Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-suzuki-jimny_01.jpeg

Suzuki Jimny

1 / 5
AS24-modelpagina-suzuki-jimny_01.jpeg
AS24-modelpagina-suzuki-jimny_02.jpeg
AS24-modelpagina-suzuki-jimny_03.jpeg
AS24-modelpagina-suzuki-jimny_06.jpeg
AS24-modelpagina-suzuki-jimny_05.jpeg

Sterke punten

Oersympathieke looks Degelijke terreinprestaties Restwaarde

Zwakke punten

Alleen nog als tweezitter Beperkte beschikbaarheid Niet van de snelste

Suzuki Jimny Een overzicht

4,2 (34 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Jimny, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:14.1 - 20.6s
Maximumsnelheid:130 - 145 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):154 - 190 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.1 - 8.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3625 x 1600 x 1655 mm
Portieren:3
Kofferruimte:85 - 816 liter
Aanhangergewicht:285 - 370 kg

Old-school off-roader en mateloos populair

Sinds zijn wedergeboorte in 2018 is de Suzuki Jimny op weg om een heuse cultauto te worden. De mini-off-roader combineert compacte afmetingen met oersympathieke looks en bewezen terreinprestaties.

Na een carrière van 20 jaar en een bestaan op de laatste pagina’s van de Suzuki-catalogus vernieuwden de Japanners in 2018 hun Jimny. De mini-off-roader werd een schot in de roos, dankzij oersympathieke looks en bewezen terreinprestaties. De strenge Europese uitstootnormen zetten echter een flinke rem op de verkoop.

Interesse in een Suzuki Jimny

Suzuki Jimny tweedehands auto
Suzuki Jimny nieuwe auto
Suzuki Jimny dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De ene ziet er een mini-Jeep in, de andere een kleine G-Klasse: het ontwerp van deze Suzuki Jimny wekt overal meteen positieve reacties op.

  • Klein maar dapper: onderschat zijn compacte buitenafmetingen niet, want de Suzuki Jimny staat wel degelijk zijn mannetje op ruw terrein, dankzij inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage overbrenging.

  • Als strikte tweezitter beschikt de Suzuki Jimny over 863 liter aan koffervolume, hoewel hij met zijn 3,65 meter amper langer is dan een Volkswagen Up.

  • De vraag naar de Suzuki Jimny is groot, het aanbod is klein. Daardoor is ook de restwaarde van deze old-school off-roader gegarandeerd.

Alle belangrijke gegevens over de Suzuki Jimny

Motoren

Geen uitgebreid gamma aan benzine- en dieselmotoren, en al helemaal geen plug-in of milde hybride. Deze Suzuki Jimny is old-school in alle opzichten van het woord en houdt het bij één enkele benzinemotor. Dat is een atmosferische en 1,5 liter grote viercilinder van 102 pk en 130 Nm, die gekoppeld is aan een manuele vijfversnellingsbak. Ondanks het leeggewicht van 1.165 kilogram moet de Jimny het hebben van zijn terrein- in plaats van wegprestaties: de topsnelheid bedraagt bijvoorbeeld 145 km/u. De atmosferische benzinemotor zorgt voor een relatief hoog verbruik en dito CO2-uitstoot: Suzuki geeft een gemiddeld verbruik op van 7,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 173 g/km.

Afmetingen

Aan de Jimny is geen kolossale SUV verloren gegaan: deze Japanner is een kleine jongen, met een lengte van 3,65 meter inclusief reservewiel, een breedte van 1,65 meter en hoogte van 1,71 meter. Toch profiteert hij voor het ruwere terreinwerk van een bodemvrijheid van 21 centimeter, een aanrijhoek van 37 graden, overschrijdingshoek van 28 graden en afrijhoek van 49 graden.

Om niet in de problemen te komen met de strenge Europese uitstootnormen, heeft Suzuki zijn Jimny in 2020 tijdelijk van de markt gehaald en in 2021 opnieuw geïntroduceerd als een strikte tweezitter. Daardoor hoeft de kleine off-roader niet bij de gewone CO2-berekening meegeteld te worden. Het koffervolume bedraagt na de metamorfose een indrukwekkende 863 liter, al meet Suzuki daarvoor van de laadvloer tot het plafond. De Jimny’s van voor de ombouw moeten het met de achterbank rechtop met een schamele 85 liter stellen. Klap je die neer, dan maak je 377 liter vrij, of 830 liter als je tot het dak stapelt.

Uitvoeringen

De Suzuki Jimny beschikt maar over één motor, en ook niet toevallig over slechts één uitvoering. Die heet ‘GL’ (voor Grand Luxe) en beschikt standaard onder meer over elektrische spiegels en elektrische ruiten, een manuele airco, cruise control met snelheidsbegrenzer en zetelverwarming. Navigatie of uitgebreid infotainment vind je dan weer niet terug. In 2020 trok Suzuki de Jimny een tijdje terug van de Europese markt om hem om te bouwen naar een strikte tweezitter. Op de tweedehandsmarkt zul je dus nog exemplaren met een achterbank vinden, nieuw kun je hem alleen nog met twee zitplaatsen krijgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Omdat de Suzuki Jimny nu als een bedrijfswagen wordt beschouwd, is de productie van de off-roader in de Japanse fabriek flink teruggeschroefd. De Belgische importeur krijgt daardoor maandelijks maar kleine aantallen van de Jimny geleverd, en kiest ervoor om de off-roader niet mee op te nemen in de Suzuki-modelcatalogus. Een officiële catalogusprijs is er dan ook niet. Die volgt wellicht in 2023, wanneer de productie van de Jimny opnieuw zou worden verhoogd. Garages die wel een nieuwe Jimny in stock hebben, adverteren hem voor 26.500 euro tot 28.000 euro.

Op de tweedehandsmarkt blijft de Suzuki Jimny door de beperkte productie zijn waarde goed behouden. Voor jonge exemplaren met twee zitplaatsen betaal je zo’n 26.000 tot 27.000 euro, Jimny’s met vier zitplaatsen zien hun prijs stijgen tot zelfs 32.000 euro.

Hoewel de Suzuki Jimny nu als een bedrijfsvoertuig wordt beschouwd, wordt hij volgens de Belgische wetgeving niet als een lichte vracht gecatalogeerd. Je betaalt voor de Jimny in Vlaanderen dus een jaarlijkse verkeersbelasting van 250,11 euro en een BIV van 1.015,68 euro. In Brussel en Wallonië liggen de tarieven deels gunstiger: daar betaal je een jaarlijkse verkeersbelasting van 271,39 euro, maar een BIV van 61,50 euro.

Design-highlights en interieur

Naast de terreinprestaties zijn de aantrekkelijke looks de grootste troef van deze Suzuki Jimny. Of je er nu een mini-Jeep of een mini-G-Klasse in ziet: ze charmeren meteen. Binnenin zie je een rudimentair dashboard waar harde kunststoffen overheersen, maar die materialen zijn wel gebouwd om tegen een stootje te kunnen.

Te heet gewassen terreinwagen?

Met zijn hoekig design en bolle koplampen sluit de Suzuki Jimny in de eerste plaats naadloos aan bij het klassieke ontwerp van de Vitara en Samurai van de jaren 80 en 90. De Japanse designers hebben dan ook heel wat knipogen naar het verleden in het ontwerp gestoken. Daarnaast lijkt hij wel een Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Klasse of klassieke Land Rover Discovery die iets te heet werd gewassen. Maar dat, en de combinatie van een glanzende lakkleur en de kunststof bumpers, zijschorten en wielkastbeschermers wekt overal sympathie op.

Pookje op de vloer

Binnenin kiest de Jimny voor stevigheid in plaats van luxe. Het dashboard gebruikt dan ook heel wat harde kunststoffen, die volgens Suzuki makkelijk schoon te maken zijn. Verwacht *geen schermen in high definition: de Japanse off-roader gebruikt klassieke tellers met daartussen een klein display, en stelt het ook zonder infotainmentscherm. Opvallend: om de vierwielaandrijving in te schakelen, gebruikt de Jimny een klassiek pookje op de vloer. De zetels krijgen een stoffen bekleding en steunen wat vlak, daar vlak achter moet een rooster ervoor zorgen dat de passagiers geen bagage vanuit de kofferruimte in hun nek krijgen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2018 scoorde de Jimny niet geweldig hoog in de Euro NCAP-crashtests: hij kreeg er een score van drie sterren toebedeeld, met kritiek op de bescherming van volwassen passagiers en die van zwakke weggebruikers. De veiligheidsuitrusting is bovendien niet heel uitgebreid, maar beschikt weliswaar over een autonome noodremhulp, een cruise control en snelheidsbegrenzer, rijstrookhulp, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning.

Alternatieven

Wie bij Suzuki op zoek is naar meer comfort en een achterbank, maar toch geen toegevingen wil doen op vlak van rijhoogte of vierwielaandrijving, kan zijn gading vinden bij de Suzuki Vitara. Een goedkoper alternatief, waarvoor je weliswaar een beroep moet doen op parallelle import, is de iconische Lada Niva.

FAQ

Hoeveel kost de Suzuki Jimny nu precies?
Omdat de Belgische Suzuki-importeur op dit moment (zomer 2022) maandelijks slechts een handvol Jimny’s krijgt toegewezen, wordt de kleine off-roader niet in de modelcatalogus opgenomen en krijgt hij dus ook geen catalogusprijs. Voor een **richtprijs** oriënteer je je dus best op garages die een Jimny in stock hebben, en waar hij een vanafprijs krijgt van zo’n 26.000 euro.
Waarom is de Jimny niet meer met een achterbank te bestellen?
Met zijn atmosferische benzinemotor heeft de Suzuki Jimny een **relatief hoge CO2-uitstoot**. Sinds kort moeten automerken die in Europa actief zijn, jaarlijks een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km behalen per verkocht model. Voor elke gram meer betalen ze hoge boetes. Om toch aan de vraag naar Jimny’s te kunnen beantwoorden, heeft Suzuki beslist om hem om te bouwen tot **bedrijfsvoertuig**, dus zonder achterbank. Daardoor valt de Jimny onder soepelere regels in de CO2-berekening en kan hij dus nog worden verkocht.
Waarom betaal ik toch de volle pot aan BIV voor een Jimny?
België houdt er **specifieke regels** voor de zogenaamde ‘lichte vrachtauto’ op na om onder een gunstiger fiscaal regime te vallen. Zo moet een lichte vrachtauto in ons land bijvoorbeeld een laadruimte hebben waarvan de lengte minstens 50 procent bedraagt van de lengte van de wielbasis. Dat is door de compacte afmetingen bij de Suzuki Jimny niet het geval.