Tesla Roadster te koop: tweedehands en nieuw

Tesla Roadster

Tesla Roadster- de snelste sportwagen met een elektromotor

De Tesla Roadster is een volledig elektrische sportwagen van Tesla, die in een zeer kleine oplage is gemaakt. Je zult deze roadster dan ook niet zo snel tegenkomen op de Nederlandse wegen, maar als je er eentje ziet, dan zal deze meteen opvallen. Met een gebruikte Tesla Roadster kun je lekker sportief rijden dankzij de topsnelheid, het grote bereik en de enorm snelle acceleratie van 0 naar 100 km/u. Al met al is dit een echte sportwagen, maar dan wel eentje van een nieuwe generatie.

De Tesla Roadster is een volledig elektrische sportwagen

De Tesla Roadster is een 2-deurs sportwagen die volledig elektrisch wordt aangedreven. Deze auto is ontwikkeld door Tesla Motors en tussen 2008 en 2012 gebouwd op het chassis van de Lotus Elise. Tijdens de korte periode dat dit model gebouwd is, werden er in totaal 27 stuks in Nederland geleverd. De nieuwprijs van een Tesla Roadster was 175.000 euro.

Deze 2-persoons Roadster was de eerste elektrische auto die gebruik maakte van een lithium-ion-accu-pakket. De totale accu heeft een opslagcapaciteit van 53 kWh met een actieradius van ongeveer 390 kilometer per acculading. De open sportwagen is uitgerust met drie elektromotoren, waarvan er één op de vooras en twee op de achteras zitten. De auto heeft een vermogen van 251 pk en accelereert in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Het is daarmee een van de snelste sportwagens op de weg. De versnellingsbak bestaat uit een tandwielkast met één versnelling (8.2752: 1) met een elektrisch aangedreven parkeerpalmechanisme en een mechanische smeerpomp.

Het interieur bestaat uit een aantal carbon elementen die erg gaan schitteren als de zon erop schijnt. Het dashboard heeft veel functionaliteit, waaronder een iPod-station aansluiting op de middenconsole zit en een USB-poort die onder het dashboard is verborgen. De auto heeft Bluetooth-audio en je kunt ook handsfree bellen, maar de interface is wat onhandig en traag.

De Roadster was de eerste auto die door Tesla Motors werd ontwikkeld. Tijdens de ontwikkeling van deze auto in een relatief kleine oplage werd door Tesla ervaring opgedaan met elektrische auto’s in het high-performance segment. Met de opgedane ervaring zou Tesla later de Tesla Model S ontwikkelen. In december 2014 werd bekendgemaakt dat er een nieuwe accu in het pakket Roadster 3.0 zit. Hierdoor werd de capaciteit vergroot naar 70 kWh.

Om de productie van de eerste generatie Roadsters af te sluiten, maakte Tesla een speciale editie van 15 Final Edition Roadsters. Deze 15 speciale editie-auto’s werden verkocht in elk van de drie verkoopregio’s, Noord-Amerika, Europa en Azië. Elke regio kreeg vijf auto’s toegewezen. De Final Edition Roadster was technisch hetzelfde maar kreeg sportieve atomaire rode lak, twee donkere zilverkleurige strepen op de motorkap en exclusieve antracietkleurige aluminium wielen.

De tweede generatie Roadster is inmiddels onderweg en het prototype Roadster werd in november 2017 gepresenteerd, samen met de Tesla Semi truck. Waar de eerste Roadster feitelijk een Lotus was met een ingebouwde elektrische tractie, is het nieuwe model een eigen ontwerp. De auto beschikt over drie motoren, twee voor en een achter, die alle wielen aandrijven. Het is een compleet nieuwe auto die volledig in eigen huis is ontwikkeld. De nieuwe Roadster is een 4-zits coupé met een uitneembaar dakpaneel en zal naar verwachting in 2020 in Nederland leverbaar zijn.

Concurrenten: Porsche 911 vs Tesla Roadster

Ondanks dat de Tesla Roadster een 100% elektrische sportwagen is, concurreert het model met de Porsche 911 die gewoon op benzine rijdt. De Porsche doet dat met een V6 motor en de Tesla met een elektromotor. Qua paardenkrachten wint de Porsche het met 345 pk tegenover de 288 pk die de Roadster genereert.

Net als de Tesla heeft de Porsche 2 deuren, hoewel deze een coupé-model heeft en de Roadster in deze vergelijking een cabriolet-versie is. In de Tesla is ruimte voor 2 personen, terwijl de Porsche er 4 kan vervoeren. Beide auto’s hebben achterwielaandrijving , maar bij de Roadster wordt het vermogen verdeeld met een handmatige versnelling en bij de 911 is er sprake van een handmatige transmissie.

De Roadster heeft als voordeel dat hij net zo goed kan versnellen als de meeste supercars. De stroom wordt op soepele en verbluffende wijze omgezet in voortstuwing zodat je in een paar seconden op 100 km/u zit. Verder heeft de auto natuurlijk een behoorlijk “groen” imago. De Porsche heeft een opwindende acceleratie en profiteert van de turbo. De auto heeft een briljante dynamiek, een fantastische wegligging en perfecte rij-ervaring. Bovendien heeft Porsche als merk inmiddels zijn sporen verdiend, terwijl de toekomst van Tesla soms wat onzeker lijkt.

Beide automodellen hebben ook zo hun nadelen. Zo vermindert de actieradius van de Tesla snel als er hard mee gereden wordt. De auto heeft weinig bergruimte, maar het is dan ook niet bedoeld als familieauto. Het is wel een beetje vreemd dat je voor het oplaadsnoer moet bijbetalen. De 911 heeft een paar schakelaars waarbij het een beetje onduidelijk is wat je er mee aan of uit zet. En hoewel de auto officieel 4 zitplaatsen heeft zijn de achterstoelen wel heel minimaal. Ook hier is de bagageruimte beperkt tot een kleine kofferbak.

Motoren

De Tesla Roadster wordt aangedreven door een driefasige, 4-polige inductiemotor met een maximaal uitgangsvermogen van 185 kW (248 pk). Het maximale koppel van 270 Nm is onmiddellijk beschikbaar en blijft constant van 0 tot 6000 rpm. De motor is luchtgekoeld en heeft geen vloeistofkoelsysteem nodig. De accu van de Roadster is opgebouwd uit 6831 lithium-ion-cellen die zijn onderverdeeld in 11 verschillende platen. Elke afzonderlijke plaat is weer onderverdeeld in 9 in serie geschakelde blokken. Elk blok bestaat vervolgens weer uit 69 cellen.

Tijdens de Detroit Auto Show in januari 2009 werd het Sport-model geïntroduceerd. Deze heeft een motor met een handgewikkelde stator met een hogere dichtheid die een maximum van 288 pk (215 kW) produceert. Beide motoren zijn ontworpen voor rotatiesnelheden tot 14.000 tpm en de reguliere motor levert een typische efficiëntie van 88% of 90% en 80% bij piekvermogen. Het weegt minder dan 108 kg.

Uitrusting en opties

De eerste generatie Tesla Roadster was voor een sportauto redelijk basic uitgerust. De auto was voorzien van ABS, tractiecontrole, airconditioning, een audioinstallatie met CD-speler, bestuurdersairbag, een boordcomputer, cruise control, elektronische climate control, elektrische ramen voor, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, oplaadmogelijkheid, passagiersairbag, startblokkering en verwarmde voorstoelen, zonnedak, LCD-monitor, keyless entry op afstand, lendensteun voor bestuurder en passagier.

Opties:

  • DVD-speler
  • Navigatiesysteem
  • Bluetooth aansluiting
  • Cabrioversie met hardtop

Supersnelle sportwagen die je gewoon kunt opladen

Er zijn maar weinig Tesla Roadsters naar Nederland verkocht. De behoorlijk hoge aanschafprijs zal daar zeker mee te maken hebben, plus dat het vertrouwen in Tesla, die toch vrij nieuwe speler is in de auto industrie, nog wel even moet groeien. Het is een auto voor iedereen die een supersnel accelererende sportwagen wil hebben, maar die gewoon bij de snellader op wil kunnen laden. Het is een vrij unieke auto omdat het momenteel de snelste elektrische auto is die er bestaat. Het is daarom ook zeker een auto die liefhebbers en verzamelaars aan zal spreken.

Beoordelingen voor Tesla Roadster

1 Beoordelingen

4,0

Technische gegevens van de Tesla Roadster

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens