Volvo V70 te koop: tweedehands en nieuw

Volvo V70

Volvo V70

Comfort uit het E-segment

De V70 is een welhaast klassiek Volvo-model, dat 20 jaar lang uit de fabriek rolde. De stationwagon werd samen met de sedanuitvoering S70 gelanceerd in november van 1996. Beide auto’s waren feitelijk gemoderniseerde versies van de Volvo 850, die sinds begin jaren 90 in productie was. De verschillen met de stationwagon en sedan uit de 850-serie waren ingrijpend. Zo werden 1.800 onderdelen vervangen of opgewaardeerd. Daarop besloot Volvo om de wijziging niet te beschouwen als een make-over of nieuwe generatie van de Volvo 850, maar om met een op zichzelf staande naam voor de auto te komen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Volvo V70 - Carrosseriekleur

De stationwagonvariant uit de hogere middenklasse werd dan ook als Volvo V70 aan de man gebracht. Er verschenen van 1996 tot 2016 drie generaties van de V70, waarbij de wielbasis en algemene afmetingen bij elk nieuw geïntroduceerd model stukje bij beetje toenamen. De ruime 5-deursauto werd in 2016 uit het gamma genomen en vervangen door iets langere V90. Een opvallend aspect van de kleinere Volvo V70 is dat deze desondanks meer bagageruimte heeft dan zijn opvolger. De auto behaalde het maximale aantal van vijf sterren in de Euro NCAP-veiligheidstest.

Bijzonderheden Volvo V70

Het eerste model van de V70 Volvo kwam in 1996 op de markt met benzine- en dieselmotoren met een capaciteit variërend tussen 2.0 en 2.5 liter. Inclusief een vierwielaangedreven exemplaar was er bij deze tot medio 2000 geproduceerde initiële generatie keuze uit meer dan tien verschillende benzinemotoren, terwijl er ook twee diesels en voor benzine en gas toegeruste bi-fuels leverbaar waren. De volgende generatie van de V70 Volvo liet wat minder motorische variatie zien. Bij dit model kon worden gekozen uit 2.0-liter, 2.3-liter, 2.4-liter en 2.5-liter benzinemotoren, 2.4-liter en 2.5-liter dieselmotoren en 2.4-liter bi-fuelexemplaren. De van 2007 tot 2016 gebouwde auto’s van de derde generatie boden weer meer mogelijkheden, met onder andere 1.6-liter, 3.0-liter en 3.2-liter benzinemotoren en 1.6-liter en 2.0-liter dieselopties. De Volvo V70 was vanaf het introductiejaar 1996 beschikbaar met een handgeschakelde en automatische transmissie. Ook hierin is in gedurende de 20 jaar dat de stationwagon in productie was een duidelijke evolutie waar te nemen. Waar de eerste versie met een 5-traps manuele en 4-traps automatische versnelling in de catalogus stond, waren de opties bij de derde generatie uitgebreid tot een 5 of 6-traps handgeschakelde en 5, 6 of 8-traps automatische transmissie.

Volvo V70 vergeleken met zijn voorganger

De voorloper van de Volvo V70 was de verwante auto die in de 850-serie verscheen. Meer precies werd voortgeborduurd op de Volvo 855, wat de cijferaanduiding van het stationwagonmodel uit de 850-lijn was. De 855 ging begin 1993 in de verkoop, en bleef tot medio 1997 in productie. In vergelijking met de V70 was de 855 qua uiterlijk een stuk hoekiger. Belangrijke verschillen zijn dan ook dat de vervangende auto een meer aerodynamische grille en motorkap en meer afgeronde koplampen had, en dat de V70 Volvo in het algemeen van een wat rondere vormgeving was voorzien. Extra versterkte deuren, verchroomde uitlaten en anders uitziende spoilers behoorden tot de andere zaken waarmee de V70 zich onderscheidde van de 855. Behalve het exterieur onderging ook het interieur wijzigingen, waaronder een rondere afwerking van het dashboard. Zoals vrijwel altijd het geval is, veranderde bij het nieuwe model ook de lengte. De wielbasis van de Volvo V70 werd in de loop der jaren bovendien zo’n 15 cm langer. In 1996 bedroeg deze 2.660 mm, om in 2000 uit te groeien tot 2.755 mm en te eindigen bij 2.816 mm voor het 2007-model. De carrosserieafmetingen namen evenredig toe. Zo bedroegen de lengte, breedte en hoogte van de eerste V70-generatie 4.720 × 1.760 × 1.410 mm, die van de tweede 4.710 × 1.804 × 1.488 mm en die van de derde en laatste 4.823 × 1.861 × 1.540 mm.

Prijsvarianten Volvo V70

De V70-stationwagon is in vrij veel trims uitgegeven. De Classic Edition met een D2-dieselmotor of T4-benzinemotor kostte daarvan het minst. Iets duurder in aanschaf waren de Dynamic-varianten, gevolgd door de Nordic+ en de Inscription. Deze Volvo V70’s zijn verschenen met T4-, T5-, D2-, D3- en D4-motoren. Qua prijs een flinke stap omhoog waren de Kinetic AWD Geartronic, de R-Design AWD Geartronic, de Momentum AWD Geartronic en de Summum AWD Geartronic. Bij deze modellen was onder de motorkap dan ook een T6-benzinemotor aangebracht, terwijl de R-Design AWD Geartronic en de Summum AWD Geartronic onder meer ook waren voorzien van stoelen met lederen bekleding. De Edition Sport met D5-motor was een andere behoorlijk prijzige versie. De Volvo V70 Momentum en Summum zijn ook als relatief voordelige auto’s met een 2.0-liter motor uitgebracht. Deze reden niet op diesel of benzine, maar op bio-ethanol. In 2015 lanceerde Volvo middels de Polar en Polar+ nog twee modellen in de laagste V70-prijsklasse. Deze waren leverbaar met T4- en D3-motoren, waarbij de Polar+ eveneens een D4-optie had.

Beoordelingen voor Volvo V70

91 Beoordelingen

4,6

Technische gegevens van de Volvo V70

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens