Fiat Croma te koop: tweedehands en nieuw

Fiat Croma

Fiat Croma

De Fiat Croma ontstaat tussen 1985 en 2005 uit een samenwerkingsverband

Dat fabrikanten bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigmodellen met elkaar samenwerken is tegenwoordig aan de orde van de dag. De reden hiervoor is dat er voordat een model van de band rolt, eerst miljarden geïnvesteerd moeten worden in onderzoek, ontwikkeling, praktijktests en toelatingsprocedures. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Fiat Croma ontstaat tussen 1985 en 2005 uit een samenwerkingsverband


Dat fabrikanten bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigmodellen met elkaar samenwerken is tegenwoordig aan de orde van de dag. De reden hiervoor is dat er voordat een model van de band rolt, eerst miljarden geïnvesteerd moeten worden in onderzoek, ontwikkeling, praktijktests en toelatingsprocedures. Het Italiaanse autoconcern Fiat is al lang bij dergelijke samenwerkingsverbanden betrokken en werkte daarbij samen met de meest verschillende producenten uit de VS, Frankrijk en Zweden. Eén van de eerste dergelijke projecten op het gebied van voertuigontwikkeling ontstond in de jaren ’80. Toen wilden de Italianen een grote sedan nieuw in de collectie opnemen, die vervolgens tussen 1985 en 1996 als vlaggenschip van de autofabrikant gebouwd werd onder de naam Fiat Croma. In 2005 verscheen er een nieuwe oplage van de Fiat Croma, die dit keer als cross-over tussen een combi en een compacte MPV geconstrueerd was en wederom uit een samenwerkingsverband was ontstaan.


De eerste generatie van de Fiat Croma wordt van 1985 tot 1996 gebouwd


De eerste generatie van de Fiat Croma ontstond uit een gemeenschappelijk project tussen Fiat, diens dochterbedrijf Lancia en de fabrikanten Alfa Romeo en Saab. Op basis van het in samenwerking ontwikkelde bouwplatform ontstonden modellen zoals de Alfa Romeo 164, de Lancia Thema en de Saab 9000, die echter allemaal een verschillende carrosserie hadden. De Fiat ontwerpers kozen voor een klassieke sedanvorm. Een bijzonderheid bij de Fiat Croma van deze bouwfase was dat de achterruit samen met de kofferbakklep open ging. Hierdoor gold de Fiat Croma als vijfdeurs model.


De dieselmotor met directe injectie maakt zijn entree in de Fiat Croma


Bij één van de dieselmotoren van de Fiat Croma van de eerste generatie paste de fabrikant een nieuwe injectietechniek toe. Dat was de 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 68 kW (92 pk). Daarnaast waren er een instapmodel met 55 kW (75 pk) en een turbodiesel met 85 kW (115 pk) in de collectie opgenomen. Het topmodel onder de benzinemodellen kreeg een V6-motor met 118 kW (160 pk).


De tweede generatie van de Fiat Croma wordt in 2005 geïntroduceerd


De tweede generatie van de Fiat Croma zat tussen een combi en een MPV in en werd in 2005 geïntroduceerd. Deze generatie was ontstaan in samenwerking met General Motors en Saab. Voor de gezamenlijk gebruikte bouwplatform leverde Fiat de JTD-dieselmotoren met een cilinderinhoud tussen de 1,9 en 2,4 liter. Deze hadden een prestatievermogen tussen 88 kW (120 pk) en 147 kW (200 pk). De benzinemotoren stamden van GM-dochter Opel. Het ging om een 1,8 liter motor met 103 kW (140 pk) en een topmodel met een cilinderinhoud van 2,2 liter en een prestatievermogen van 108 kW (147 pk).