Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vergeet de Evoque: Porsche dacht al aan Cayenne Cabrio in 2002

Tijdens de ontwikkeling van de eerste Cayenne heeft Porsche heel wat varianten overwogen, waaronder deze cabrio… Dus waarom kwam die er dan nooit?

De coupé-SUV is tegenwoordig geen zeldzaamheid meer, maar een cabrio-SUV lopen we minder vaak tegen het lijf. Het eerste in massa geproduceerde exemplaar kwam in Europa bijvoorbeeld pas in 2016 op de markt in de vorm van de Range Rover Evoque Cabrio, en momenteel vinden we iets lager op de automobiele ladder ook een dakloze variant van de Volkswagen T-Roc. Het idee kwam echter al heel wat eerder ter sprake in de vergaderzalen van Stuttgart. Porsche plande namelijk een cabrioversie van zijn Cayenne in 2002, en bouwde er zelfs één testexemplaar van.

AS24 Porsche Cayenne Cabrio (2022) statisch, vooraanzicht

Uniek museumstuk

Een cabrio was trouwens niet de enige variatie op de Cayenne die ze bij Porsche in gedachten hadden. Net na de introductie van hun allereerste SUV in 2002 stond er blijkbaar geen limiet op de creativiteit van de ontwerpers. Zo dachten ze ook aan een coupé en zelfs aan een 20 centimeter langere versie met zeven zitplaatsen. Deze cabriolet klinkt dan misschien als het minst logische idee, maar toch was het de enige variant die Porsche serieus genoeg nam om er een studiemodel van te ontwikkelen. Die auto hebben ze nog steeds, en staat nu in het museum van het merk in Stuttgart.

Twee achtersten

Dat is niet alleen het geval omdat deze Cayenne Cabrio de enige van zijn soort is, maar ook omdat de auto eigenlijk helemaal niet straatlegaal kan zijn. Zo werd het dak wel verwijderd om deze unieke vorm te bekomen, maar hebben de ingenieurs verder nog niet voldoende versteviging in de bodem van de auto aangebracht om daarvoor te compenseren. Het doel was ook niet zozeer om de rijeigenschappen van een open Cayenne te testen, maar wel om het antwoord op vier andere vragen te krijgen. Zo wilde Porsche weten of er comfortabel plaats voor vier kon zijn, of het realistisch was om de 20 centimeter langere deuren te gebruiken, of de soft-top bruikbaar zou zijn en hoe het ontwerp van de achterzijde eruit moest zien. Vooral dat laatste zorgde blijkbaar voor de nodige discussie, want het model beschikt aan beide kanten over een afzonderlijk ontworpen achterpartij.

AS24 Porsche Cayenne Cabrio (2022) statisch, achteraanzicht

Geschrapt wegens… te lelijk?

Hoewel het coupé-idee uiteindelijk de enige variant werd die ooit een productievervolg kreeg, en wel de huidige generatie in 2019, kwam deze Cayenne Cabrio nooit verder dan dit ene, halfslachtige exemplaar. Daarvoor geeft Porsche twee renenen aan, en beide zijn eigenlijk best logisch. Om te beginnen geeft de constructeur toe dat er twijfels waren over de styling van het model, want sommigen vonden de auto niet elegant genoeg voor een Porsche-cabrio. Daarnaast kwamen de bollebozen tot de conclusie dat het model mogelijk niet winstgevend zou zijn, want het segment van de cabrio-SUV’s was nog onbegaan terrein. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk de juiste beslissing, want ook Land Rover trok na één generatie de stekker uit zijn Range Rover Evoque Cabrio en wanneer heb je voor het laatst nog een Volkswagen T-Roc zonder dak gezien?

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer