Sterke punten
- Aangenaam rijgedrag
- Zuinig
- Unieke look
Zwakke punten
- Amper plek achterin en in de koffer
- Futloos bij hoge toeren
- Niet zo sportief als hij er uitziet
Honda CR-Z Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Honda CR-Z, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Honda CR-Z
-
Honda CR-Z 1.5i-VTEC + IMA Sport
€ 8.500,-- 177.000 km
- 08/2010
- 84 kW (114 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
5,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
117 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-4650 Herve -
Honda CR-Z CR-Z 1.5 i-VTEC Sport
€ 7.000,-- 180.000 km
- 07/2010
- 84 kW (114 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Elektrisch/Benzine
-
5,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9620 Zottegem -
Honda CR-Z CR-Z Sport - 1.5 Hybride - 2011 - Euro 5
€ 8.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 205.000 km
- 05/2011
- 84 kW (114 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
5,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
117 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8531 Harelbeke (Hulste) -
Honda CR-Z 1.5 i-VTEC GT
€ 9.200,-- 200.000 km
- 09/2010
- 84 kW (114 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
-
5,0 kWh/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-9120 Beveren
Interesse in een Honda CR-Z
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De fundamenten van een aangename rijervaring heeft de Honda CR-Z wel onder de knie: een goede zitpositie, goede ondersteuning van de zetels, een perfect in de hand liggend stuur en een vlot schakelende versnellingspook.
Die versnellingspook is meteen wat de CR-Z zo uniek maakt, want nergens anders vind je een volwaardige hybride die je met de hand moet schakelen. Op andere markten werd hij wel met een CVT geleverd.
Dankzij die elektrische ondersteuning blijft de CR-Z zuinig, met een normverbruik van ongeveer 5 l/100 km, en is de atmosferische motor vinnig onderaan het toerenbereik.
Hoe langer je naar de CR-Z kijkt, hoe meer je zijn design begint te appreciëren. Het is een moderne interpretatie van de iconische CRX uit de jaren ‘80.
Alle belangrijke gegevens over de Honda CR-Z
Motoren
Onder de kap van de Honda CR-Z zit een atmosferische 1,5 liter-benzinemotor van 114 pk uit de Honda Jazz, die ondersteund wordt door een elektromotor van 14 pk, voor een systeemvermogen van 124 pk. Daarmee sprint het model in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt hij een topsnelheid van 200 km/u en blijft het normverbruik toch beperkt tot 5 l/100 km (volgens de oude NEDC-norm).
In 2012 kreeg de CR-Z een kleine facelift die hem wat meer pit gaf. De benzinemotor leverde nu 121 pk en de elektromotor 20 pk, goed voor een totaal van 137 pk en een sprint van 0-100 km/u in 9 seconden. Bovendien was er nu een S+-knop die, als de batterij minstens 50% vol is, kortstondig een extra boost geeft zoals bij een F1-wagen.
Die hybride ondersteuning maakt de CR-Z levendig bij het vertrekken, maar bovenaan het toerenbereik komt de atmosferische viercilinder wat adem tekort om echt vlot te zijn. Een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km is wel haalbaar.
Afmetingen
De Honda CR-Z is een compacte ‘coupé’ van 4,08 meter lang, 1,74 meter breed en 1,40 meter hoog. Het is een driedeurs met 4 zitplaatsen, maar de achterbank is zo goed als onbruikbaar en de koffer van 225 liter is ook niets om over naar huis te schrijven. Beter leg je de achterbank dus gewoon plat, waarmee je een volume van 587 liter bekomt. Ondanks zijn hybride architectuur was de Honda CR-Z erg licht: een rijklaar gewicht van 1,2 ton is zeer knap voor een hybride. Een trekhaak monteren was niet mogelijk.
Uitvoeringen
Het aanbod van de Honda CR-Z was beperkt tot één motorisatie en drie uitrustingsniveaus: S, Sport en GT. De GT was de meest luxueuze uitvoering, met zaken als xenonlampen, parkeersensoren achteraan en automatische ruitenwissers. Je moest ook naar dit niveau upgraden om extra opties als een lederen interieur, een panoramisch dak en een navigatiesysteem te kunnen bestellen.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw kostte de Honda CR-Z 21.990 euro, 22.990 euro als Sport en 24.990 euro als GT. Het model werd echter al in 2014 uit het Belgische gamma gehaald vanwege tegenvallende verkoopcijfers.
Door die tegenvallende verkoop is het tweedehands aanbod van de CR-Z dan ook vrij summier. Je vindt al correct uitziende exemplaren vanaf 7.000-7.500 euro, de enige faceliftversie die in ons land te koop staat, kost 12.000 euro. Sowieso zijn de faceliftversies erg zeldzaam. Het kan dus lonen om in Nederland of Duitsland te kijken voor een geschikt exemplaar.
Design-highlights en interieur
De Honda CR-Z werd voorafgegaan door twee conceptversies, waarvan de eerste in 2007 werd voorgesteld als een sportieve compacte driedeurs coupé. De naam staat voor ‘Compact Renaissance Zero’ en moest het segment van de iconische CRX nieuw leven inroepen. De tweede conceptversie kwam in 2009 en stond al een pak dichter bij het productiemodel dat in 2010 werd voorgesteld. Hoewel het design van de CR-Z niets aan de wensen overlaat, op misschien wat meer binnenruimte na, was het vooral zijn prestatiepotentieel dat afgezwakt werd op het productiemodel.
Aangenaam voorin, krap achterin
Aan boord leek de CR-Z veel op de Civic van die tijd, met de semi-digitale tellers en het dashboard dat rond de bestuurderspositie zit gevormd, met talloze knopjes. Toch is het aangenaam vertoeven achter het stuur van de CR-Z, met een ideale zithouding, comfortabele zetels, een stuurwiel dat goed in de hand ligt en een vlot schakelende versnellingspook. De zichtbaarheid naar achteren is echter zwak, maar vooral de ruimte op de achterbank is ondermaats.
Rijhulp en veiligheid
De Honda CR-Z kreeg in 2010 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met zeer goede scores op elk onderdeel. Vandaag is die veiligheidsscore echter niet meer van toepassing, nu we hogere eisen stellen, zowel op vlak van passieve als actieve botsveiligheid. Frontale, zijdelingse en gordijnairbags werden wel standaard meegeleverd, net als ESP.
Alternatieven
Strikt genomen kent de Honda CR-Z geen rechtstreekse alternatieven, aangezien er geen enkele andere hybride op de markt is gekomen die gericht is op rijplezier en een manuele versnellingsbak aan boord heeft. Toch zijn er enkele conventionele modellen op de markt die dichter tegen het designconcept van het model aan leunen: de Renault Mégane coupé, de Hyundai Veloster, Volkswagen Scirocco, Volvo C30, (Citroën) DS3 en de Mini Cooper, om er enkele op te noemen. Al deze concurrenten bieden wel meer keuze qua aandrijflijnen, vaak met veel krachtigere opties. Vandaag is de CR-Z echter een interessante optie, aangezien hij nog in alle LEZ’s mag, een laag verbruik heeft en daarmee ook goedkoop is qua belastingen, en nog altijd een opvallende verschijning is in het verkeer.