Fiat Multipla te koop: tweedehands en nieuw

Fiat Multipla

Fiat Multipla

De flexibele MPV

De Fiat Multipla (Type 186) is een compacte multi-purpose vehicle (MPV). De auto wordt gebouwd door de Italiaanse fabrikant Fiat tussen 1998 en 2010. Gebaseerd op de Fiat Brava/Bravo is de Multipla korter en breder dan zijn concurrenten. In het oog springt vooral de (flexibiliteit van de) dubbele zitrij. Elke rij heeft ook nog eens drie stoelen. In 2005 zal ook de Honda FR-V deze lay-out volgen. Daarin kan de configuratie van de zitplaatsen naar wens worden aangepast. De voorbank kan worden verschoven en de achterbank herplaatst of zelfs verwijderd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Zo kan de reeds grote kofferbak van 430 liter maximaal vergroot worden tot een indrukwekkende 1.900 liter. In 2000 wordt de Multipla de Auto van het Jaar in het BBC magazine Top Gear, waar hij ook 4 jaar op rij verkozen wordt tot Familievoertuig van het Jaar (200104).

De oorspronkelijk Fiat Multipla

Zoals veel moderne Fiats hergebruikt de Fiat Multipla de naam van een vroegere Fiat, in dit geval de Fiat 600 Multipla uit de jaren 50 en 60. De 600 Multipla is een MPV met vier deuren gebaseerd op de krachttrein van de Fiat 600 en de voorophanging van de Fiat 1100. Er is plaats voor zes passagiers, en dat in een voertuig dat eigenlijk slechts 50 cm langer is dan de originele Mini Cooper en dat dezelfde wielbasis van 2 meter heeft als de Fiat 600 saloon. Dit resultaat wordt bereikt door het bestuurderscompartiment naar voren te schuiven over de vooras. De auto debuteert op de Motor Show van Brussel, in januari 1956, en wordt uiteindelijk vervangen door de Fiat 850 Familiare. Aan het eind van de jaren 90 wordt hij nog even geherintroduceerd als compacte minivan. Ook in deze 600 Multipla is flexibiliteit overigens al de grootste troef. De auto verschijnt meteen in drie configuraties: vier/vijf zitplaatsen, zes zitplaatsen en taxi.

De nieuwe Fiat Multipla

Het exterieur- en interieurdesign van de nieuwe Fiat Multipla wordt gepresenteerd in het Museum of Modern Art (MOMA) te New York. Dat gebeurt in 1999, tijdens de tentoonstelling “Different Roads. Automobiles for the Next Century”. De verkoop begint al in januari van datzelfde jaar in Italië. De meeste andere markten moeten dan nog een jaartje wachten op hun import. In juni 2004 ondergaat het voertuig een grote facelift. Men spreekt nu ook wel van de Fiat Multipla 2. De oorspronkelijke stijl wordt hier dan ook helemaal achterwege gelaten in ruil voor een eerder ingehouden verschijning. De compacte MPV is nu in wezen een stationwagon met vijf deuren. Hij wordt gebaseerd op het Fiat Type Twee (Tipo Due) platform en is zo verwant aan de Fiat Bravo/Brava, de Fiat Marea en de tweede generatie Zotye Multipla. De wielbasis is 2.666 mm, de lengte 3.994 mm voor en 4.080 mm na de facelift. De breedte bedraagt 1.871 mm en de hoogte 1.670 mm. Het stoepgewicht ligt tussen de 1.300 en de 1.490 kg.

Fiat Multipla modellen en prijsklassen

De Fiat Multipla is een MPV met twee basisuitrustingen, aanvankelijk Multipla SX en Multipla EXL genaamd. De eerste uitrusting is het basismodel. De tweede uitrusting voegt er standaard verschillende extra’s aan toe. Hiertoe behoren onder andere airconditioning, een elektrisch zonnedak, lichtmetalen velgen, elektrische achterruiten, aangepaste ruitenwissers en felgekleurde stoelen. Vanaf de facelift van 2014 veranderen de namen van de uitrustingen in Dynamic en Dynamic Family. Tot de motoropties behoren vijf benzinemotoren en een diesel. De benzinemotoren zijn de 100 16V I4 van 1.581 cc (76 kW en 102 pk) tegen 5.750 rpm, de 100 16V I4 van 1.596 cc (76 kW en 102 pk) tegen 5.750 rpm, de 105 JTD I4 van 1.910 cc (77 kW en 104 pk) tegen 4.000 rpm, de 110 JTD I4 van 1.910 cc (81 kW en 110 pk) tegen 4.000 rpm en de 115 JTD I4 van 1.910 cc (85 kW en 113 pk) tegen 4.000 rpm. Dieselmotor is de 1.9 Multijet, een I4 van 1.910 cc (88 kW en 120 pk) tegen 4.000 rpm. Op sommige markten wordt verder ook nog de 1.6 (Bi-Power) CNG aangeboden, een I4 van 1.581 cc (68 kW en 91 pk) tegen 5.750 rpm. Deze motor kan gewoon rijden op benzine of op methaan. Opvallend is tot slot nog een Chinese versie van de Multipla, de Multiplan. Van december 2008 tot september 2010 wordt deze Multipla samengesteld uit KD kits door de Chinese bouwer Zotye Auto, in Changshan. Vanaf oktober 2010 bouwt men hier ook nog een versie van de Multipla 2, waarbij gebruik wordt gemaakt van lokaal vervaardigde onderdelen (om de kosten te drukken). Deze versie heet in China Langyue.

Beoordelingen voor Fiat Multipla

1 Beoordelingen

5,0

Technische gegevens van de Fiat Multipla

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens