Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche 911 GT3 RS mikt op circuit maar mag op de weg

Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS. Niet de krachtigste 911 die je kunt kopen – dat blijft de Turbo S – wel de meest radicale. En de 911 met de grootste achterspoiler.

Als Porsche een 911 GT3 bouwt, dan is het een kwestie van tijd voor er een radicalere 911 GT3 RS volgt. Welnu: ook van deze 992-generatie van de 911 GT3 heeft Porsche een extreme Rennsport-variant klaar. En dankzij de nodige koelsleuven, spoilers en andere aerodynamische addenda ga je deze 911 GT3 RS niet zomaar verwarren met de 911 Targa van je rijke oom.

Porsche 911 GT3 RS (2022) rijdend, vooraanzicht

Centrale radiator

Dat imposante spoilerwerk is trouwens volledig functioneel, en de inspiratie daarvoor komt van de 911 RSR en 911 R waar Stuttgart al een tijdje de circuits mee onveilig maakt. En als je genoeg euro’s op tafel legt – 240.186,99 euro om precies te zijn – dan kan jij (of diezelfde rijke oom natuurlijk) met deze 911 GT3 RS naar dezelfde circuits trekken. Of naar de onbegrensde stukken Autobahn, want de GT3 RS is volledig straatlegaal.

Bagage hoef je alleen niet mee te nemen, want de bagageruimte onder de kap voorin ruimde plaats voor een centrale radiator, net zoals bij diezelfde 911 RSR en 911 R. Daardoor konden de Duitsers aan de zijkant actieve stroomlijnelementen toepassen. De vleugels, de tweedelige joekel van een achterspoiler – voor het eerst op een productie-911 torent die boven het dak uit - en nog wat andere aanpassingen zorgen ervoor dat de lucht optimaal rond de auto kan worden geleid en de wielkasten en de motor achterin optimaal kunnen worden gekoeld.

Porsche 911 GT3 RS (2022) rijdend, achteraanzicht

Actieve aerodynamica

Tijd om daar wat cijfers op te plakken? Deze 911 GT3 RS produceert dubbel zoveel neerwaartse druk als zijn voorganger en drie keer zoveel als de huidige 911 GT3. Bij 200 km/u gaat het om 409 kilo die de Porsche tegen het asfalt duwt, en bij 285 km/u zelfs om 860 kilo. Daarnaast beschikt de GT3 RS onder meer over een drag reduction system (DRS), waardoor onder meer het bovenste gedeelte van de achtervleugel plat kan worden gelegd voor minder luchtweerstand en dus hogere snelheden.

Ook de ophanging werd aangepast. De vooras is bijvoorbeeld 29 millimeter breder en werd aerodynamisch geoptimaliseerd zodat die bij de topsnelheid 40 kilo meer neerwaartse druk genereert. De remmen zijn potiger, de duikneiging bij het remmen hebben de ingenieurs verminderd, de achterwielsturing mocht een tikje meer dynamisch. Heel wat parameters, zoals de demping, het DRS en de werking van het achterdifferentieel, kunnen via draaiknoppen en toetsen op het stuur worden ingesteld.

Porsche 911 GT3 RS (2022) dashboard

Nog steeds atmosferisch

Kijken we dan nog even onder de motorkap achteraan, dan is deze 911 GT3 RS niet de krachtigste 911 die Stuttgart in de aanbieding heeft. Die rol is immers nog steeds weggelegd voor de 911 Turbo S. In deze GT3 RS laat Porsche de turbo’s nog steeds achterwege maar gebruikt Stuttgart wel nieuwe nokkenassen vergeleken met de GT3 en krijgt de PDK-versnellingsbak een kortere eindoverbrenging, zodat de hoogtoerige atmosferische 4.0 in totaal 525 pk produceert, 0-100 km/u aflegt in 3,2 seconden en een topsnelheid van 296 km/u haalt.

Porsche 911 GT3 RS (2022) interieur

Tot slot geeft Porsche mee dat deze nieuwe 911 GT3 RS 1.450 kilogram op de weegschaal zet, dankzij het doorgedreven gebruik van plastic dat met koolstofvezel werd versterkt (CFRP). Dat materiaal zit onder meer in de deuren, voorvleugels, kofferklep en kuipzetels. Het gratis Clubsport-pakket voegt onder meer nog een rolkooi, brandblusser en zespuntsgordel toe; het betalende Weissach-pakket drijft het CFRP-gehalte aan boord nog wat extra op en duwt de kilo’s dus nog iets meer naar beneden. Op circuit telt immers elke seconde...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer