Volvo XC 70 te koop: tweedehands en nieuw

Volvo XC 70

Volvo XC 70

De Volvo XC 70 wordt in 2000 als combi met vierwielaandrijving op de markt gebracht Uiterlijk sinds de marktinvoering van de 200-serie midden jaren '70, worden de sedans en combi's van de Zweedse autoproducent Volvo gewaardeerd om hun goede prestaties bij moeilijke wegomstandigheden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Ze bewezen hun robuustheid zowel tijdens de sneeuwrijke Zweedse winters, als in de landelijke gebieden langs de Amerikaanse oostkust, waar men eerder steenslagwegen dan geasfalteerde wegen tegenkomt. In zoverre was het slechts een consequente verderontwikkeling dat de fabrikant zijn combiserie, die in 1996 onder de naam Volvo V 70 gepresenteerd werd, uitbreidde met een offroadvariant die in 2000 als Volvo XC 70 Cross Country enkele jaren voor de Sport Utility Vehicle (SUV)Volvo XC 90 op de markt kwam.

Brede kunststofelementen bepalen het design van de eerste Volvo XC 70

De Volvo XC 70 werd geconstrueerd op het platform van de combi Volvo V 70, maar kreeg een tien centimeter verlengde wielbasis van 2,76 meter en een carrosserieopbouw met veertien centimeter meer bodemvrijheid. De Volvo XC 70 van de eerste generatie onderscheidde zich van het normale combimodel uit de V70-serie door middel van kunststoffen wielkasten en brede kunststoffen bumpers met onderrijbescherming aan de voor- en achterzijde van de auto. Passend bij de offroadlook werden alle modellen, met uitzondering van het kleinste benzinemodel, standaard met permanente vierwielaandrijving uitgerust. Dit moest het weggedrag van de Volvo XC 70 optimaliseren op onverharde wegen en bij sneeuw.

De motoruitrusting van de Volvo XC 70 in de bouwjaren 2000 tot 2007

In de bouwjaren van 2000 tot 2007 werd de Volvo XC 70 in twee benzine- en in twee dieselversies aangeboden, die allen over een turbogeladen vijfcilindermotor beschikten. De kleinste motorvariant was aanvankelijk een voorwielaangedreven 2,4 liter benzinemotor met een vermogen van 142 kW (193 pk), waarvan het verbruik op gemiddeld 10,5 liter lag (250 g/km CO2). Vanaf bouwjaar 2002 werd deze motor vervangen door een 2,5 liter motor met een vermogen van 154 kW (209 pk). Deze motorvariant werd gecombineerd met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak, waarmee het verbruik uitkwam op 11,3 liter Super (270 g/km CO2). Als dieselmodel was de Volvo XC 70 verkrijgbaar in een 2,4 liter uitvoering met een vermogen van 120 kW (163 pk) en met een krachtigere vijfcilindermotor met een vermogen van 136 kW (185 pk). De krachtigste dieselmotor kwam op een gemiddeld brandstofverbruik van 7,5 liter, wat gepaard ging met een CO2-uitstoot van 199 g/km.

In 2007 komt de tweede generatie van de Volvo XC 70 op de markt

Toen in 2007 de tweede generatie van de Volvo XC 70 gepresenteerd werd, was de vormgeving van de voorzijde van de auto duidelijk eleganter geworden. Dit was vooral te danken aan het verdwijnen van de omhooggetrokken onderrijbescherming, het voortaan gelakte radiatorrooster en de inbouw van aluminium elementen en mistlichten aan de voorspoiler. Door de in de achterspoiler geïntegreerde aluminium onderrijbescherming oogde de Volvo XC 70 ook in het achteraanzicht strakker. In z'n geheel gezien benadrukten de Zweden nu niet meer zo zeer het offroad-design, maar meer de lifestylecomponenten van de combi. Praktische verbeteringen waren te vinden in het interieur, waar meer plaats voor de passagiers ter beschikking stond dankzij de naar 2,81 meter verlengde wielbasis.

Voor- en vierwielaandrijving voor de Volvo XC 70

In de nieuwe modelgeneratie kreeg de Volvo XC 70 een nieuwe zescilinderbenzinemotor die aan de Euro5-norm voldeed, en aanvankelijk alleen in combinatie met een automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving besteld kon worden. Deze turbomotor met een vermogen van 210 kW (285 pk) gaf de Volvo XC 70 een maximumsnelheid van 210 km/u en liet de auto in 7,6 seconden van nul naar honderd km/u accelereren. Het gemiddelde brandstofverbruik lag op 11,5 liter (269 g/km CO2). De vierwielaangedreven dieselvariant beschikte over een vermogen van 151 kW (205 pk) en liet de Volvo XC 70 in 8,4 seconden van nul naar honderd km/u accelereren. Deze dieselversie werd gecombineerd met een handmatige zesversnellingsbak en verbruikte gemiddeld 7,0 liter (186 g/km CO2). Vervolgens was er ook nog een dieselmotor voor de Volvo XC 70 met voorwielaandrijving verkrijgbaar, waarvan het vermogen was verlaagd naar 129 kW (175 pk). Deze verbruikte gemiddeld 6,0 liter (159 g/km CO2) en was daarmee het zuinigste model uit de serie.