Fiat 600 te koop: tweedehands en nieuw

Fiat 600

Fiat 600

De Fiat 600: een revolutie in de autowereld

Klein, compact en krachtig. De Fiat 600 (seicento) werd in 1955 op de Autosalon van Genève geïntroduceerd als opvolger van de Topolino, de 'kleine muis' die Fiat tot 1954 produceerde. Met een lengte van een luttele 3,2 meter en een gewicht van 45O kg wist Fiat een goedkope stadswagen met plek voor vier personen op de markt te brengen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De auto werd een absolute hit. Na zes jaar had Fiat al 1 miljoen modellen verkocht en produceerde het de seicento met een opmerkelijke snelheid van 1.000 wagens per dag. In veertien jaar tijd, van 1955 tot 1964, werden meer dan 2,5 miljoen modellen verkocht. Ondanks zijn populariteit is de Fiat 600 ondertussen zo goed als uitgestorven in het dagelijks verkeer. In het Verenigd Koninkrijk zijn er nog slechts 65 modellen geregistreerd en goedgekeurd als wagen.

Kleine, betaalbare auto met vele koosnaampjes

In Duitsland verzorgde Fiat Neckar de productie, wat meteen de Duitse naam Fiat 600 Neckar Jagst en de nieuwere Fiat 770 Neckar Jagst verklaart. De populariteit van de wagen boomde vooral in zuiderse landen, met heel wat koosnaampjes als gevolg. Fiat werd Fitito in Argentinië, terwijl de wagen in voormalig Joegoslavië op de markt kwam als de Zastava 750, maar al snel bekend werd als de Ficó. In Spanje werd de auto geproduceerd en geëxporteerd als de Seat 600. Met de Seat 800 bracht het de meest opvallende versie van de 600 op de markt, met een langere carrosserie en vier deuren. De auto speelde in landen als Joegoslavië en Spanje een belangrijke rol in de economische ontwikkeling. De betaalbaarheid van de seicento maakte immers dat het aantal wagens op de wegen in deze landen fors toenam, en dat de infrastructuur al snel mee ontwikkelde.

Charmante compactheid

De Fiat 600 hoort qua uiterlijk in dezelfde categorie als de Volkswagen Beetle en de Renault 4CV uit die tijd: compact en rond, met twee grote koplampen voorop. De glimmende bumper en opvallende grille maken dat de Fiat ondanks zijn formaat toch de aandacht naar zich toe weet te trekken. De kleine auto's zijn ondertussen een waar collector's item geworden op de tweedehands markt. Verwar de klassieke 600 niet met de Fiat seicento die in 1998 werd gelanceerd. Van ver hebben beide auto's wel wat van elkaar weg, maar de seicento heeft absoluut niet de charmante uitstraling en het robuuste karakter van het originele model.

1956 en 1960: nieuwe modellen

Door de populariteit van de originele Fiat 600 duurde het niet lang tot er een ander model werd ontwikkeld. Op de Autosalon van Brussel introduceerde Fiat in januari 1956, nauwelijks één jaar na de lancering van de seicento, een softtop-versie en de Multipla. Bij deze Multipla werd de koffer weggelaten, zodat de bestuurderszetel naar voren kon geplaatst worden om plaats te maken voor zes inzittenden. Fiat bleef trouw aan het compacte formaat van het origineel, met een chassis dat ondanks zes stoelen nog steeds slechts 50 centimeter langer was dan die andere bekende stadswagen, de Mini Cooper. De wagens stonden daarmee in het midden tussen grote stadswagen en kleine camionette. Ze werden vooral in Italië vaak in het straatbeeld gespot als taxi.

In 1960 updatete Fiat de 600 en werd de 600D voorgesteld, maar van revolutionaire aanpassingen was geen sprake. De karakteristieken van het originele model bleven behouden, met een 633 cc of 767 cc 4-cilinder motor. Met snelheden tot 95 km/u voor de 633 cc en 110 km/u voor de 767 cc deed de seicento het niet slecht voor zijn formaat. De degelijke ventilatie en het goede ontdooisysteem maakten bovendien dat de auto in zowel koude als warme landen het hele jaar door gemakkelijk kon worden gebruikt. De autootjes zijn vandaag de dag nog erg begeerd in binnen- en buitenland als tweedehands auto, voor een weekendje cruisen of als compacte stadswagen.

Speciaal model van de Fiat 600 voor bijzonder gebruik

In de categorie speciaal model hoort een bijzondere vermelding voor de Ghia Jolly. De Italiaanse design autofabrikant Ghia ontwierp in 1958 op vraag van Fiat deze bijzondere versie van de 600, met een open dak en aangepaste stoeltjes. Met een prijs bijna dubbel zo hoog als het origineel, werden de Jolly's vooral begeerd bij de rich and famous in Europa en Amerika als wagen om hun landgoed te verkennen. In de lijst van bekende eigenaars staan dan ook onder andere Grace Kelly, Mae West en Aristotle Onassis.