Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jeep-wrangler-4xe (13)

Jeep Wrangler

1 / 3
jeep-wrangler-4xe (13)
Jeep-Wrangler-4xe-2022-Hero
AS24 Jeep Wrangler 4xe 2021 interieur

Sterke punten

Iconische vormgeving Onoverwinnelijk offroad Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

Nu alléén als plug-inhybride Ouderwets rijgedrag Hoog verbruik

Jeep Wrangler Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jeep Wrangler, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.4 - 14.8s
Maximumsnelheid:150 - 181 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):187 - 362 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.1 - 15 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3883 x 1694 x 1748 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:141 - 1910 liter
Aanhangergewicht:140 - 573 kg

Het toppunt van de terreinwagen

De Jeep Wrangler zit momenteel in zijn vierde generatie, en is daar moderner dan ooit met zowaar een plug-inhybride aandrijflijn in het gamma. Het design houdt tegelijk vast aan een charmante retrostijl, en hetzelfde kan gezegd worden over de rijeigenschappen.

Interesse in een Jeep Wrangler

Jeep Wrangler tweedehands auto
Jeep Wrangler nieuwe auto
Jeep Wrangler dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Zoek je een moderne terreinwagen met een tijdloze look, dan is deze Jeep Wrangler één van de weinige opties. Met zijn hoekige vormgeving, afzonderlijke wielkasten en rechtopstaande grille zou je hem bijna kunnen verwarren met een Jeep uit de jaren ’50.

  • Het koetswerk van de Wrangler heeft nog een trucje achter de hand, want je kan het dak en de deuren verwijderen en de voorruit platleggen voor een pure offroad-ervaring.

  • Naast de gebaande weg is dan ook waar deze Jeep het meeste tot zijn recht komt, want daar is hij zowat onstopbaar.

  • Toch is er ook een modern kantje aan de Wrangler, want hij is verkrijgbaar met een plug-inhybride aandrijflijn onder de kap. Tegenwoordig is dat de enige motorisatie voor nieuwe exemplaren.

Belangrijke gegevens

Motorisaties

Bij zijn lancering was de Jeep Wrangler verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren. Zo was er op benzinevlak een 2.0-liter viercilinder turbomotor met 272 pk en werd de dieselkant vertegenwoordigd door een 2.2-liter MultiJet-viercilinder, goed voor 200 pk. In andere markten kon je de Wrangler ook bestellen met een 3.6-liter zescilindermotor en – overzees – zelfs met een 6.4-liter HEMI-V8. Voor de Belgische markt ontbrak het dergelijke blokken echter aan relevantie, want met de compactere verbrandingsmotoren in het vooronder verbruikte de Wrangler al ruim voldoende.

De relevantste motor moest echter nog komen, want voor modeljaar 2021 voegde Jeep een plug-inhybride toe aan het gamma. Die verdrong een jaar later zelfs alle niet-geëlektrificeerde motorisaties uit het aanbod, waardoor de Wrangler tegenwoordig enkel als zogenaamde ‘4xe’ verkrijgbaar is. Die versie combineert de gekende 2.0-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor voor een totaalplaatje van 380 pk. Bovendien schuilt er een accu van 17,3 kWh onder de achterbank, waarmee de Jeep tot 53 kilometer elektrisch zou kunnen afleggen (WLTP).

Afmetingen

Het uitsluiten van de Wranglers met verbrandingsmotoren had ook gevolgen voor het formaat van de terreinwagen want de plug-inhybride valt enkel te combineren met de langere vijfdeurscarrosserie, de zogenaamde ‘Unlimited’. Daardoor verdween de driedeursversie met korte wielbasis uit het aanbod. Die was met zijn lengte van amper 4,33 meter best compact te noemen in vergelijking met de vijfdeurs Wrangler, die 4,88 meter meet. Beide versies zijn wel even breed en hoog met respectievelijk 1,89 meter en 1,82 meter.

Het feit dat iedere nieuwe Wrangler vanaf nu een vijfdeursversie is, betekent ook dat iedere nieuwe Wrangler een ruime auto is. Zo is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte voor vijf inzittenden, en is er achter de tweede zitrij nog plek voor 533 liter aan bagage. Dat is precies evenveel als je in een Wrangler Unlimited met benzine- of dieselmotor kwijt kon, maar wel aanzienlijk meer dan de cijfers die de driedeursversie liet optekenen. Daar kreeg je namelijk slechts 203 liter aan kofferruimte achter de tweede zitrij, waardoor het model eigenlijk enkel bruikbaar was met de achterbank omlaag.

Uitvoeringen

Over het onderscheid tussen de driedeurs Wrangler en de Unlimited-versie hoeven we het dus niet meer te hebben, en ook het motorische verschil is niet meer van tel sinds enkel de plug-inhybride overgehouden werd. Toch kan je je Wrangler 4xe nog steeds in twee smaakjes samenstellen: als Sahara of als Rubicon. Die eerste geldt als basisversie, al zou je dat op basis van zijn uitrusting niet zeggen. Zo krijgt je Wrangler Sahara meteen infotainmentscherm van 8,4 inch mee en wordt hij voorzien van adaptieve cruise control, automatische klimaatregeling en parkeerhulp achteraan. De Rubicon voegt daar stoerdere velgen en Rubicon-bestickering aan toe, naast een tussenbak met andere verhoudingen en een voorruit uit extra stevig ‘Gorilla Glass’.

Prijzen

Wil je een gloednieuwe Jeep Wrangler, dan kan je momenteel dus enkel voor de 4xe plug-inhybride kiezen. Daarvoor moet je minstens 76.340 euro bij de dealer achterlaten, en dan geeft die je een Wrangler in Sahara-uitrusting mee. Voor een ruigere Rubicon ben je iets meer kwijt: die kost 78.340 euro.

Ga je op de tweedehandsmarkt zoeken naar een Wrangler van de laatste generatie, dan vind je er aanzienlijk meer keuze terug. Daar zijn er namelijk nog heel wat exemplaren met een benzine- of dieselmotor en ook driedeursversies te koop, die natuurlijk in aanschafprijs al wat minder kostten dan een plug-inhybride met vijf deuren. Reken echter nog steeds op minstens 40.000 euro voor een driedeurs Wrangler met dieselmotor, terwijl een gebruikte Unlimited ongeveer 5.000 euro meer zal kosten. Moet het echter toch een plug-inhybride zijn, dan tast je dieper in de buidel. Reken op ongeveer 65.000 euro.

Design

Buitenzijde

Jeep houdt duidelijk nog even vast aan de retrokaart voor zijn Wrangler, die niet alleen met zijn lijnenspel maar ook met subtiele accenten wil doen denken aan de Jeeps van weleer. De opvallendste eigenschappen zijn daarbij de typische, rechtopstaande grille met zijn zeven sleuven en geïntegreerde, ronde koplampen, de afzonderlijke wielkasten en de kaarsrechte voorruit. Kijk je echter van naderbij, dan merk je dat de Wrangler ook een afbeelding van de Willys Jeep uit Wereldoorlog II in zijn voorruit en op de pookknop vertoont. Dat maakt dus meteen duidelijk waar deze Wrangler aan moet doen denken, net als al zijn voorgangers.

Binnenzijde

Binnenin neemt retrostijl eveneens de overhand met een vlak dashboard, een lage middentunnel en zowaar twee schakelpoken: eentje voor de versnellingsbak en eentje voor de tussenbak. Met een infotainmentscherm van 8,4 inch bevat de Wrangler echter wel alles wat men tegenwoordig nodig heeft, al is de technologie en de ergonomie allesbehalve modern te noemen. Dat is dan de prijs die je betaalt voor het retrogevoel.

Veiligheid

Ook op vlak van veiligheid merk je dat vorm enigszins boven functie ging. Zo behaalde de Jeep Wrangler bij zijn laatste Euro NCAP-crashtest een slecht resultaat van amper één op vijf sterren. Zo is er geen rijstrookassistent aanwezig, al werd de noodremassistent sindsdien wel standaard aan het volledige gamma toegevoegd.

Alternatieven

Als rasechte terreinwagen heeft de Jeep Wrangler maar weinig rechtstreekse concurrenten. Zo kan je niet zomaar de eerste de beste SUV met een doelgericht apparaat als dit vergelijken, maar de Land Rover Defender komt wel het dichtste in de buurt. Die is echter wat comfortabeler, en in vergelijkbare uitrusting ook duurder dan de Wrangler. In tegenstelling tot die laatste kan je een Defender wel nog met verbrandingsmotoren bestellen, al is er ook bij de Britten een plug-inhybride verkrijgbaar. Daarnaast kan je de Wrangler ook met een Mercedes G-Klasse vergelijken, in zowat alles behalve hun prijs. Een G-Klasse kost namelijk in basisvorm flink wat meer dan een Jeep. Tot slot kan je ook een Toyota Land Cruiser overwegen, die net als de Wrangler ietwat verouderd voor de dag komt.

FAQ

Hoever rijdt de Jeep Wrangler 4XE plug-inhybride elektrisch?
Jeep belooft een elektrisch rijbereik tot 53 kilometer voor de Wrangler plug-inhybride.
Is de Jeep Wrangler 4XE plug-inhybride fiscaal aftrekbaar als zelfstandige?
De Jeep Wrangler 4XE is een plug-inhybride, maar hij valt buiten de categorie van de fiscaal aftrekbare modellen. Zijn CO2-uitstoot van 79 tot 94 g/km overstijgt namelijk de bovengrens van de 50 g/km.

Beoordelingen voor Jeep Wrangler

25 Beoordelingen

4,7