Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
pontiac-trans-sport-side

Pontiac Trans Sport

1 / 4
pontiac-trans-sport-side
pontiac-trans-sport-front
pontiac-trans-sport-overview
pontiac-trans-sport-l-04.jpg

Pontiac Trans Sport Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Pontiac Trans Sport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

In 1990 komt de MPV Pontiac Trans Sport op de markt

Een variabel zitplaatsconcept, een futuristisches design en een carrosserie die voor een groot deel uit kunststof bestaat: deze eigenschappen verbonden Europese autokopers sinds de introductie van de Renault Espace midden jaren '80 met de voertuigklasse van de MPV's. Lees meer

Interesse in een Pontiac Trans Sport

Pontiac Trans Sport tweedehands auto
Pontiac Trans Sport dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Bijna tegelijkertijd met het Franse oertype verscheen in Noord-Amerika de door Chrysler gebouwde Voyager. Deze had eveneens een flexibel ruimteconcept, maar deed qua design en afmetingen eerder aan een sedan denken waardoor men hem in het begin in de VS indeelde in de klasse van de mini-MPV's. Toen het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) met enige vertraging aan de ontwikkeling van een eigen MPV begon, de tussen 1990 en 1999 gebouwde Pontiac Trans Sport, ging GM meer voor het door de Fransen beproefde concept met futuristische inslag.

De Pontiac Trans Sport wordt tot 1999 in twee generaties gebouwd

De kenmerken van de als zevenzitter gebouwde Pontiac Trans Sport waren zijn wigvormige voorkant met de extreem schuinstaande en langgerekte voorruit en de grote glazen oppervlakken aan de zijkanten van de auto. Deze garandeerden de passagiers op alle drie de zitrijen een goed zicht naar buiten. Een bijzonderheid bij het interieurconcept: op de voorste zitplaatsen na konden alle stoelen in de 4,94 meter lange en 1,90 meter brede MPV afzonderlijk gedemonteerd worden. In 1994 kreeg de Pontiac Trans Sport een facelift, wat vooral wijzigingen aan de voorkant van de auto met zich meebracht. De voorzijde was voortaan namelijk minder spits toelopend. Voor de Europese markten, waar de Pontiac Trans Sport voor een deel via het officiële Opel en Vauxhall handelarennetwerk werd aangeboden, bleef het in de VS omstreden wigvormige design echter behouden. GM importeerde namelijk het  Trans Sport zustermodel van zijn merk Oldsmobile en voorzag deze van het Pontiac-logo, dit zustermodel had geen facelift ondergaan. In de tweede generatie van de Pontiac Trans Sport, die tussen 1997 en 1999 gebouwd werd, bracht GM vervolgens een veel traditioneler vormgegeven MPV op de markt. Deze werd in Europa ook als Opel Sintra verkocht. In Noord-Amerika werd deze generatie van de MPV's tot 1999 onder de naam Pontiac Trans Sport en daarna als Pontiac Montana aangeboden.

De motoren van de Pontiac Trans Sport

Hoewel Pontiac als het sportieve merk van GM bekend stond, werd de Pontiac Trans Sport aanvankelijke met een 3,1 liter motor met een prestatievermogen van slechts 89 kW (121 pk) uitgerust. Later kwam daar nog een V6-topmotor met 127 kW (173 pk) bij. Vanaf 1995 bood GM de Pontiac Trans Sport in Europa ook aan met een door Peugeot geleverde dieselmotor met een prestatievermogen van 67 kW (92 pk).