Bericht: Mercedes Citan – Eigenlijk een Kangoo

Sinds de Vaneo verdween, beschikt Mercedes niet meer over een compacte bestelwagen. Daar moet de Citan iets aan doen. Een Citan die we precies nogal eens ergens hebben gezien.

Liever dan zich helemaal alleen in een nieuw, duur ontwikkelingsavontuur te storten, in een domein waar het al bij al weinig ervaring mee heeft, koos Mercedes eieren voor zijn geld. En dus sloot het beroemde Duitse merk een overeenkomst met Renault, en kon het daardoor beschikken over een uitstekende basis voor een kleine bestelwagen: de Kangoo. Renault krijgt dan weer een partner die een en ander kan bijbrengen qua luxewagens. Beide merken zullen ook samen de nieuwe Smart ontwikkelen, die dus eveneens een plekje in het Renault-gamma zal krijgen.

Franse keuken, Duitse chef

Hoewel de Citan weinig meer is dan een kopie van de Kangoo, wilde Mercedes dat niet zichtbaar in de verf zetten. Een beetje Duitse fierheid, nietwaar? Hij krijgt dus een zeer uitgesproken Mercedesgezicht, dat zijn inspiratie vond bij de jongste A- en B-klasse. De Citan krijgt dus een groot radiatorrooster met een enorme ster, met opvallende lichtblokken aan elke hoek. Achteraan blijft hij over verticale lichtblokken beschikken, net als in de Kangoo, maar deze zijn maar half zo hoog. Kwestie van het verschil te maken. Opzij valt de gelijkenis met de Kangoo nog het meest op, omdat de Citan de opvallende ronde zijstructuur behield van zijn Franse donor.

Ook de binnenkant is herzien om aan de eisen van de Mercedesklanten tegemoet te komen. Al is het niet echt duidelijk waar de echte verbeteringen schuilen. Zo zijn de materialen in de Citan nauwelijks beter dan die in de Kangoo, en is het handige opbergvak voor A4-documenten bovenop het dashboard van de Kangoo verdwenen in de Citan. Vergeten, jongens?

Groot gamma

Technisch is het onderstel van de Citan wat harder afgesteld dan dat van zijn Franse neef, door dikkere antirolstangen te plaatsen. Maar voor het overige zijn er nauwelijks verschillen. De Citan wordt in evenveel versies als de Kangoo aangeboden, met inbegrip van de Compact (die bij ons reeds uit de catalogus is verdwenen). Ook zijn er versies met lange wielbasis, vans en ludospaces (met banken).

De motoren komen van Renault, maar zijn ‘ver-Mercedest’, zo zegt men ons. Bij de diesel zijn er twee vermogens beschikbaar (75 pk en 110 pk) en er is één benzine (114 pk). Er zijn manuele vijf- en zesbakken. Een BlueEfficiency Pack voegt start/stop en lagerolweerstandbanden toe. Hierdoor moet het verbruik nog onder de nu reeds aangekondigde 5 l/100 km zakken.

Het is nog wachten tot september, op het Bedrijfsvoertuigensalon in Hannover, vooraleer Mercedes de Citan officieel laat debuteren. Mercedes hoopt er jaarlijks 10.400 van te verkopen.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes

Klik hier en zoek uw occasie Mercedes Citan tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mercedes Citan, en een selectie van tweedehandse Mercedes’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer