Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_MercedesAMGGT_2.jpg

Mercedes-AMG GT (R190)

1 / 6
AS24_MMP_MercedesAMGGT_2.jpg
AS24_MMP_MercedesAMGGT_3.jpg
AS24_MMP_MercedesAMGGT_4.jpg
AS24_MMP_MercedesAMGGT_5.jpg
AS24_MMP_MercedesAMGGT_6.jpg
AS24_MMP_MercedesAMGGT_1.jpg

Sterke punten

  • Veelzijdige supersportieveling
  • AMG-topmodel
  • Verschillende versies

Zwakke punten

  • Prijs
  • Interieurruimte
  • Ergonomische details

Mercedes-Benz AMG GT Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz AMG GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.9 - 5s
Maximumsnelheid:270 - 318 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):189 - 299 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):8.3 - 13.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4451 x 2069 x 1259 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:165 - 462 liter
Aanhangergewicht:190 - 510 kg

Als Mercedes de sleutels aan AMG geeft

De AMG GT is geen Mercedes. Het is een Mercedes-AMG, een product dat volledig ontwikkeld werd door het team uit Affalterbach. Het supersportieve monster wekt met zijn biturbo-V8 de doden weer tot leven.

Interesse in een Mercedes-AMG GT (R190)

Mercedes-AMG GT (R190) tweedehands auto
Mercedes-AMG GT (R190) nieuwe auto
Mercedes-AMG GT (R190) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Mercedes-AMG GT neemt een deel van het platform van de SLS AMG over, maar is compacter en pakt uit met een modernere stijl.

  • Onder de motorkap zit de nieuwe kerncentrale van MG, een 4.0 biturbo-V8 die 462 tot 730 pk produceert.

  • Hoewel hij hyperexclusief en superkrachtig is, blijft het een Mercedes, met alle luxe die daarbij hoort, en genoeg plaats voor twee passagiers en hun bagage.

  • De Mercedes-AMG GT is niet zomaar een opgeblazen sportwagen, maar beschikt zelfs over een GT3-versie voor de racerij.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-AMG GT (R190)

Motoren

Hoewel de Mercedes-AMG GT (R190) een deel van de componenten van de SLS AMG overneemt, is dit product wel degelijk volledig door AMG ontwikkeld. Mercedes had geen zeg in het ontwerpproces: Affalterbach kreeg carte blanche.

De AMG GT werd in 2014 voorgesteld, en het motorgamma draait rond één blok: een nieuw ontwikkelde en 4,0 liter grote V8 met twee turbo’s. Dat blok zet zijn turbo’s tussen de cilinderbanken, in het midden van de V (hot-V) voor een betere respons. Bij de lancering was hij er in twee versies: de GT met 462 pk en de GT S met 530 pk.

In 2017 breidde het gamma uit met een roadster. Dan had je de GT Roadster (476 pk), de GT C en GT C Roadster (557 pk) en de GT R en GT R Pro (585 pk). Na een kleine facelift in datzelfde jaar zagen de GT en GT S hun vermogen toenemen tot 476 en 522 pk.

In 2021 haalde Mercedes-AMG het doek van de krachtigste GT, de GT Black Series. Diens 4,0 liter grote V8 werd volledig onder handen genomen om maar liefst 730 plk te produceren.

Over verbruik hoef je geen goed nieuws te verwachten: alle versies van de AMG-V8 dronken meer dan een alcoholicus op Saint Patrick’s Day. De prestaties waren andere koek. De basisversie van de GT haalde 100 km/u in 3,8 seconden, de GT Black Series deed er amper 3,0 seconden over. De topsnelheid bedroeg minstens 302 km/u.

Afmetingen

Met een lengte van 4.544 millimeter, breedte van 1.939 millimeter en hoogte van 1.287 millimeter had de Mercedes-AMG GT bijna ongezien lage en brede afmetingen. Bijna de volledige ruimte werd benut door de motorkap, want de V8 zat centraal voorin, achter de vooras.

Het koffervolume was bijna belachelijk, met 175 liter. Maar als je weet dat bijna alle ruimte naar het motorcompartiment ging, is het bijna verbazingwekkend dat Mercedes nog plaats vond voor bagage, en voor twee passagiers in het interieur.

Uitvoeringen

De Mercedes-AMG GT was er niet op de klassieke manier in verschillende uitvoeringen. Op dit niveau wordt bijna alles op maat gemaakt. Toch waren er wel verschillende motorversies met verschillende vermogens.

De basisversie – als je die zo mag noemen – heette simpelweg GT. Daarop volgden de GT S, de GT C, GT R en GT R Pro, afhankelijk van het vermogen. Die twee laatste versies kregen een specifieke koetswerkkit met voorbumper en achtervleugel die voor meer neerwaartse druk zorgden.

De AMG GT Black Series trok alles tot slot in het extreme. Om het blok onder de kap te koelen kreeg hij meer koelsleuven, terwijl een enorme achterspoiler en voorbumper met verstevigde lip de racewagenlooks compleet maakten.

Tweedehandsprijzen

Vandaag (zomer 2022) wordt de Mercedes-AMG GT nioet meer nieuw verkocht. De catalogusprijzen lagen daarvoor op 160.000 euro tot meer dan 350.000 euro. Op de tweedehandsmarkt hangen de tweedehandsprijzen van de AMG GT af van het model. Een basis-AMG GT kost minder dan 80.000 euro, terwijl de krachtigste versies (zoals de GT R) minstens nog 170.000 euro kosten.

Design-highlights en interieur

Exterieur

Terwijl de SLS een hommage aan het verleden was, zette de AMG GT koers richting toekomst, met afgeronde vormen. De typische proporties bleven evenwel bewaard. Zo had je een lange motorkap en een cabine die ver naar achteren was geplaatst. Bijna op de achteras, zo leek het wel. Vooraan stuurde een groot radiatorrooster koele lucht naar het beest onder de motorkap. Bij de facelift in 2017 was de AMG GT de eerste om het nieuwe radiatorrooster met de verticale spijlen in te luiden, dat vandaag standaard is op AMG-modellen. Zoals het een goeie sportieveling betaamt, zijn de velgen enorm en is de wielbasis lang.

Interieur

De AMG GT neemt plaats in op de weg, maar het interieur laat allerminst dezelfde indruk na. Beklemmend is een goed woord. Maar dit is uiteraard geen gezinswagen. Het dashboard is laag en beschikt over een centraal geplaatst infotainmentsysteem. Maar het pronkstuk is de middenconsole. Die is hoog en breed, en biedt plaats aan heel wat knoppen en bedieningsfuncties die eigen zijn aan de AMG. Op de eerste modellen waren dat fysieke knoppen, bij de facelift in 2017 werden het touchfuncties. Door de beperkte ruimte hebben de teams van Mercedes en AMG creativiteit nodig gehad om alle functies een plaats te geven. Zo zit de bediening voor de zetelverwarming bij... de achteruitkijkspiegel.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes-AMG GT gebruikt de technologie van Mercedes voor zijn actieve en passieve veiligheid. Zo beschikt hij over een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookhulp en noordremhulp.

Alternatieven

De Mercedes-AMG GT speelt volop mee met de top van de sportwagens. Bij zijn concurrenten zit dus uiteraard de Porsche 911, maar ook de Audi R8. De minder krachtige versies nemen het op tegen de Jaguar F-Type, de meer gespierde versies kunnen wedijveren met de Ferrari 488 en Lamborghini Huracán.

FAQ

Is de Mercedes-AMG GT nog in productie?
De eerste generatie AMG GT ging in 2022 uit productie. Een opvolger wordt verwacht.
Is de Mercedes-AMG GT een cabrio?
Ja. De AMG GT komt er zowel als roadster en als cabrio.
Is de Mercedes-AMG GT een supercar?
De Black Series was goed voor maar liefst 730 pk en mag zich met recht een supercar noemen. De basis-GT was met zijn 462 pk ook al geen slak.