Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Opel Astra Sports Tourer 2021 statisch achter

Opel Astra Sports Tourer

1 / 5
AS24 Opel Astra Sports Tourer 2021 statisch achter
AS24 Opel Astra Sports Tourer 2021 statisch voor
AS24 Opel Astra Sports Tourer 2021 banner
AS24 Opel Astra Sports Tourer 2021 interieur
Opel Astra Sports Tourer (2022) koffervolume

Sterke punten

Grote koffer Degelijke interieurafwerking Ergonomie

Zwakke punten

Duurder dan Peugeot 308 SW Uitrustingsdetails Dure hybride

Opel Astra Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6 - 17.5s
Maximumsnelheid:155 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 228 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.3 - 9.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4051 x 1684 x 1390 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:241 - 1630 liter
Aanhangergewicht:320 - 567 kg

Totale makeover, ook als break

Sinds Opel bij Stellantis hoort, ziet de compacte C-segmenter er helemaal anders uit. De Astra is volledig vernieuwd, met een aantrekkelijk design, ruimte en twee plug-inhybrides. Dat is ook het geval voor de Sports Tourer.

Interesse in een Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer tweedehands auto
Opel Astra Sports Tourer nieuwe auto
Opel Astra Sports Tourer dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Totale makeover, ook als break

Sinds Opel bij Stellantis hoort, ziet de compacte C-segmenter er helemaal anders uit. De Astra is volledig vernieuwd, met een aantrekkelijk design, ruimte en twee plug-inhybrides. Dat is ook het geval voor de Sports Tourer.

Goeie redenen

  • De nieuwe Opel Astra Sports Tourer staat op een volledig nieuw platform dat toptechnologie toelaat. Bovendien is het geheel verpakt in een aantrekkelijk design.

  • Het motoraanbod omvat benzine- en dieselblokken, maar ook twee plug-inhybrides met tot 60 kilometer elektrisch rijbereik.

  • Opel verbetert eveneens zijn interieur, met een volledig digitale cockpit die het merk “Pure Panel” doopt.

  • Hybride of niet: de Opel Astra Sports Tourer behoort tot de ruimste breaks in zijn segment qua interieur- en laadruimte, met een grote koffer van bijna 600 liter.

  • Dankzij het nieuwe platform hebben de Opel-ingenieurs de Astra het weggedrag van een echte Duitser gegeven.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Astra Sports Tourer (K)

Motoren

De Opel Astra Sports Tourer staat op een evolutie van het moduleerbare EMP2-platform van de PSA-groep (dat nu onderdeel van Stellantis is). Die basis laat een breed motoraanbod toe, en voor het eerst ook hybrideversies. Beter nog: er staat een volledig elektrische versie in de steigers.

De hybride aandrijflijnen zijn er twee in totaal en delen dezelfde technische basis. Het gaat om een 1.6-viercilinder turbobenzine die gekoppeld is aan een elektromotor van 81 kW (110 pk), die op zijn beurt is ingewerkt in de achttrapsautomaat. Afhankelijk van het vermogen van de benzinemotor bedraagt het systeemvermogen 180 of 225 pk. Beide versies hebben dezelfde batterij van 12,4 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 67 tot 72 kilometer (WLTP).

De andere motoren bestaan uit een benzine- en een dieselblok. De eerste is een 1.2-driecilinder turbobenzine die 110 of 130 pk produceert. Als diesel is er een 1.5-viercilinder van 130 pk. De krachtigste varianten kunnen optioneel worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat (EAT8).

Qua verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De Hybrid 180 geeft een gemiddelde op van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 25 g/km (WLTP). Dan volgt de diesel met manuele versnellingsbak, met een gemiddelde van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 117 g/km (WLTP). De basisbenzine (110 pk) geeft een gemiddelde op van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 126 g/km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,54 meter, hoogte van 1,44 meter en breedte van 1,86 meter is de Opel Astra Sports Tourer zo’n 17 centimeter langer dan de vijfdeurs. Het nieuwe platform doet ook de wielbasis toenemen vergeleken met de vijfdeurs (+ 57 millimeter), waardoor die meer dan 2,7 meter bedraagt. Daardoor is dit een van de grootste breaks in het C-segment. Zijn gewicht blijft echter beperkt tot 1.376 kilogram tot 1.717 kilogram voor de hybride.

Met een koffervolume van 597 liter beschikt de Opel Astra Sports Tourer over een van de ruimste koffers in zijn segment. Ze is nipt kleiner dan die van zijn platformgenoot, de Peugeot 308. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het volume 1.634 liter. De hybride doet een lichte toegeving door zijn batterij, maar de intelligente plaatsing beperkt dat tot minder dan 70 liter (516 liter/1.553 liter).

Uitvoeringen

Opel verkoopt zijn Astra Sports Tourer in vijf uitrustingsversies. De basisversie Edition is niet combineerbaar met de dieselmotor. Ze omvat wel al alle veiligheidszaken, infotainment met een scherm van 10 duim, en onder meer nog automatische airco. Daarboven staat de Business Edition, gevolgd door de Elegance, GS Line en Ultimate.

De GS Line beklemtoont de sportiviteit, met enkele zwarte exterieurelementen en 17-duimsvelgen. De topversie Ultimate omvat alle uitrusting in één uitvoering.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het gamma van de Opel Astra Sports Tourer begint vanaf 28.400 euro (1.2 Turbo 110 Edition). De automaat vraagt een meerprijs van 1.100 euro. Het plug-inhybridegamma begint vanaf de basisuitvoering, vanaf 39.750 euro (Hybrid 180). De hybride van 225 pk is op dit moment (zomer 2022) nog niet beschikbaar. Voor de topversie Ultimate betaal je 47.450 euro.

Doordat hij nog maar net op de markt is, is deze generatie van de Opel Astra Sports Tourer nog niet beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Tweedehandsprijzen voor de vorige generatie beginnen vanaf 13.000 euro.

In Vlaanderen moet je voor de basisbenzine van de Opel Astra Sports Tourer rekenen op een jaarlijkse verkeersbelasting van minstens 170,68 euro en een BIV van 165,74 euro. De plug-inhybride kan rekenen op een gunstiger tarief: respectievelijk 154,46 euro en 50,38 euro. In Brussel en Wallonië bedragen die taksen respectievelijk 201,30 euro en 123 euro. De plug-inhybride (Hybrid 180) ziet de bedragen stijgen tot 269,60 euro (verkeersbelasting) en 867,00 euro (BIV). In Wallonië moet er voor geen enkele versie van de Opel Astra een ecomalus worden betaald.

Design-highlights en interieur

Nu hij onder de Stellantis-vleugels vertoeft, profiteert de Opel Astra Sports Tourer ervan om zijn stijl helemaal te vernieuwen. Het resultaat is veel dynamischer en onderstreept de verandering. Tegelijk ligt het design in lijn met de andere recente modellen van het merk, zoals de Mokka.

Exterieur

De lijnen van de nieuwe Opel Astra Sports Tourer zijn veel dynamischer dan voorheen. Vooraan wordt de nieuwe stijlgids van Rüsselsheim toegepast in de vorm van de Opel Vizor. Dat is een soort donker radiatorrooster dat de koplampen lijkt te integreren. Die zijn op alle versies voorzien van ledtechnologie, de topversie heeft zelfs matrixkoplampen met 168 pixels. Op de flanken loopt de gordellijn door, waarmee de grote wielbasis wordt beklemtoond, en zijn er velgen van 16 tot 18 duim. De achterkant krijgt wat présence door de horizontale lichtblokken, die de brede indruk versterken.

Interieur

In de nieuwe generatie Astra Sports Tourer gaat het dashboard een geheel nieuwe richting uit. De boordplank is horizontaal georiënteerd en minimalistisch, en wordt gedomineerd door wat Opel het “Pure Panel” noemt. Dat is de combinatie van het infotainmentscherm en instrumentenpaneel (allebei schermen van 10 duim) die één geheel lijken te vormen. Optioneel kan het geheel achter een gebogen mat glas worden gestopt voor een premiumuitstraling. Gelukkig zijn er nog fysieke knoppen op de middenconsole om de klimaatregeling en andere functies makkelijk te kunnen bedienen. De afwerkingskwaliteit en materialen maken ook een sprong voorwaarts.

Rijhulp en veiligheid

Door het EMP2-platform profiteert de Opel Astra Sports Tourer van alle veiligheidssnufjes die het merk aanbiedt. Standaard zijn er een hele rist airbags, een snelheidsregelaar, automatische noodremhulp, rijstrookwaarschuwing, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. De hybrides krijgen standaard het Active Drive Assist Plus AT-pakket mee, met camera- en radargestuurde automatische noodremhulp. Door die keuze haalt de Opel Astra zonder die radar maar vier sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Opel Astra Sports Tourer speelt mee bij de breaks van de massaconstructeurs in het C-segment. Hij concurreert onder meer met zijn stalgenoot, de Peugeot 308 SW, waarmee hij alle technologie deelt. Andere voor de hand liggende uitdagers zijn de Volkswagen Golf Variant, Renault Mégane Grandtour, Kia Ceed SW, Ford Focus Clipper en Hyundai i30 Wagon. Die laatste zijn de enige die nog geen plug-inhybride aanbieden.

Beoordelingen voor Opel Astra

928 Beoordelingen

4,3