Mitsubishi 3000 GT te koop: tweedehands en nieuw

Mitsubishi 3000 GT

Mitsubishi 3000 GT

De Mitsubishi 3000 GT wordt van 1990 tot 2000 in drie generaties geproduceerd

Terwijl de meeste grote Japanse autofabrikanten vanaf de jaren '70 alleen al om prestigeredenen een hele reeks Coupés en cabriolets in hun Europese voertuigcollectie opnamen, concentreerde men zich bij Mitsubishi liever op de voertuigklassen waarin met grotere oplages geld te verdienen viel. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

En aangezien de Japanners met hun mini-MPV Mitsubsihi L 300 tot aan hun klassiekers Mitsubishi Colt en Pajero een complete collectie aan konden bieden, mistte dan ook niemand het dat met de sportauto Mitsubishi Starion in de jaren '80 slechts één vertegenwoordiger van deze klasse het  Mitsubishi logo droeg. Maar dan wilden de constructeurs uit Tokyo toch laten zien dat Mitsubishi meer kon dan alleen maar succesvol volumemodellen te verkopen. De Mitsubishi 3000 GT moest het bewijs hiervoor leveren. Deze werd na de productiebeëindiging van de Mitsubishi Starion in 1990 gepresenteerd, verscheen in drie generaties en bleef tot 2000 voor enkele markten beschikbaar.

De Mitsubishi 3000 GT als technologiedrager met twinturbo motoren

Ook al had de Mitsubishi Starion als voorloper van de Mitsubishi 3000 GT tot 1990 alleen een nichebestaan geleid, het was Mitsubishi met zijn eerste sportauto gelukt om in Japan voor een doorbraak te zorgen op het gebied van turbotechnologie in auto's die in serieproductie worden geproduceerd. Nu moest ook de in 1990 geïntroduceerde Mitsubishi 3000 GT een dergelijke rol als technologiedrager gaan spelen. Qua uiterlijk onderscheidde de 1,28 meter lage en ca. 4,55 meter lange Coupé met zijn inklapbare koplampen, de korte achterkant en de langgerekte motorkap zich niet erg van de sportauto's van Japanse concurrenten. Maar technisch gezien had de Mitsubishi 3000 GT enige bijzonderheden te bieden: de topmodellen kwamen als twinturbo's op de markt en demonstreerden uitgerust met vierwielaandrijving en –besturing hoe de ontwikkelaars van Mitsubishi zich het besturen van een moderne Japanse sportauto voorstelden. Een verder innovatie boden de elektrische voor- en achterspoilers van de Mitsubishi 3000 GT die afhankelijk van de snelheid automatische ingesteld werden.

De motoren van de Mitsubishi 3000 GT van de eerste generatie (1990-1993)

In Europa kwam de Mitsubishi 3000 GT in de basisversie met een 3,0 liter motor met 165 kW (225 pk) op de markt. Deze moest het echter zonder ondersteuning van een turbolader stellen en bereikte daarmee een maximale koppel van slechts 272 newtonmeter (Nm). Het vierwielaangedreven twinturbo model van de Mitsubishi 3000 GT VR4 beschikte daarentegen over een maximale koppel van 415 Nm. Deze tweezitter Coupé had een prestatievermogen van 224 kW (304 pk). Hiermee accelereerde de Mitsubishi 3000 GT in 5,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De maximumsnelheid lag met elektronische snelheidsregeling op  250 km/u. De GTO-versie van de Mitsubishi 3000 GT was uitgerust met een twinturbo motor met 206 kW (280 pk). Als versnellingsbak waren een handmatige vijfversnellingsbak evenals een automatische versnellingsbak voor de Mitsubishi 3000 GT's met een zwakkere motor in de collectie opgenomen.

De Mitsubishi 3000 GT als Coupé en cabriolet

Terwijl de in 1994 geïntroduceerde tweede generatie van de Mitsubishi 3000 GT op de meeste markten wederom alleen als Coupé aangeboden werd, ontwikkelde Mitsubishi exclusief voor de Noord-Amerikaanse markt ook een cabriolet met stalen dak op basis van de gesloten tweezitter. Qua uiterlijk presenteerde de nieuwe generatie van de Mitsubishi 3000 GT zich met een veranderde voorkant. Deze had nu in plaats van de inklapbare koplampen druppelvormige koplampen van helder glas. Qua motorisering veranderde er weinig. Alleen het topmodel Mitsubishi 3000 GT VR4 kreeg dankzij modificaties een beter prestatievermogen en had voortaan 238 kW (324 pk). De maximale koppel kwam daarmee op 427 Nm, waardoor het acceleratievermogen nogmaals verbeterd kon worden. Een verdere vernieuwing: het topmodel werd uitgerust met een nieuwe zesversnellingsbak. Afgezien van kleine veranderingen aan de voorbumpers en de verlichting werd de Mitsubishi 3000 GT in de in 1997 geïntroduceerde derde generatie vrijwel onveranderd verder geproduceerd. In 1998 nam de fabrikant de Mitsubishi 3000 GT in Europa uit de collectie. Toen in 2000 ook de productie voor de Aziatische markten werd beëindigd, nam Mitsubishi voorlopig weer afscheid van het sportautosegment.