Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-xc90-recharge-front

Volvo XC90 Recharge

1 / 3
volvo-xc90-recharge-front
volvo-xc90-recharge-side
volvo-xc90-recharge-back

Sterke punten

  • Ruimte aan boord
  • Zitcomfort
  • Grotere batterij sinds 2022

Zwakke punten

  • Nog steeds beperkt elektrisch rijbereik
  • Verbruik met lege batterij
  • Prijs

Volvo XC90 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo XC90, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.4 - 12.3s
Maximumsnelheid:180 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):46 - 322 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.1 - 13.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4798 x 1898 x 1766 mm
Portieren:5
Kofferruimte:316 - 1899 liter
Aanhangergewicht:366 - 789 kg

Zweedse reus met ecologisch randje

De Volvo XC90 van de tweede generatie was bijna direct na zijn lancering in 2015 al beschikbaar met een plug-inhybride motorisatie, die toen de naam T8 Twin-Engine kreeg. Sinds het modeljaar 2021 noemt Volvo al zijn stekkermodellen ‘Recharge’, en dus ook deze XC90 PHEV. Ondanks zijn batterij is er aan boord nog steeds plaats voor 7 personen. In 2022 kreeg de XC90 Recharge een grotere batterij van 18,8 kWh, die het rijbereik deed toenemen. Volvo is van plan de XC90 nog even te verkopen naast de EX90, het nieuwe elektrische vlaggenschip van het merk, maar tegen 2025 zou het model wel uit productie gaan.

Interesse in een Volvo XC90 Recharge

Volvo XC90 Recharge tweedehands auto
Volvo XC90 Recharge nieuwe auto
Volvo XC90 Recharge dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ondanks zijn batterij is er aan boord van de Volvo XC90 Recharge nog steeds plek voor 7 personen, waarbij de derde zitrij ook nog eens bruikbaar is voor volwassenen voor kortere ritten.
  • Ook de koffer is best groot voor een plug-inhybride, met een volume van 640 liter achter de tweede zetelrij – amper 40 liter minder dan de XC90 zonder plug-inhybride aandrijflijn.
  • Volvo staat niet enkel bekend om zijn veiligheid, maar ook om zijn uitstekende zetels, en dat is met de XC90 niet anders. Bovendien kan je nu ook kiezen voor mooie diervriendelijke materialen als wol.
  • In 2022 kreeg de XC90 Recharge een grotere batterij van 18,8 kWh, wat hem een elektrische autonomie geeft van maximaal 70 km. Ook werd de elektromotor krachtiger, wat het veel gemakkelijker maakt om vaker elektrisch te rijden.

Alle belangrijke gegevens over de Volvo XC90 Recharge

Motoren

De Volvo XC90 Recharge is enkel leverbaar met de ‘T8’ plug-inhybride aandrijflijn. Dat is een 2 liter-viercilinder benzinemotor met turbo én compressor die in z’n eentje al 310 pk en 400 Nm levert, maar die ook nog eens wordt bijgestaan door een elektromotor van 145 pk en 309 Nm en een starter-generator van 54 pk. In totaal levert dat een piekvermogen op van 455 pk, waarmee de grote SUV in 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten. Dankzij de batterij van 18,8 kWh (14,9 kWh netto) haalt de XC90 Recharge een elektrische autonomie van 64 tot 70 km, afhankelijk van de uitrusting.

Voor de update van 2022 was het elektrische gedeelte van de aandrijflijn een stuk minder krachtig, met een elektromotor van amper 87 pk en een batterij van 11,6 kWh, waarmee het elektrisch rijbereik blijft steken op 46 km en de benzinemotor ook vaker moest bijspringen.

Afmetingen

De Volvo XC90 Recharge is 4,95 meter lang, 1,96 meter breed en 1,77 meter hoog, met een wielbasis van 2,98 meter. Aan boord is er plek voor 6 tot 7 personen, met een koffervolume dat varieert van 316 (met alle zetels recht) tot 1.816 liter (met alle zetels plat). Met een rijkaar gewicht van 2,3 ton is het echter ook geen lichte auto. Ondanks de plug-inhybride aandrijflijn is er nog steeds een benzinetank van 71 liter aanwezig. Het maximale trekgewicht bedraagt 2,4 ton.

Uitvoeringen

De Volvo XC90 is te bestellen in drie uitrustingsniveaus: Core, Plus en Ultimate. In de Core krijg je standaard al een uitgebreide veiligheidsuitrusting, een infotainmentsysteem van 9 inch met Google-diensten ingebouwd, een High Performance-audiosysteem met 10 luidsprekers, keyless entry en go, verwarmbare zetels voor- en achteraan, een verwarmbaar stuurwiel, lederen bekleding, LED-koplampen, 19-duims velgen en nog veel meer.

De Plus voegt onder meergrotere lichtmetalen velgen van 20 duim toe, een met similileder bekleed dsahboard, zonnegordijnen in de achterdeuren, een Harman Kardon-audiosysteemn, sfeerverlichting en elektrisch bedienbare voorzetels met geheugenfunctie. De Ultimate krijgt ook nog een panoramisch schuifdak, een grootlichtassistent, head-up display en een donkere dakhemel uit microvezel.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw is de Volvo XC90 Recharge te bestellen vanaf 91.440 euro inclusief BTW voor de Core-uitvoering. De Plus kost minstens 96.690 euro en de Ultimate breekt door de grens van 100.000 euro met een catalogusprijs van 101.440 euro. Daarnaast zijn er nog heel wat opties die de prijs nog enkele (tien)duizenden euro’s hoger kunnen doen uitvallen.

Op de tweedehandsmarkt heb je een vrij groot aanbod van plug-inhybride Volvo XC90’s, maar het model is dan ook al sinds 2015 op de markt. De prijzen beginnen vanaf zo’n 30.000 euro voor exemplaren met een hoge kilometerstand. Wil je een model vanaf 2022 met de vernieuwde aandrijflijn, dan moet je minstens 80.000 euro op tafel leggen.

Design-highlights en interieur

De Volvo XC90 was in 2015 het eerste model van het nieuwe tijdperk van Volvo onder het bewind van de Chinese Geely-groep. Heel wat van de kenmerken die de grote SUV introduceerde, zijn dan ook nog steeds terug te vinden op het hele Volvo-gamma, zoals de ‘hamer van Thor’-dagrijverlichting en de sobere maar strakke lijnen. In 2019 kreeg het model een kleine facelift, met licht gewijzigde bumpers en achterlichten. Volgens Volvo voldoet het design nog steeds aan de huidige maatstaven, want het model blijft nog in productie tot 2025, wanneer de XC90 een carrière van 10 jaar achter de rug zal hebben.

volvo-xc90-recharge-interior volvo-xc90-recharge-seats

Trendsetter

Ook aan boord zette de XC90 de trend voor wat de designtaal van de moderne Volvo-interieurs zou worden, met het (voor die tijd) grote verticale infotainmentscherm dat het grootste deel van de functies groepeert. Het is niet het meest ergonomische systeem, ook omdat zaken als de klimaatcontrole erin verzameld zitten zonder externe sneltoetsen. Sinds de facelift zit er echter een nieuw besturingssysteem in van Google, dat extra functionaliteit toevoegt. Het zitcomfort is hoe dan ook uitstekend voor elkaar, met op elke zitrij voldoende ruimte en de mogelijkheid om enkele leuke stofjes en kleuren te kiezen als bekleding.

Rijhulp en veiligheid

Volvo staat bekend om zijn focus op veiligheid, en met de XC90 beweert het merk dat er nog nooit iemand is omgekomen tijdens een ongeval. Dat kunnen we niet bewijzen, maar we kunnen wel kijken naar de 5-sterrenscore van Euro NCAP (uit 2015) en de uitgebreide en standaard meegeleverde veiligheidsuitrusting, met onder meer adaptive cruise control, een rijstrookassistent, noodremhulp, parkeerhulp met camera achteraan (360°-camera beschikbaar als optie) en talloze passieve veiligheidssystemen om letsels tijdens een ongeval te beperken.

Alternatieven

Volvo is lang niet het enige merk met een grote plug-inhybride SUV op de markt. Ook BMW heeft de X5 xDrive45e en xDrive50e, Audi heeft de Q7 55 TFSI e en Mercedes heeft de GLE 300 e en GLE 300 de. Je zou ook de Land Rover Discovery als concurrent kunnen beschouwen, al kan je die niet als plug-inhybride krijgen – daarvoor moet je uitwijken naar de Range Rover Sport of de Defender. Tenslotte is er ook nog de Porsche Cayenne E-Hybrid.

FAQ

Is de Volvo XC90 Recharge fiscaal voordelig?
Ja, de Volvo XC90 is nog tot juli 2023 fiscaal voordelig dankzij zijn plug-inhybride aandrijflijn.
Hoeveel km kan de Volvo XC90 Recharge elektrisch rijden?
De Volvo XC90 Recharge heeft een elektrische autonomie van 64 tot 70 km volgens de WLTP.
Hoeveel mag de Volvo XC90 Recharge trekken?
De Volvo XC90 Recharge heeft een maximaal trekgewicht van 2,4 ton.

Beoordelingen voor Volvo XC90

34 Beoordelingen

4,7