Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jeep-Gladiator-Front-Side

Jeep Gladiator

1 / 4
Jeep-Gladiator-Front-Side
Jeep-Gladiator-Side-Rear
jeep-gladiator-front
jeep-gladiator-interior

Sterke punten

  • Iconische vormgeving
  • Onoverwinnelijk offroad
  • Gigantische laadruimte

Zwakke punten

  • Enorme buitenmaten
  • Ouderwets rijgedrag
  • Hoog verbruik

Jeep Gladiator Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jeep Gladiator, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Stoerste Amerikaan

De Jeep Wrangler zit momenteel in zijn vierde generatie, en krijgt daar voor het eerst gezelschap van een pick-upversie onder de noemer ‘Gladiator’. Die houdt vast aan dezelfde, charmante retrostijl als de Wrangler maar gooit diens plug-inhybride aandrijflijn overboord voor een ouderwetse dieselmotor.

Interesse in een Jeep Gladiator

Jeep Gladiator tweedehands auto
Jeep Gladiator nieuwe auto
Jeep Gladiator dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Zoek je een moderne pick-up met een klassieke look, dan is de Jeep Gladiator één van de weinige opties. Met zijn hoekige vormgeving, afzonderlijke wielkasten en rechtopstaande grille zou je hem bijna kunnen verwarren met een Jeep uit de jaren ’50.

  • Het koetswerk van de Gladiator heeft net als broertje Wrangler nog een trucje achter de hand, want je kan het dak en de deuren verwijderen en de voorruit platleggen voor een pure offroad-ervaring.

  • Naast de gebaande weg is dan ook waar deze Jeep het meeste tot zijn recht komt, want daar is hij zowat onstopbaar.

  • De Gladiator biedt echter nog meer laadruimte dan de Wrangler, al moet je er dan wel mee leren leven dat je spullen in de openlucht liggen.

Belangrijke gegevens

Motorisaties

In tegenstelling tot de Jeep Wrangler, waarop de Gladiator technisch gebaseerd is, werd de pick-up nooit voorzien van een plug-inhybride aandrijflijn. Ook benzinemotoren vinden we in het Europese aanbod niet terug, al staat de auto overzees wel in de catalogus met een 3.6-liter V6-motor op benzine. Die waagde de oversteek naar Europa echter niet.

De enige motor die bij ons in het vooronder van de Gladiator ligt, is een 3.0-liter V6-dieselmotor. Die produceert 264 pk en stuurt die naar de vier wielen langs een achttraps automaat. De Gladiator accelereert ermee naar 100 km/u in 8,6 seconden, en gaat door tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 160 km/u.

Afmetingen

De Jeep Gladiator neemt zowel zijn chassis als zijn carrosserie grotendeels over van de vijfdeurs Jeep Wrangler Unlimited, maar rekt dat model nog een beetje meer uit. Niet alleen de wielbasis is langer met in totaal 3,49 meter, maar ook het koetswerk wordt nog wat langer gemaakt. Daardoor bevindt het uiteinde van de laadbak zich op maar liefst 5,59 meter afstand van de voorbumper van de Gladiator, waarmee hij niet alleen het gros van de personenwagens maar ook heel wat bestelwagens achter zich laat. Qua breedte en hoogte blijft hij wel identiek aan de Wrangler met respectievelijk 1,89 meter en 1,82 meter.

Dankzij de carrosserie van een Wrangler Unlimited biedt de Gladiator voldoende ruimte om vijf personen in relatief comfort mee te nemen. Achter de tweede zitrij stopt de cabine echter, en vinden we een open laadbak van 1,5 meter lang en 1,32 meter breed. Daarin kan je tot 725 kilogram aan gewicht laden.

Uitvoeringen

Je kan de Jeep Gladiator in twee smaakjes bestellen: als ‘Sport’ en als ‘Overland’. De Sport geldt daarbij als basisversie, maar krijgt wel een aanvaardbare standaarduitrusting mee. Reken dus op keyless entry/go, parkeersensoren en -camera, cruise control en een infotainmentscherm van 7 inch. Standaard wordt de auto dan wel voorzien van een soft-top, en in België wil je toch liever een metalen dak. Daar biedt de Overland-versie verlossing, en daarnaast voegt die ook donker getinte 18-inchvelgen, een infotainmentscherm van 8,4 inch, adaptieve cruise control en een noodremassistent toe.

Prijzen

Wil je een gloednieuwe Jeep Gladiator, dan kan je momenteel dus enkel voor de dieselversie kiezen. Daarvoor moet je minstens 66.050 euro bij de dealer achterlaten, en dan geeft die je een Wrangler in Sport-uitrusting mee. Voor een beter uitgeruste Overland ben je meteen aanzienlijk meer geld kwijt: die kost 74.250 euro.

Ga je op de tweedehandsmarkt zoeken naar een Gladiator, dan merk je dat er nog niet zo’n groot aanbod aan gebruikte exemplaren is. De auto is namelijk pas sinds 2020 op de Europese markt. Daardoor liggen de prijzen nog relatief hoog: reken op minstens 55.000 euro voor een degelijk uitgerust exemplaar.

Design

Buitenzijde

Jeep houdt duidelijk nog even vast aan de retrokaart voor zijn Wrangler, en trekt die lijn gewoon door naar de Gladiator. Het model wil niet alleen met zijn lijnenspel maar ook met subtiele accenten doen denken aan de Jeeps van weleer. De opvallendste eigenschappen zijn daarbij de typische, rechtopstaande grille met zijn zeven sleuven en geïntegreerde, ronde koplampen, de afzonderlijke wielkasten en de kaarsrechte voorruit. Kijk je echter van naderbij, dan merk je dat de Gladiator ook een afbeelding van de Willys Jeep uit Wereldoorlog II in zijn voorruit en op de pookknop vertoont.

Binnenzijde

Binnenin neemt retrostijl eveneens de overhand met een vlak dashboard, een lage middentunnel en zowaar twee schakelpoken: eentje voor de versnellingsbak en eentje voor de tussenbak. Met een infotainmentscherm van optioneel 8,4 inch bevat de Gladiator echter wel alles wat men tegenwoordig nodig heeft, al is de technologie en de ergonomie allesbehalve modern te noemen. Dat is dan de prijs die je betaalt voor het retrogevoel.

Veiligheid

Ook op vlak van veiligheid merk je dat vorm enigszins boven functie ging. Zo behaalde de Jeep Wrangler bij zijn laatste Euro NCAP-crashtest een slecht resultaat van amper één op vijf sterren, en wordt die score doorgegeven aan de Gladiator aangezien de auto’s het grootste deel van hun onderstel, carrosserie en techniek delen. Zo is er geen rijstrookassistent aanwezig, en moet je ook bijbetalen om een noodremassistent te krijgen.

Alternatieven

De Jeep Gladiator is in zekere zin een vreemde eend op Europese bodem. Je kan hem vergelijken met andere pick-ups zoals de Ford Ranger, Volkswagen Amarok of Toyota Hilux, maar de enorme buitenmaten en extreme focus op ruiger terrein plaatsen de Jeep regelrecht in de liefhebberscategorie. Dit is dus zo’n apparaat dat je ofwel te gek voor woorden vindt, ofwel iedere nacht van droomt, en dan zal je maar weinig anders overwegen.