Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
A210777_large.jpg

Audi E-Tron GT

1 / 6
A210777_large.jpg
A210866_large.jpg
A211417_large.jpg
A211422_large.jpg
A211434_large.jpg
A210735_large.jpg

Sterke punten

  • Knappe prestaties, zeker als RS
  • Afwerkingskwaliteit interieur
  • Exotische look

Zwakke punten

  • Meerwaarde t.o.v. Porsche Taycan
  • Niet zo grote koffer
  • Peperduur

Audi e-tron GT Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi e-tron GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.1 - 4.1s
Maximumsnelheid:245 - 245 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):18.8 - 18.8 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4989 x 1964 x 1413 mm
Portieren:4
Kofferruimte:405 - 405 liter
Aanhangergewicht:586

De Taycan uit Ingolstadt

Audi ging voor zijn sportieve elektrische berline aankloppen bij Porsche, dat de basis van zijn Taycan doorgaf voor deze E-Tron GT. De wielbasis, lengte en aandrijflijnen zijn hetzelfde, maar de Audi heeft wel een volledig eigen design, zowel voor het koetswerk als het interieur.

Interesse in een Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT tweedehands auto
Audi E-Tron GT nieuwe auto
Audi E-Tron GT dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Met de prestaties zit het sowieso goed in de Audi E-Tron GT, zeker als supersnelle RS E-Tron GT met 646 pk en een sprinttijd van 0-100 km/u in amper 3,3 seconden.

  • De Audi E-Tron GT heeft een volledig eigen look én een eigen interieur, dat in tegenstelling tot de Taycan minder gebruik maakt van aanraakgevoelige oppervlakken, maar wel nog fysieke knoppen heeft voor de belangrijkste bedieningen.

  • Naast supersnel accelereren, kan de E-Tron GT ook supersnel opladen dankzij zijn 800 volt-accu, die een laadsnelheid tot 270 kW aankan. Dat betekent een batterij die weer tot 80% is opgeladen in 22,5 minuten.

  • De Audi E-Tron GT is gezegend met een uitzonderlijk goede rijdynamiek, zeker voor zijn formaat en gewicht, waarmee hij een perfecte balans slaat tussen sportwagen en luxeberline.

Alle belangrijke gegevens over de Audi E-Tron GT

Motoren

De Audi E-Tron GT is met twee motorisaties te krijgen: een naamloze basisversie en de supersnelle RS E-Tron GT.

Niet dat de gewone E-Tron GT traag is, want die ontwikkelt dankzij zijn twee elektromotoren (een per as, vierwielaandrijving is dus standaard) nog steeds 476 pk en 630 Nm. Er is ook een tijdelijke overboostfunctie die het vermogen gedurende 2,5 seconden naar 530 pk opvoert, bijvoorbeeld voor een snelle sprint van 0-100 km/u in 4,1 seconden. Het rijbereik bedraagt 487 km volgens de WLTP dankzij zijn 85 kWh grote batterij. Diens 800 V-technologie maakt het mogelijk om tot 270 kW te snelladen, wat een 80% volle batterij geeft in amper 22,5 minuten.

De RS E-Tron GT is echter nog een stukje sneller, niet qua opladen, wel qua acceleratie: in 3,3 seconden naar de 100 km/u dankzij een 598 pk en 830 Nm sterke combinatie. De overboost duwt het vermogen hier tot 646 pk. Dat extra vermogen beperkt het rijbereik wel een beetje, de RS E-Tron GT haalt 472 km. De topsnelheid van de gewone E-Tron GT is 245 km/u, de RS E-Tron GT haalt 250 km/u.

Afmetingen

De Audi E-Tron GT is bijna exact even groot als de Porsche Taycan waarop hij is gebaseerd, en meet dus 4,99 meter lang, 1,96 meter breed en 1,40 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 5 personen, maar de instap naar achter is niet zo gemakkelijk door de aflopende daklijn. De koffer is ook niet zo groot als je zou verwachten van een auto van dit formaat: 405 liter voor de E-Tron GT, 350 liter voor de RS E-Tron GT. Een trekhaak monteren is niet mogelijk. Het gewicht van beide modellen bedraagt ongeveer 2,3 ton.

Uitvoeringen

De Audi E-Tron GT heeft geen verschillende uitrustingsniveaus, maar de basisuitrusting is gelukkig al vrij compleet voor een auto van deze prijs. Je krijgt 19-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, een panoramisch glazen dak, het MMI Navigation Plus-systeem, digitale tellers, zwarte lederen en elektrisch verstelbare sportzetels met verwarming vooraan, automatische airco in 3 zones met een warmtepomp en parkeersensoren voor- en achteraan.

De RS E-Tron GT heeft een iets meer uitgebreide standaarduitrusting: 20-duims velgen, een adaptieve luchtvering, remschijven met een speciale coating, LED-matrixkoplampen, een Bang & Olufsen-audiosysteem, een memoryfunctie voor de elektrische zetels en natuurlijk wat extra vermogen. Toch is het niet moeilijk om de basisprijs van beide modellen nog enkele tienduizenden euro’s op te krikken via de optielijst.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Audi E-Tron GT heeft een Belgische vanafprijs van 106.669,99 euro, de RS E-Tron GT is te bestellen vanaf 148.380 euro. Een zeer forse prijs, inclusief opties zit je al gauw aan 125.000 euro voor een E-Tron GT. Daarmee is het model de duurste elektrische wagen in het Audi-gamma.

De Audi E-Tron GT is nog maar sinds 2021 op de markt en het tweedehands aanbod is nog niet erg uitgebreid, maar je vindt demowagens of licht gebruikte modellen vanaf 109.000 euro. De RS E-Tron GT is te vinden vanaf 144.000 euro.

Design-highlights en interieur

Audi gaf al een preview van zijn ranke elektrische vierdeurscoupé met het E-Tron GT Concept, dat in 2018 werd voorgesteld aan het publiek. De verschillen waren erg klein tussen de conceptcar en het productiemodel, enkel details zoals deurklinken en de knoppen van het interieur werden gewijzigd. Audi heeft ondanks de Taycan-basis voor een volledig eigen design gekozen dat er erg futuristisch uitziet, met de brede lichtstrook op de kont en de singleframegrille die nu in koetswerkkleur gespoten kan worden. Toch zijn er een aantal elementen die zijn roots weggeven, zoals de brede heupen en het feit dat er geen grote kofferklep is, in tegenstelling tot de Sportback-modellen van Audi.

Sportieve sfeer

Aan boord is de sfeer typisch Audi, ook hier heeft het merk gekozen voor een eigen design, al neemt de E-Tron GT niet het dubbele centrale aanraakscherm over van de andere grote modellen van het merk (A6, A7, A8). In de plaats daarvan zitten er nog steeds echte knoppen op de middenconsole om zaken als de rijmodus of de klimaatcontrole in te stellen - een groot pluspunt voor de ergonomie.

Achterin is er plaats voor drie, maar de middelste zitplaats is enkel voor noodgevallen, aangezien je tussen twee goedgevormde zetels in zit. Ook de instap (en het zicht) naar achteren is niet ideaal door de steil aflopende daklijn.

Rijhulp en veiligheid

De Audi E-Tron GT heeft nog geen crashtest ondergaan bij Euro NCAP (de Porsche Taycan haalde wel 5 sterren in 2019). De standaarduitrusting omvat enkel een noodremhulp en parkeersensoren voor- en achteraan. Voor zaken als adaptive cruise control, een rijstrookassistent, een uitwijkassistent, parkeerhulp, een noodassistent en meer moet je bijbetalen.

Alternatieven

De Audi E-Tron GT is natuurlijk het best te vergelijken met de Porsche Taycan, die met een vanafprijs van 92.688,59 euro een stuk goedkoper is dan de Audi, maar ook minder vermogen heeft en minder goed is uitgerust. Vergeleken met de equivalente Taycan 4S (116.266,87 euro) is de Audi dan weer bijna 10.000 euro goedkoper. Verder gaat de Audi de concurrentie aan met de Tesla Model S, die minder dynamisch is, maar wel verder kan rijden op een batterij en als Plaid sneller is in een rechte lijn. De Mercedes EQS is dan weer veel meer gericht op comfort dan sport, en heeft ook een grotere actieradius.

FAQ

Hoeveel kost de Audi E-Tron GT?
De Audi E-Tron GT heeft een Belgische vanafprijs van 106.669,99 euro, de RS E-Tron GT is te bestellen vanaf 148.380 euro.
Hoe snel is de Audi E-Tron GT?
De gewone Audi E-Tron GT kan in 4,1 seconden van 0-100 km/u sprinten, de RS E-Tron GT doet er amper 3,3 seconden over.
Hoeveel kilometer kan je rijden met de Audi E-Tron GT?
De RS E-Tron GT heeft een theoretisch rijbereik van 472 km, de E-Tron GT kan officieel tot 487 km rijden op een lading. In de praktijk mag je eerder rekenen op ongeveer 400 km.