Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
tesla-roadster-l-01.jpg

Tesla Roadster

Sterke punten

  • De enige productiewagen ooit die een toertje deed/doet in de ruimte.
  • Je koopt het prille begin van Tesla.
  • Deze wagen werd gebouwd op basis van het verlengde chassis van een Lotus Elisevan de tweede generatie. Je koopt met andere woorden het beste van twee werelden.

Zwakke punten

  • Alle begin is moeilijk en dat was ook hier het geval. Een Tesla Roadster moet je alvast niet kopen voor zijn betrouwbaarheid.
  • Gezien de lage aantallen en ondertussen **gedateerde technologive is onderhoud aan deze EV geen werk van korte adem.

Tesla Roadster Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Tesla Roadster, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.7 - 3.9s
Maximumsnelheid:212 - 212 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):20 - 20 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3946 x 1851 x 1127 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter

De heilige graal voor Early Adaptors en EV-adepten

Tussen 2008 en 2012 bouwde Tesla Motors zijn eerste model, de Tesla Roadster. Met slechts 2.450 stuks is deze **Roadster **het summum voor early adaptors. Deze wagen werd getekend door Franz von Holzhausen, nu nog steeds de Chief Design van Tesla en dus ontwerp van de Model S, X en 3.

Interesse in een Tesla Roadster

Tesla Roadster tweedehands auto
Tesla Roadster dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Je koopt meteen een auto die tot de verbeelding spreekt, zowel binnen als buiten de stratosfeer. Geen wonder dat die zo gewild is.

  • Voorloper van wat geclaimd wordt de snelste productiewagen ter wereld te worden. Al claimt Tesla dat nu al drie jaar.

  • Dit is de eerste collectable EV. Hij is dan ook stevig aan de prijs tegenwoordig.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Tesla Roadster werd geleverd met een driefasige, vier-polige elektromotor die 215kW levert. De elektrische energie komt uit een battery pack met 6.831 lithium-ion-cellen. Deze zijn onderverdeel in elf platen, die telkens uit negen in serie geschakelde blokken bestaan. Elk blok bestaat op zijn beurt uit 69 cellen. De accu kon 53kWh opslaan, in 2014 werd zelfs gesproken over 70kWh. De Roadster was meteen de voorloper van de Model S.

Het maximale koppel van 370 Nm is direct beschikbaar en wordt ter beschikking gesteld via een versnellingsbak met slechts één versnelling.

Afmetingen

Gezien dat de Tesla Roadster gebouwd werd op een verlengd platform van de Lotus Elise zijn ze quasi even groot. Met 3.946 x 1.873 x 1.127 mm (l x b x h) en een wielbasis van 2.352 mm en een leeggewicht 1.220kg verschilt de Tesla enkel qua gewicht veel van de Lotus Elise (3.785 x 1.719 x 1.143 mm en 780 kg).

Prijzen

De prijs voor de standaard Tesla Roadster was indertijd $109.000. Je kocht een plekje op de wachtlijst voor $60.000. De Roadster werd eerste geleverd in de VS en pas nadien in Europa vanaf mei 2009.

Gezien het beperkte productie-aantal van 2.450 stuks waar het merendeel van in de VS werd geleverd is en blijft de eerste generatie Roadster een hebbedingetje. Er wordt gedacht dat er nog een 2.000stuks zijn en niet al te lang geleden ging een low mileage Roadster onder de hamer voor een recordbedrag van €225.000.

Op tweedehands websites zal je maar een vijftal Roadsters ter beschikking vinden in een prijsbereik van €100.000 en €175.000, en dit voor gans Europa.

Design

Buitenzijde

De buitenzijde is onmiskenbaar gestoeld op de Lotus Elise, maar toch vallen de bredere dimensies vooral op. De achterlicht partij was anno 2008 zeer vooruitstrevend en zou nu ook nog zijn mannetje staan.

Binnenzijde

Het interieur is minder spartaans als dat van de Elise om de early adaptors over de streep te trekken. Maar het Momo-stuurtje en carbon afwerking vervatten in de middenconsole zelfs enkele stijlkenmerken van de moderne Renault Alpine.

Alternatieven

Gezien dat de Tesla Roadster de allereerste serie-geproduceerde Lithium-Ion aangedreven roadster is, is er eigenlijk weinig of geen vergelijk. We deden er toch een gooi naar en kwamen op de proppen met de Lotus Elise met elektromotor. Nog exclusiever met slechts acht stuks, en toch geen Frankenstein-creatie by Dr. Musk.

En als je dan toch even wil wachten op je Tesla, dan kan je eventueel gewoon nog even doorsparen en de tweede generatie Tesla Roadster aanschaffen.

FAQ

Is de Tesla Roadster betrouwbaar?
De Tesla Roadster was en is een hebbedingetje voor EV fanaten en early adaptors. Dat er 2.000 stuks over zijn (80% van de initiële productie) bewijst zijn **collectable** status. Het blijft echter een wagen die onder tijdsdruk gebouwd werd op een platform dat volledig werd omgegooid. Daarnaast zal de toevoer van onderdelen quasi zeker problematisch zijn. De grote vraag is echter of de Tesla Roadster betrouwbaar moet zijn. De Jamais Content was 100 jaar geleden het eerste voertuig (EV by the way) die de kaap van de 100km/u haalde en vloog bij zijn recordpoging in brand. Mogelijk is een voorloper per definitie minder betrouwbaar…
Is er al een nieuwe Tesla Roadster?
Neen, ondank de vele aankondigingen van Elon Musk. Blijft het nog altijd wachten op een nieuwe Tesla Roadster.
Hoeveel kost een Tesla Roadster?
Oorspronkelijk kon je hem kopen voor 109.000 dollar. Tegenwoordig ga je echter het dubbele moeten voorzien.

Beoordelingen voor Tesla Roadster

1 Beoordelingen

4,0