In 1989 debuteerde Lexus met de knappe LS 400 in de Verenigde Staten. Een jaar later kwam Toyota’s luxedochter bij ons op de markt. Na de LS 400 volgden de eerste RX-modellen en de eerste hybrides. We konden de belangrijkste modellen uit 30 jaar Lexus even aan de tand voelen.
Naast de nieuwe ES liet Lexus ons ook kennismaken met de update van de RC coupé. Die is nu nog aangenamer om naar te kijken, en leuker om rijden. Alleen, er is een ‘maar’.
Lexus brengt de ES voor het eerst naar Europa. De grote berline bestaat al sinds 1989 in de Verenigde Staten, waar hij samen met het merk werd gelanceerd. Zijn missie in Europa: (veel) beter doen dan de GS.
Lexus rekt zijn RX uit om er twee bijkomende zitplaatsen in onder te brengen. Waarmee hij zich op de kaart wil zetten als hybride alternatief voor grote gezinnen. Maar slaagt hij daar ook in?
Dit is de beste auto die u nooit zal kopen. De Lexus GS300h is competent, comfortabel en charmant. Maar hij loopt de premies mis die elektrische en plug-in hybride concurrenten wel krijgen.
We kennen Lexus vooral omwille van zijn hybrideaanbod. Die nemen ook de hoofdbrok van de verkoop voor hun rekening. Maar sinds de compacte SUV NX in het gamma opdook, beschikt Lexus ook over een viercilinder turbobenzineblok. Is dat een goed alternatief?
Lexus maakt van de facelift van zijn GS gebruik om hem technisch verder te perfectioneren. De klanten kunnen voortaan zelfs kiezen uit twee hybride varianten. Er is de 300h met 181 pk voor wie het graag redelijk houdt, en voor wie al eens zot wil doen is er de 450h met 345 pk.
Als volwaardige Toyotadochter mag ook Lexus zich gerust een pionier van de hybride auto. De RX wil die koers natuurlijk aanhouden. Al verandert er wel een en ander. Op een aangename manier bovendien.
Waarom zou je nu zo een hybride Lexus IS kopen in plaats van pakweg een BMW 3-reeks of een Audi A4? Dat willen we wel eens weten.
Lexus, het luxemerk van Toyota, pakt uit met een Europese première in Brussel. De andere twee zijn modellen die voor het eerst op het Belgische Salon te zien zijn.
Naast de gewone expo van de bestaande modellen, verwent Lexus de Salonbezoekers met twee extraatjes. De ene is een extreme sportwagen die net ‘fin de carrière’ is, de andere is een veelbelovende concept car.
Met de nieuwe autofiscaliteit lijkt de gloednieuwe Lexus GS 450h belastingtechnisch wel een wit konijn. Gelukkig is niet alleen de boekhouder enthousiast.
Met de IS200d biedt Lexus een ‘dichtgeknepen’ versie van de 2.2 turbodiesel aan, met 150 pk in plaats van 177 pk. Alleen voelt het achter het stuur aan alsof er wat te hard geknepen is.
Uiterlijk zijn enkel de motorkap, koplichten, spiegels en deurhendels identiek aan de sedan, waarop de Lexus IS250C gebaseerd is. Maar dat maakt hem er niet mooier op. Hij werd in de eerste plaats met Amerikaanse klanten in het achterhoofd ontworpen. En dat zie je en voel je in alles.
Met onder andere de hybride Volkswagen Touareg op komst, wilden we weten hoe ver Lexus staat met de evolutie van zijn hybrides. De Japanners zijn met de RX450h al aan de tweede versie toe.