Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alpina-l.jpg

Alpina

Alpina

Vind het model dat bij je past.

alpina-bmw-roadster-m-02.jpg
alpina-bmw-roadster-m-03.jpg

Overzicht van de populairste Alpina modellen

Aktuelle Topmodelle

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Als tweedehands auto is een Alpina een goede investering. Het merk bouwt zijn eigen voertuigen gebaseerd op BMW's. Hiervoor wordt uiteraard nauw samengewerkt met de Duitse fabrikant. Alpina-processen zijn zelfs opgenomen in de BMW productielijnen. Op die manier wordt het merk erkend als oorspronkelijk autobouwer door de Duitse overheid. Andere prestatiespecialisten valt deze eer niet te beurt.

Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG

Zo heet dit autobedrijf voluit. Het merk is gevestigd in Buchloe, in het Ostallgäu district van Beieren. Een paar voorbeelden kunnen de samenwerking met BMW illustreren. De B7 wordt geproduceerd op dezelfde productielijn als de BMW 7, in Dingolfing, Duitsland. In 2011 wordt de B7 twin-turbo V8 met de hand gebouwd in de Alpina-fabrieken van Buchloe, alvorens te worden verscheept naar BMW, waar hij wordt samengesteld. Vervolgens keert hij terug naar Buchloe voor de afwerkingen.

Ontstaansgeschiedenis

Het bedrijf verwerft faam in 1962 met de ontwikkeling van de Weber carburator voor de BMW 1500. Alpina wordt pas enkele jaren later opgericht, in 1965, wanneer deze carburator is afgewerkt en gecertificeerd door BMW (1964). Oprichter is Burkard Bovensiepen. Zijn onderneming heet Burkard Bovensiepen KG en is gevestigd in Kaufbeuren, Beieren. De naam is terug te voeren naar Burkards vader, Dr. Rudolf Bovensiepen, die kantoormachinerie bouwt. Ook zijn zoon bouwt in eerste instantie vooral typemachines. Dat doet hij nog tot eind jaren 1960, wanneer een poging ondernomen wordt om te participeren aan de textielnijverheid. Ondertussen is hij echter ook een BMW tuning bedrijf begonnen, als subdivisie van zijn vaders ondernemingen en met geld van een aantal succesvolle beursinvesteringen. Zijn bedrijf werkt aan carburatoren en herziene cilinderkoppen. Tegen 1970 heeft Burkhard 70 werknemers en verhuist hij naar zijn eigen fabriek in Buchloe.

Racecircuit

Tussen 1968 en 1977 verwerft het merk roem op het racecircuit. Hoogtepunt is 1970, wanneer het team het European Touring Car Championship de winst behaald in het Duitse Hillclimb Championship, verschillende rally en de track racing kampioenschappen en de prestigieuze 24 Uur van Spa. Men trekt zich terug uit het circuit in 1988. In dat jaar vangt de productie aan van een nieuwe reeks BMW/Alpina voertuigen.

Alpina als merk

De naam 'Alpina' krijgt meer aandacht vanaf 1967, wanneer een nieuw logo en handelsmerk verschijnt. Beiden bestaan vandaag de dag nog steeds. Sinds 1983 is het bedrijf erkend door het Duitse Ministerie van Transport als een oorspronkelijke autobouwer. Producties worden dus geregistreerd als Alpina's en niet als BMW's. Tegelijk kan men Alpina's kopen bij lokale BMW dealers en tellen alle BMW garanties ook voor Alpina's, ook op de tweedehands markt. Tot de typische kenmerken van het Alpina-merk behoren onder meer de velgen met 20 spaken en het 'Alpina blauw', een gepatenteerde metallic verfkleur. Interieurs zijn erg luxueus en gebouwd uit dure, hoogwaardige materialen, die aan exclusieve ontwerpeisen moeten voldoen. Net als in het logo loopt daarbij vaak een groen/blauw kleurenschema door het interieur en in het lederen stikwerk. Een dun streepje in goud of zilver loopt over de carrosserie. Binnenin geeft een metalen plaat de erfenis en het serienummer van de auto weer.

Relatie met BMW

In vergelijking met BMW's eigen racemodellen (BMW M) zijn de Alpina's luxueuzer. Ze maken ook altijd gebruik van automatische transmissies in plaats van manuele of semi-automatische varianten. Illustratief voor de relatie BMW/Alpina is het verschil in de prestatievarianten van de BMW E60 5 Serie, een populaire tweedehands auto. Terwijl de BMW M5 een 5.0 V10 gebruikt, gebruikt de BMW/Alpina B5 een 4.4 V8 turbo. Die produceert evenveel paardenkracht, maar tegen minder rpm en met opmerkelijk meer torsie.

Alpina aanbod

Het huidige (tweedehands) aanbod van deze bouwer bestaat uit de volgende modellen.

D3 Bi-Turbo: een saloon of een tourer gebaseerd op de BMW F30/F31 3 Serie. De motor is een 3.0 Bi-Turbo diesel van 257 kW. B3 S Bi-Turbo: beschikbaar in dezelfde modellen en is eveneens gebaseerd op de BMW F30/F31 3 Serie. Hij gebruikt een 3.0 Bi-Turbo van 324 kW. XD3 Bi-Turbo: gebaseerd op de BMW F25 X3 en gebruikt een 3.0 Bi-Turbo dieselmotor van 257 kW. D4 Bi-Turbo: een coupé (cabrio) gebaseerd op de BMW F32/F33 4 Serie. De motor is een 3.0 Bi-Turbo diesel van 257 kW. B4 Bi-Turbo: eveneens een coupé (cabrio) gebaseerd op de BMW F32/F33 4 Series, maar met een 3.0 Bi-Turbo van 324 kW. B5 saloon: ook wel tourer genoemd, is gebaseerd op de BMW G30/G31 5 Serie. B6 Bi-Turbo: een coupé, cabrio of Gran Coupé. Hij is gebaseerd op de BMW F06/F12/F13 6 Serie en heeft een 4.4 V8 Bi-Turbo motor van 441 kW en 592 pk. B7 Bi-Turbo: gebaseerd op de BMW G12 7 Serie. De motor is een 4.4 V8 Bi-Turbo van 447 kW en 600 pk.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen