 2017. De opfrisbeurt kijkt goed naar de Ford Edge, en biedt onder andere nieuwe led achterlichten aan. Binnenin is het Sync 3 infotainmentsysteem nieuw, samen met een app voor de smartphone genaamd Sync Connect. Hiermee kan het voertuig op afstand gemonitord worden (sloten, brandstof, start-stop). De EcoBoost reeks wordt verder uitgebreid met een nieuwe versie van 133 kW, een 1.5 I4 turbo, die de bijzondere 1.6 litermotor vervangt.

Ford Escape modellen en prijsklassen

De Ford Escape wordt aangeboden met voorwielaandrijving voor de S uitrusting en met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving voor de SE, SEL en Titanium uitrustingen. In 2013 (voor het modeljaar 2014) verdwijnt de SEL uitrusting in opties van de SE uitrusting.