Ford StreetKa te koop: tweedehands en nieuw

Ford StreetKa

De StreetKa is de gemene tweeling van de Ford Ka

In 2002 besloot Ford dat het tijd was om de wereld blij te maken met een Ford Ka cabriolet. De StreetKa was geboren. In marketing campagnes en advertenties werd de StreetKa neergezet als “De gemene tweeling van de Ford Ka”. Dat klopt ook zeker. De auto ziet er een stuk gemener uit dan een gewone Ford Ka. Dat er daarnaast ook nog een mogelijkheid tot een 1.6 motor met 93 pk bestaat maakt het beeld compleet. Ben jij op zoek naar een gebruikte Ford StreetKa? Lees dan snel even verder!

Een bijzondere cabriolet

De StreetKa werd voor het eerst aan het publiek geshowd in 2002 tijdens de Paris Motor Show. Het ging Ford destijds vooral om het uitbreiden van de Ka collectie. De StreetKa was hiervan de cabriolet, terwijl de nieuwe SportKa het sportieve gedeelte van de serie moest worden. Beide auto’s zouden uiteindelijk internationaal geproduceerd worden. De Europese productie vond plaats in Tychy, Polen.

De verschillen tussen deze auto’s zijn vooral te vinden in het uiterlijk. Zo lijkt de SportKa nog het meest op een normale Ka. Onder andere de sportieve bumpers, een stroevere vering en vernieuwde 16-inch aluminium wielen zijn grote verschillen. De StreetKa lijkt niet echt op een normale Ford Ka, dit komt natuurlijk doordat het een cabriolet is. Wat de SportKa en de StreetKa wel gemeen hebben zijn de mistlampen die verwerkt zijn in de bumper.

De StreetKa is een cabriolet, en dat maakte hem bij de introductie van de serie niet echt heel goedkoop. Deze sportieve wagen mocht je bij de dealer ophalen voor minimaal € 26.000.

De wereld van sportieve cabriolets

Als we kijken naar de collectie van Ford, dan lijkt de StreetKa nog wel het meest op de SportKa. Dit komt ook zeker doordat ze bijvoorbeeld dezelfde 1.6 benzinemotor delen. Maar hoe zit het eigenlijk met cabriolets waarmee de StreetKa te vergelijken is? Die zijn er gelukkig genoeg.

Als eerst is er de Fiat Barchetta. Een sportieve 2-deurs cabriolet die net als de StreetKa in 2006 uit de productie ging. Aan de andere kant hebben we ook de zeer bekende Mazda MX-5 Mk2. Deze sportieve Japanner is al jaren zeer populair, en werd geproduceerd tussen 2001 en 2005. Dat maakt het heel goed vergelijkingsmateriaal. Als eerste is er het gewicht van de auto’s. Een laag gewicht is natuurlijk niet alleen gunstig voor de wegenbelasting, het maakt de auto’s vaak ook een stuk hanteerbaarder. Gelukkig zit de Streetka hier goed. Met een gewicht van 952 kg is het zelfs een echte lichtgewicht te noemen. De MX-5 vinden we zo laag niet meer terug. Met een totaalgewicht van 1010 kg zit hij net in de 4 cijfers. De Barchetta is het zwaarste van de 3. Met een gewicht van 1035 kg is hij ruim 80 kg zwaarder dan de StreetKa.

Dan is er nog het verbruik van de auto’s. Je raadt het misschien al maar ook hier is de StreetKa weer de beste. Hij is zelfs een stuk beter dan de competitie. Met deze sportieve Ford kun je namelijk een verbruik van 1 op 16 noteren. Dat is voor een sportauto toch zeer zuinig te noemen. De MX-5 is een stuk minder zuinig. Met een verbruik van 1 op 13 zit er toch een groot gat tussen de MX-5 en de StreetKa. Het gat wordt alleen maar groter als we kijken naar de Barchetta. Met een verbruik van 1 op 12 komt hij niet in de buurt van de StreetKa.

Tot slot is er het aantal liter bagage wat je met deze auto’s krijgt. Een sportieve auto is natuurlijk leuk. Je hebt er echter niets aan als je er nooit een boodschap of je strandkleding in kan vervoeren. De MX-5 levert het minste ruimte van alle cabriolets. Met een totaal van 144 liter bagageruimte wordt er niet heel veel geboden. De Barchetta doet het met zijn 165 liter net iets beter dan de MX-5. De terechte winnaar is toch weer de StreetKa, met een totaal van 186 liter is deze auto het meest functioneel te noemen.

De motor

StreetKa’s zul je vinden met twee soorten motoren. De 1.3 benzinemotor met 69 pk is het meest voorkomend. Dit komt omdat dit de standaard motor was, en hij het langst in productie is geweest. Een jaar voordat de StreetKa uit de productie werd gehaald kwam er ook een variant met een 1.6 benzinemotor beschikbaar. Deze levert het meeste pit met een totaal van 93 pk.

Als het gaat om verbruik dan zul je met de 1.3 motor ongeveer 1 op 17 rijden. De 1.6 liter is iets minder zuinig met een verbruik van 1 op 15.

Uitrusting en opties

De StreetKa werd, net als de SportKa, geleverd in twee uitvoeringen: Basic en Luxury. Bij de introductie van deze auto had Ford een aardig prijskaartje aan de auto gehangen. Dat is niet zo heel gek als je ziet hoe rijk uitgerust de Basic versie eigenlijk al is. Zo kreeg je onder andere:

  • ABS
  • Bestuurdersairbag
  • Elektrisch verstelbare buitenspiegels
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • CD-wisselaar
  • Elektrische ramen (voor)
  • Getint glas
  • 16-inch lichtmetalen velgen
  • Mistlampen (voor)
  • Passagiersairbag
  • Radio/cd-speler
  • Startblokkering
  • In hoogte verstelbare stoelen
  • Stuurbekrachtiging
  • Verwarmde voorruit
  • Zij airbags (voor)

De Luxury uitvoering was vanzelfsprekend iets luxer. Zo kreeg je de volgende aanvullende opties bij deze uitvoering:

  • Airconditioning
  • Lederen bekleding
  • Verwarmde voorstoelen
  • Verwarmde spiegels (voor)

Voor wie houdt van sportief en zuinig

De StreetKa is ideaal voor iemand die houdt van sportief rijden, maar niet elke keer bij de benzinepomp wil staan. Deze cabriolet is met zijn strakke uiterlijk een hele leuke auto om te zien. Daarnaast biedt hij standaard veel opties. Dit zorgt dat het rijden in een gebruikte Ford StreetKa het hele jaar door zeer comfortabel zal aanvoelen. Tot slot heeft een StreetKa ten opzichte van zijn concurrenten de nodige voordelen. Denk hierbij aan een zuiniger verbruik en meer bagageruimte.

Beoordelingen voor Ford StreetKa

17 Beoordelingen

4,1

Technische gegevens van de Ford StreetKa

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens