Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-v90-front

Volvo V90

1 / 4
volvo-v90-front
volvo-v90-side
volvo-v90-back
volvo-v90-cross-country-interieur

Sterke punten

Hoog comfort Tijdloos, Scandinavisch design Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

Verrassend compacte kofferruimte Weinig dynamisch rijgedrag Hoge prijzen

Volvo V90 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo V90, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.8 - 10.5s
Maximumsnelheid:180 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):40 - 179 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.7 - 11.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4860 x 1750 x 1450 mm
Portieren:5
Kofferruimte:350 - 1526 liter
Aanhangergewicht:382 - 621 kg

De Volvo-break heruitgevonden

Volvo vond zichzelf opnieuw uit met de XC90 in 2015, en deze V90 was het tweede model dat met de nieuwe huisstijl mocht pronken. Die nam de elementen over die van de XC90 zo’n knap model maakten, maar verwerkte die in de vorm van een Volvo-break voor de moderne tijd.

Interesse in een Volvo V90

Volvo V90 tweedehands auto
Volvo V90 nieuwe auto
Volvo V90 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Volvo-break heruitgevonden

Volvo vond zichzelf opnieuw uit met de XC90 in 2015, en deze V90 was het tweede model dat met de nieuwe huisstijl mocht pronken. Die nam de elementen over die van de XC90 zo’n knap model maakten, maar verwerkte die in de vorm van een Volvo-break voor de moderne tijd.

Goede redenen

  • Volvo draagt al decennia lang veiligheid hoog in het vaandel, en dat is voor de nieuwe modellen niet anders. Ze pronken met heel wat innovatieve en standaard inbegrepen veiligheidsuitrusting.

  • Met de nieuwe designtaal die de XC90 lanceerde in 2015, is daar echter ook een aspect van Scandinavisch design bijgekomen. Daardoor ziet iedere nieuwe Volvo er stijlvol en minimalistisch uit.

  • Ook gebruiksgemak staat altijd al centraal bij Volvo, en dat zijn ze bij de V90 niet vergeten. Zo biedt de auto een relatief ruime koffer, maar vooral heel veel zitruimte en comfort.

  • Alles draait tegenwoordig om de geëlektrificeerde aandrijflijnen, en zo kan je ook de V90 uitrusten met Volvo’s krachtige plug-inhybride aandrijflijn in twee smaakjes.

Belangrijke gegevens

Motoren

Volvo wil elektrificeren, en dat valt te zien aan het motorengamma van deze V90. Zo was de break er al vroeg bij met een plug-inhybride aandrijflijn, en verving Volvo omstreeks 2020 het gros van de benzinemotoren door mildhybride exemplaren.

Momenteel bevat het benzinegamma van de V90 één enkele motorisatie, en dat is een mildhybride gebaseerd op een 2.0-liter viercilinder turboblok. Die B4 biedt 197 pk, en stuurt zijn vermogen naar de voorwielen langs een zeventraps automaat. Er waren eerder ook een B5 AWD en een B6 AWD verkrijgbaar op de Cross Country-versie van de V90, die respectievelijk 250 pk en 300 pk uit het 2.0-literblok persten en verdeelden over de vier wielen. Voor de technische update in 2020 werd het benzinegamma aangeduid met ‘T’ in plaats van ‘B’, en toen ging het om motoren zonder mildhybride ondersteuning.

Wil je een dieselmotor, dan kan je de V90 tegenwoordig ook maar in één smaakje bestellen. Die gaat eveneens als B4 door het leven, en maakt ook al gebruik van een mildhybride 2.0-litermotor met 197 pk. Die levert zijn vermogen aan de voorwielen nadat het langs een achttraps automaat passeert. Op de Cross Country-versie was dezelfde motor verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Voor de update stonden er aanzienlijk meer dieselmotoren in het gamma, die toen aangeduid werden met een ‘D’.

Het pronkstuk van het gamma zijn de plug-inhybrides, die uit twee versies bestaan. De T6 Recharge schopt het daarbij tot 350 pk, terwijl de T8 Recharge tot maar liefst 455 pk kan bieden. Sinds de laatste update beschikken beide modellen over een accu van 18,8 kWh, waarmee ze 86 kilometer ver moeten komen op een lading stroom. Voorheen was de T6 als ‘Twin Engine’ 340 pk sterk en de T8-versie 390 pk, en haalden ze een 50-tal kilometer uit een accu van 11,6 kWh.

Afmetingen

De Volvo V90 plaatst zich in het premium E-segment van de breaks, dat gedomineerd wordt door de Mercedes-Benz E-Klasse, BMW 5 Reeks en Audi A6. Qua afmetingen speelt de Volvo dan ook mee met die modellen, met zijn lengte van 4,94 meter, breedte van 1,88 meter en hoogte van 1,48 meter. De Cross Country-versie van de V90 is nog een kleine drie centimeter hoger dankzij zijn terreinwaardige ophanging.

Ondanks die forse buitenmaten behoort de koffer van de Volvo V90 toch niet tot de grootsten in het segment. Met 560 liter is de bagageruimte zelfs 15 liter kleiner dan die van de nochtans kortere voorganger, de V70. Die extra lengte komt echter wel de passagiersruimte ten goede, want de V90 biedt zowel voor- als achterin een limousinewaardig comfort.

Varianten

De Volvo V90 staat in de catalogus in drie uitrustingsniveaus: Core, Plus en Ultimate. De Core is daarin de basisversie, maar die wordt meteen knap uitgerust. Zo is er een uitgebreid infotainmentsysteem en een digitaal bestuurdersdisplay, krijg je standaard licht-, regen- en parkeersensoren en een achteruitrijcamera, is er adaptieve cruise control en wordt de auto voorzien van een verwarmbaar stuur en verwarmbare zetels voor- en achteraan. De Plus gaat voor meer technologie met bijvoorbeeld elektrisch verstelbare zetels en een premium audiosysteem, en de Ultimate voegt nog wat luxe toe met zaken als een panoramisch schuifdak en een head-updisplay.

Prijzen

Geen enkele Volvo V90 is dus slecht uitgerust, en dat merk je ook aan de prijzen. Zo moet je minstens 62.050 euro neertellen voor een nieuwe V90. Voor dat geld krijg je de auto in zijn Core-versie, voorzien van de B4-benzinemotor met 197 pk. Wil je echter een plug-inhybride, dan ben je minstens 72.350 euro kwijt voor een T6 Recharge en zelfs 82.040 euro voor een krachtige T8 Recharge.

Deze generatie van de Volvo V90 werd al in 2016 gelanceerd, dus je vindt al flink wat exemplaren op de tweedehandsmarkt. Zo begint het aanbod rond de 18.000 euro, indien je kan leven met een exemplaar dat al flink wat kilometers op zijn dieselmotor heeft staan. Voor eentje met een benzinemotor leg je al snel 30.000 euro neer, maar vooral de plug-inhybrides zijn begeerlijk. Zo moet je zeker 40.000 euro over hebben voor een vroeg exemplaar.

Design

Buitenzijde

De V90 was in 2016 pas het tweede model om de nieuwe designtaal van Volvo te ontvangen, na de XC90 een jaartje eerder. Hij deelt dan ook zijn minimalistische, rechtlijnige proporties met die SUV, net als een aantal typische kenmerken zoals de rechtopstaande achterlichten en de koplampen met een LED-signatuur dat doet denken aan de hamer van Thor. Ook de andere modellen van het Zweede merk baseerden zich sindsdien op dit design, waardoor de V90 van veraf maar moeilijk te onderscheiden is van een V60. Eens je dichterbij komt merk je echter dat de V90 in vergelijking indrukwekkend groot is, en meer luxe dan dynamiek uitstraalt.

Binnenzijde

Ook binnenin kan je er niet om heen dat je met een Volvo te maken hebt. Zo is het rechtopstaande tablet-scherm middenin het dashboard van de partij, en worden de bedieningselementen verder tot een minimum beperkt. Die minimalistische lijn wordt ook doorgetrokken naar de rest van het design, want de cabine van de V90 straalt – net als die van andere hedendaagse Volvo’s – een zekere rust uit.

Veiligheid

Volvo zou gefaald hebben indien één van zijn modellen de topscore niet kon halen bij zijn Euro NCAP-botsproeven. Dat deed de V90 dan ook, want hij ging naar huis met vijf op vijf sterren. Dat dankt hij niet alleen aan de standaard aanwezigheid van een actieve rijstrookassistent en een botspreventiessyteem dat ook voetgangers herkent, maar ook aan minder evidente zaken zoals een actieve motorkap die de val van een zwakke weggebruiker moet opvangen of het WHIPS (Whiplash Protection System) dat de hoofdsteun en de rugleuning mee beweegt met de inzittenden in het geval van een aanrijding achteraan.

Alternatieven

De Volvo V90 bevindt zich in het E-segment, en moet het dus afleggen tegen een aantal van de meest gevestigde waarden in autoland. Zo biedt Mercedes-Benz er de E-Klasse als break aan, heeft BMW de 5 Reeks Touring en kan je bij Audi terecht voor een A6 Avant. Verder kan je ook een Jaguar XF overwegen.

FAQ

Is de Volvo V90 een dure auto?
De Volvo V90 is geen goedkope auto, en zelfs in vergelijking met concurrenten zoals de Mercedes-Benz E-Klasse ligt de startprijs best hoog. Dat ligt er dan aan dat de V90 standaard heel veel uitrusting krijgt, waardoor je voor een gelijkaardig uitgeruste Mercedes toch vaak meer uitgeeft.
Heeft de Volvo V90 minder kofferruimte als plug-inhybride?
De Volvo V90 verliest geen kofferruimte als T8 Recharge, in tegenstelling tot heel want andere plug-inhybrides. Zo biedt iedere versie tenminste 560 liter volume achterin, ongeacht de aandrijflijn.

Meer informatie

Modellen