Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-abarth-595-front

Abarth 595 & 595C

1 / 3
fiat-abarth-595-front
fiat-abarth-595-back
fiat-abarth-595-interior

Sterke punten

Levendig chassis Opvallend uiterlijk Verslavend geluid

Zwakke punten

Verouderde basis Weinig comfort Gebrek aan veiligheidsuitrusting

Abarth 595 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Abarth 595, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.7 - 8.1s
Maximumsnelheid:205 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):134 - 158 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.8 - 6.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3657 x 1627 x 1485 mm
Portieren:2 - 3
Kofferruimte:185 - 610 liter
Aanhangergewicht:285 - 440 kg

Fiat 500 met borsthaar

Sinds 2008 maakt de sportiefste Fiat 500 geen deel meer uit van het gewone gamma, aangezien hij onder de Abarth-vlag vaart. Het merk met de schorpioen gebruikt nog steeds hetzelfde recept: een kleine, opgevoerde motor vooraan, een verbeterd chassis en een luide uitlaat achteraan.

Interesse in een Abarth 595 & 595C

Abarth 595 & 595C tweedehands auto
Abarth 595 & 595C nieuwe auto
Abarth 595 & 595C dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Abarth 595 is het ideale speelgoed geworden voor liefhebbers van sportwagens, zowel omwille van zijn historische banden met de autosport als omwille van zijn levendige persoonlijkheid. Een Abarth zal nooit onopgemerkt blijven.

  • Net als de conventionele 500 waaraan de Abarth 595 zijn basis ontleent, biedt de versie met schorpioen een breed scala aan aanpassingsmogelijkheden. Naast de vele esthetische en prestatiegerichte mogelijkheden brengen de Italianen ook een hele reeks limited editions uit.

  • Dankzij de 1.4-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 165 pk kan de Abarth 595 rekenen op sportieve prestaties. Hij accelereert naar 100 km/u in 7,4 seconden en zijn topsnelheid ligt op 218 km/u.

  • Voor wie niet zelf wil schakelen, kan het Italiaanse bommetje worden uitgerust met een optionele gerobotiseerde versnellingsbak met 5 versnellingen.

  • Net als de 500, die zijn technische basis deelt, is de Abarth 595 ook verkrijgbaar in een cabrioletversie, de 595C.

Belangrijke gegevens over de Abarth 595

Motoren

Het kloppend hart van de Abarth 595 en zijn cabriovariant 595C is de 1.4 T-Jet-motor. Deze viercilinder benzinemotor is een van de nieuwste versies van Fiats FIRE (Fully Integrated Robotised Engine). Hij heeft 16 kleppen en is voorzien van MultiAir-technologie, kort voor elektrohydraulische variabele inlaatkleptiming.

Uitgerust met een opgewaardeerde Garrett-turbocompressor met een compressieverhouding van 9:1 levert deze kleine motor 165 pk bij 5.500 t/min en 230 Nm koppel bij 3.000 t/min. Deze combinatie maakt een topsnelheid van 218 km/u en een acceleratie naar 100 km/u in 7,3 seconden mogelijk. Wanneer de auto is uitgerust met een sequentiële automatische transmissie met vijf versnellingen, bereik je de 100 km/u in 7,4 seconden.

Wat het brandstofverbruik betreft, haalt de Abarth 595 een gemiddelde tussen 6,4 en 6,5 l/100 km (WLTP) voor de versie met de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Wanneer de auto is uitgerust met de sequentiële transmissie, variëren de cijfers van 6,9 tot 7,1 l/100 km (WLTP). Wat de CO2-uitstoot betreft, produceren deze twee varianten tussen 153 en 158 g/km.

Aan de chassiszijde is de Abarth voorzien van Koni-ophanging met variabele frequentie en een prestatiegericht remsysteem. Hij is uitgerust met geventileerde schijven van 284 mm vooraan en 240 mm achteraan.

Afmetingen

Sinds 2008 delen de Abarth 595 en de Fiat 500 een gemeenschappelijke basis. Het is dan ook logisch dat hun afmetingen vergelijkbaar zijn. De sportieve schorpioen heeft een totale lengte van 3,66 m, een breedte van 1,63 m en een totale hoogte van 1,49 m. Deze afmetingen blijven ongewijzigd voor de cabriovariant. De korte wielbasis van 2,3 m is ook identiek aan de cinquecento.

In de traditie van Fiat en Abarth blijft de 595 een kleine stadsauto. Dus in de cabine is er plaats voor slechts vier passagiers. De koffer biedt 185 liter laadruimte op de versies met hardtop én canvasdak. Met de bank neergeklapt kan de Abarth 610 liter aan bagagevolume meenemen.

Varianten

Naast de cabrioletversie met een 'C' in de naam is de 595 verkrijgbaar in verschillende varianten, die zich onderscheiden door hun uitrustingspakketten. Het instapmodel, simpelweg 595 genoemd, wordt geleverd met 16-inch wielen, dubbele uitlaten en satijnkleurige carrosseriedelen en deurgrepen. De sportieve uitrusting wordt aangevuld door roestvrijstalen pedalen en een afgevlakt stuurwiel.

Het 595 Turismo-pakket voegt designelementen toe zoals spiegelkappen in satijnchroom, 17" lichtmetalen Granturismo-wielen, een grijze dashboardband, een speciaal stuurwiel, een speciale badge op de carrosserie en zwarte of bruine lederen zetels.

Het F595 pack legt de nadruk op race-eigenschappen, met het ‘Record Monza Sovrapposto’-uitlaatsysteem. Dit pakket wordt aangevuld door Koni-schokdempers aan de voorzijde, 17-inch lichtmetalen velgen en de speciale "F595"-badge die een eerbetoon is aan de Formule 4, waarvoor Abarth de exclusieve motorleverancier is.

Prijzen

De Abarth 595-reeks begint bij € 24.290 voor de coupéversie, terwijl de cabriovariant (595C) € 26.590 kost. De rest van het gamma is vrij duidelijk, want voor elk van de packs (Turismo of F595) moet 1.500 euro extra worden betaald op beide carrosserievarianten. Wat leasing betreft, maakt Abarth gebruik van de diensten van haar partner Leasy om een aantal leasingoplossingen op lange termijn aan te bieden (private leasing).

Tweedehandsprijzen voor de Abarth 595 beginnen bij ongeveer €17.000 voor modellen van ten minste drie jaar oud. De cabriovariant 595C is zeldzamer, met tweedehandsprijzen rond de 20.000 euro.

In Vlaanderen is de Abarth 595 onderworpen aan een jaarlijkse wegenbelasting van 214,6 euro en een inschrijvingstaks van 496,85 euro. Voor de belastingen in Wallonië en Brussel zijn deze bedragen respectievelijk 248,95 euro (TC) en 2.478 euro (TMC). Wegens de CO2-uitstoot geldt ook in Wallonië een eco-malus van 100 tot 175 euro.

Design

Het ontwerp van de Abarth 595 is sinds zijn debuut in 2008 niet wezenlijk veranderd. Hij heeft nog steeds een korte, gedrongen driedeurscarrosserie. Het merk met de schorpioen heeft een vleugje sportieve elementen toegevoegd om hem te onderscheiden van zijn conventionele broertjes.

Buitenkant

De Abarth 595 straalt sportiviteit uit. De populaire retrolook van de Fiat 500, met zijn afgeronde vormen, wordt hier versterkt door een agressieve voorbumper met twee mistlampen. De onderste grille is voorzien van het Abarth-logo. Aan de zijkanten pronkt hij met 16- of 17-inch wielen en het 595 logo op de achtervleugel. Het achterste deel is voorzien van een sportieve bumper met een dubbele uitlaat. Indien uitgerust met het F595-pakket heeft hij vier uitlaatpijpen.

Binnenkant

Binnenin fleurt de Abarth 595 het interieur van de Fiat 500 op met sportieve kenmerken zoals een vlak lederen stuurwiel, een turbodrukmeter en sportzetels. Het Turismo-pakket kleedt deze laatste in bruin of zwart leder. De rest van de auto heeft nog steeds digitale instrumenten, terwijl het 7-inch Uconnect-touchscreen met navigatiesysteem een optie is.

Veiligheid

Standaard is de Abarth 595 uitgerust met een reeks bestuurders-, passagier- en gordijnairbags, alsmede een knie-airbag voor de bestuurder. Een bandenspanningsindicatiesysteem maakt het plaatje compleet. Door zijn leeftijd kan het platform waarop deze 595 is gebaseerd niet worden uitgerust met de nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen, zoals rijstrookassistentie of een noodrem. Daardoor deelt hij een Euro NCAP-crashtestrating van 3 sterren met de Fiat 500 (2017).

Alternatieven

Sportwagens zijn zeldzaam in het A-segment, zodat de Abarth 595 de enige lijkt te zijn die momenteel op de markt is. Hij speelt enkel haasje-over met de Mini 3-Door Cooper S, maar die laatste is zowel leefbaarder en krachtiger als duurder.