Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Pajero 4.jpg

Mitsubishi Pajero

1 / 4
Pajero 4.jpg
Pajero 1.jpg
Pajero 2.jpg
Pajero 3.jpg

Sterke punten

  • Onverwoestbaar
  • Echte terreinwagen
  • Knappe uitrusting

Zwakke punten

  • Gulzige motor
  • Veel lawaai
  • Fiscaal oninteressant

Mitsubishi Pajero Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mitsubishi Pajero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.4 - 20.2s
Maximumsnelheid:145 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):207 - 339 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.8 - 13.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4075 x 1695 x 1835 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:215 - 1790 liter
Aanhangergewicht:465 - 845 kg

Oude, vertrouwde avonturier

Veertig jaar zo goed als onveranderd over de wereld bollen, het is weinigen gegeven. De Pajero van Mitsubishi speelde dat echter klaar. Al die tijd heeft hij over de hele wereld, weliswaar met verschillende namen (Shogun, Montero), door velden, bergen en dalen geploegd alsof zomaar overal asfalt lag.

Interesse in een Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero tweedehands auto
Mitsubishi Pajero dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Wie een korte driedeurs heeft, kan werkelijk overal terecht. Die heeft qua aan- en afrijhoek het voordeel van zijn nog kortere wielbasis. Voor het echt zware werk heb je een reductiebak ter beschikking.

  • De lange versie is dan weer een gedroomd werkpaard als trekker. Je kan er 3 ton achter hangen en dan nog geeft hij geen krimp.

  • Wie hem als reiswagen wil gebruiken zal met een onprecies stuur moeten rekening houden, maar verder telt hij de kilometers met gemak op.

  • Grote gezinnen kunnen ook voor de variant met 7 zitplaatsen kiezen, want achterin de koffer zijn 2 kleine zitjes. Veel bagage kan er dan niet mee, maar op het dak kan je nog makkelijk 100 kg kwijt.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Pajero heeft nooit een groot aanbod aan motoren gehad, al helemaal niet in België als dieselland. Elders waren er wel benzinemotoren, met de 3.8 V6 als topper. In zijn laatste fase was de 3.2 l DI-D viercilinder met directe inspuiting en turbo-intercooler 200 pk en 441 Nm sterk. Daarmee spurtte hij in 11 s naar 100 km/h en de top lag op 177 km/h. De motor werd overlangs ingebouwd en gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak, of een 5-trapsautomaat. Hij beantwoordde zelfs aan de Euro6- norm.

De vierwielaandrijving van de Pajero is integraal, hoewel je in 2H-stand de kracht alleen naar de achterwielen stuurt. In de H4-stand gaat 33% van het koppel naar de vooras, maar dat kan verschuiven naar een 50/50 verdeling. In L4 wordt het differentieel gesperd en het vermogen gelijk verdeeld over de beide assen.

Afmetingen

De lange versie van de Pajero was 4,9 m lang, 1,9 m breed en 1, 89 m hoog, met een wielbasis van 2,78 m. De korte versie was 4,4 m lang, 1,87 m breed, 1,87 m hoog. De lange was 2.373 kg zwaar, de korte 2.272 kg. De korte versie had een koffer 290-1200 l kofferruimte, de lange versie ging tot ruim 1.700 l. De tank in de korte Pajero kreeg 69 l als inhoud, de lange versie kon met 88 l de weg op.

Varianten

Naast de korte en lange versie en een handgeschakelde bak dan wel een automaat, en een interieur in stof of leder, viel het Pajero-gamma op door zijn eenvoud. Hij was zoals hij was en viel alleen in de optielijst verder te pimpen met treeplanken, reservewielbekleding, bullbar, etc. De standaarduitrusting was sowieso ongeveer compleet, inclusief een moderne multimedia-installatie. Het was in die optiek vreemd dat het stuur niet in de diepte verstelbaar was. Door de jaren heen heeft Mitsubishi wel een paar speciale series op de markt gebracht.

Prijzen

De korte versie kostte van € 39.000 tot € 49.000, de lange versie met zijn 3de zitrij kostte tussen de € 39.000 en de € 51.000. Tweedehands lopen de prijzen sterk uiteen, want Pajero’s zijn kilometervreters en doen vaak zwaar werk. Pajero’s die ouder dan 10 jaar zijn, duiken vaak onder de € 10.000, recentere exemplaren tussen de 6 en 4 jaar oud verliezen de helft van hun waarde.

Design

Buitenzijde

De Pajero is altijd trouw gebleven aan het origineel: de korte motorkap en rechtopstaande voorruit gaven hem bijna een sportief uiterlijk. In ieder geval lijkt de laatste editie minder stoer, zeker in de korte versie. Wat wel bleef was de draaiende achterdeur met een reservewiel erop gemonteerd. Op de zijkant zie je flinke wielkasten, waarin al even flinke wielen zaten. Achteraan heeft de bumper tegelijk een afrijbescherming, aan weerszijden in de C-stijl zijn de achterlichten gemonteerd. De korte driedeurs heeft een spoiler boven de achterklep en de snuit blijft onmiskenbaar die van een Pajero, ook al heeft ze in de loop der jaren meer afrondingen gekregen.

Binnenkant

Een flink brede middentunnel met daarin de twee poken prominent aanwezig, is het eerste wat opvalt. Op de middenconsole heerst het grote multimediascherm, aangevuld met twee kleine schermpjes boven en onder (verwarming, airco). Een flink bergvak dient tussen de 2 voorstoelen ook als armsteun. Het dashboard is informatief en klassiek opgebouwd, maar krijgt een 3D-effect. Achteraan is beenruimte zat, het geheel is keurig en rijkelijk afgewerkt.

Veiligheid

De Pajero heeft airbags alom, ook gordijnairbags, en heeft ABS-remmen. Hij is nog niet vergeven van de rij-assistenten. Maar zijn vierwielaandrijving maakt wel dat hij ook op de natte asfaltwegen voldoende tractie en stabiliteit heeft, die ook elektronisch wordt bijgesprongen.

Terreinwagens hebben bij het publiek een veiligere reputatie, en die is waar zolang hij tegen minder zware voorwerpen rijdt. In een aanrijding met een vast voorwerp moet die 2,3 ton aan wagengewicht namelijk ergens heen. Mitsubishi heeft de laatste jaren veel energie gestoken in passieve veiligheid en het kreeg van de Amerikaanse ANCap 5-sterren bij de crashtest. Natuurlijk was de voetgangersvriendelijkheid niet van het hoogste niveau, maar daar tillen ze in de VS minder aan. Het streept wel aan dat Mitsubishi zijn veiligheid niet verwaarloost.

Alternatieven

Mercedes G is in alles beter maar kost wel 3 X zoveel, maar Japan is sterk vertegenwoordigd met de Toyota Land Cruiser en de (niet meer beschikbare) Nissan Patrol. Die laatste werd dan vervangen door de Pathfinder. Land Rover heeft zijn legendarische Defender, nu helemaal nieuw en Jeep kan de Wrangler inzetten, ook recent vernieuwd.

FAQ

Is de korte Mitsubishi Pajero door een gezin te gebruiken?
Als het puur om zitruimte gaat krijg je een gezin in de korte Pajero. Is er ook nog capaciteit in de koffer nodig, dan kies je beter voor de langere variant.
Waar is de keuze tussen 2H en 4H goed voor?
Wie op de gebaande weg rijdt, heeft de vierwielaandrijving veelal niet nodig en 4WD is gulziger in verbruik. Wanneer het glad wordt biedt de H4 stand echter extra zekerheid.
Kan je met een lange Pajero in een parkeergarage terecht?
Qua hoogte is er geen probleem, qua breedte en lengte is het met de schoenlepel parkeren. Ook het in- en uitrijden vergt gewenning.

Beoordelingen voor Mitsubishi Pajero

33 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Modellen