Mercedes-Benz E 320 te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz E 320

De Mercedes-Benz E 320 met één van de krachtigste motoren van de E-klasse


De Mercedes-Benz E 320 werd in de eerste E-klasse generatie W124 van 1993 tot 1995 met 162 kW (220 pk) motoren gebouwd. Daarmee was hij één van de krachtigst gemotoriseerde benzinemodellen uit de E-klasse van Mercedes. In de beginperiode konden de consumenten de Mercedes-Benz E 320 uit de succesvolle hogere middenklasse serie van Daimler in drie carrosserieversies bestellen: als sedan, combi T-model of als tweedeurs coupé. Alle modellen beschikten over dezelfde motor. De Mercedes-Benz E 320 modellen werden geproduceerd in de hoofdfabriek van Mercedes in Sindelfingen. De productieperiode van de Mercedes-Benz E 320 combi’s en coupés was langer dan die van de sedan en liep tot midden, respectievelijk eind 1996.


Een nieuwe V6-motor en een dieselmotor voor de Mercedes-Benz E 320


Vanaf 1995, in de tweede generatie van de E-klasse, werd de Mercedes-Benz E 320 eerst twee jaar lang verder geproduceerd met de zescilinder seriemotor die al bij de vorige generatie gebruikt werd. Met deze motor haalde de auto maximaal 230 km/u. Vervolgens verliet de Mercedes-Benz E 320 vanaf 1997 de fabriek in Sindelfingen met een geheel nieuwe motor: namelijk de nieuwe ontwikkelde V6-motor met 165 kW (224 pk) en een cilinderinhoud van 3,2 liter. Deze accelereerde in 7,7 seconden van nul naar honderd. Het gemiddelde brandstofverbruik lag op 9,9 liter super per honderd kilometer.   


Nieuwe CDI-motoren voor de Mercedes-Benz E 320


Twee jaar na de wijzigingen aan het benzinemodel kwam de Mercedes-Benz E 320 voor het eerst als commonrail diesel met de nieuwe CDI-motoren uit. De Mercedes-Benz E 320 CDI was van 1999 tot 2002 het dieseltopmodel van de E-klasse. De motor van de Mercedes-Benz E 320 had een inhoud van 3226 kubieke centimeter en een prestatievermogen van 145 kW (197 pk). Daarmee haalde de auto maximaal 230 km/u. Als combi werd de Mercedes-Benz E 320 tot in het voorjaar van 2003 geproduceerd. In de generatie W211 van 2002 tot 2006 kwam de Mercedes-Benz E 320 in de dieselversie met een licht gemodificeerde motorvariant met 150 kW (204 pk) op de markt. De maximumsnelheid werd daardoor verhoogd tot 243 km/u en maakte van de Mercedes-Benz E 320 de op één na snelste diesel van de E-klasse (alleen de Mercedes-Benz E 400 CDI was sneller). Het gemiddelde brandstofverbruik lag op 6,9 liter en de E 320 CDI accelereerde in 7,7 seconden van nul naar honderd.


Vierwielaandrijving voor de benzine- en dieselmodellen van de Mercedes-Benz E 320


Als benzinemodel behield de Mercedes-Benz E 320 zijn 224 pk motor uit de vorige generaties. Maar toch was er ook bij de benzinemodellen een vernieuwing, ze waren namelijk voortaan ook optioneel met vierwielaandrijving verkrijgbaar onder de naam Mercedes-Benz E 320 4Matic. Tot 2009 breidde Mercedes de vierwielaangedreven collectie uit, waarbij in 2009 de 4Matic voor de Mercedes-Benz E 320 CDI combi verscheen. De Mercedes-Benz E 320 met vierwielaandrijving en een automatische vijfversnellingsbak verbruikt gemiddeld 8,3 liter brandstof bij een CO2-uitstoot van 220 g/km. Tegen het einde van de generatie was de Mercedes-Benz E 320 CDI in de combiversie bovendien verkrijgbaar met de zuinige  7G-Tronic automaat, die het verbruik reduceerde tot gemiddeld 7,6 liter (202 g/km CO2).

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 320

91 Beoordelingen

4,6

Technische gegevens van de Mercedes-Benz E 320

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens