In onze reportage rond 100 jaar Citroën hadden we al gezegd dat we hebben kunnen rijden met enkele beroemde modellen uit de Citroën-catalogus. Vandaag beginnen we meteen met het pièce-de-résistance: de DS.
SUV al hier, SUV al daar… Mensen lijken nog uitsluitend te zweren bij SUV’s. Nochtans, het kan ook anders, zo bewijst de Citroën Berlingo. Wanneer het op ruimte, indeling, handigheid en tegenwoordig ook wegligging aankomt, blijkt hij de betere keuze.
Toen de Citroën C4 Cactus in al zijn creatieve vrolijkheid debuteerde, leek het ons een ‘one hit wonder’. Maar de Citroën C3 maakt duidelijk dat we ons vergisten.
De hele zomer lang gaan we in op een vraag die geregeld terugkeert: wat wordt de oldtimer van morgen, waarin kan ik investeren? Elke week presenteren we u drie youngtimers die net het statuur van oldtimer krijgen of gekregen hebben.
Dit jaar vieren we de zestigste verjaardag van één van de topiconen onder de auto’s: de Citroën DS. Ideaal moment dus om een eigenaar zijn passie te laten verspreiden via onze rubriek ‘Waarom moet hij weg?’. Emmanuel Rosière uit Bastogne verkoopt zijn DS uit 1973.
De 1.6 BlueHDI moet een nieuw speerpunt worden in de PSA-groep. Je zal deze diesel terugvinden onder de motorkap van heel wat Citroëns en Peugeots. We testen hem hier in zowel de DS3 als in de DS5.
Net als de vorige generatie deelt ook de nieuwe Citroën C1 zijn techniek met de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Citroën probeert de C1 de beste karaktertrekken van beide anderen te combineren in één auto: de uitstraling van de Toyota, en de krachtige motor van de Peugeot.
Citroën stelt zelf dat het de C4 Grand Picasso heeft ontworpen met een loft in gedachten. Een loft, dat betekent veel ruimte, licht en openheid. OK, wij doen mee.
Een touchscreen in een auto? Pff, daar kijken we niet meer van op. Maar een touchschreen dat luistert als dat van een iPhone in een auto? Nu ja, wanneer je net als Citroën opschept met ‘creatieve technologie’, dan moet dat eigenlijk wel. Zoals in de Citroën C4 Picasso.
Net als de Mini is ook de Citroën DS3 tot een stijlicoon op wielen uitgegroeid. Met de zomer in aantocht komt de cabrioversie op het gepaste moment het gamma aanvullen.
Met zijn stoffen dak en vele individualiseringsopties, is de Citroën DS3 Cabrio een opvallende verschijning in zijn klasse.
Na de Outlander/4007/C-Crosser en de i-Miev/Ion/C-Zero baart de entente PSA-Mitsubishi een derde kind: de ASX/4008/C4 Aircross. We reden die laatste.
Hoewel niet de eerste Citroën, kunnen we gerust stellen dat de DS het meest bepalende model voor het merk was. De DS5 lijkt alles in huis te hebben om zich een waardige opvolger te tonen.
Om het gat op te vullen tussen de 2.0 HDi 160 pk en de V6 HDi met 240 pk, heeft Citroën nu ook een 200 pk sterke 2.2 HDi in het gamma.
Van een (bijzonder) sexy concept, is de Citroën Survolt intussen uitgegroeid tot een rijdend laboratorium. Het doel: een elektrische racewagen ontwikkelen. Zoals we mochten merken: zèèr interessant.
De DS3 was een succesvol begin van Citroëns DS-verhaal. Dat krijgt nu een vervolg met de DS4, op basis van de Citroën C4.
De Citroën DS3 – een opgesmukte C3 – wist begin dit jaar al ons hart te veroveren.
Citroëns vlaggenschip, de C6, die in 2005 het levenslicht zag, blijft een buitenbeentje. Love it or hate it. Er is geen weg tussenin. Hij is enkel nog verkrijgbaar met een dieselmotor, een 2.2 liter van 173 pk en een 3.0 V6 van 243 pk die hij deelt met de Range Rover Sport en de Jaguar XF.
Met de nieuwe C3 zet Citroën een nieuwe stap vooruit in zijn kwaliteitsoffensief. Onderhuids neemt de C3 grotendeels het platform van zijn voorganger over, maar dat is gelukkig het enige dat hij daarmee gemeen heeft.
Waar Italianen de mensen zijn van het fraaie design, kan de Fransen het slimme ruimtegebruik worden toegeschreven. Citroën is een belangrijke speler tussen de ruimtewagens en er was nog best plaats voor een kleiner model.
Begin dit jaar verraste Citroën ons enigszins met de nieuwe C5 en C5 Tourer. De Fransen waren qua design een totaal andere weg ingeslagen. Zo’n strak vormgegeven Citroën kwamen we de laatste jaren niet eerder tegen. Hiermee wil het merk een bredere doelgroep aanspreken.
Met de nieuwe HDi 163 (of 173 PK voor dezelfe prijs) in het middenklasse model C5 komt Citroen tegemoet aan de wens naar een motor met superieure prestaties bij matig verbruik. Deze diesel biedt vooral één ding: een flinke trekkracht onder alle omstandigheden.