Toyota iQ te koop: tweedehands en nieuw

Toyota iQ

Toyota iQ

De miniauto Toyota iQ komt in 2009 op de markt

Sinds de jaren '50 hoorden zwak gemotoriseerde miniauto's met een cilinderinhoud van minder dan één liter tot het straatbeeld in Japan. Deze kei-cars werden door grote producenten zoals Daihatsu of Suzuki in de meest uiteenlopende carrosserievormen geproduceerd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Hun geliefdheid in Japan had te maken met het lage benzineverbruik van de auto's, het feit dat ze in het openbaar weinig plek innamen en dat ze fiscaal voordelig waren. Oorspronkelijk stond er een economisch beleid aan de basis van het idee, die na de Tweede Wereldoorlog groei-impulsen aan de Japanse auto-industrie moest verschaffen. Energiecrisissen en CO2-discussies lieten het historische voertuigconcept plotseling weer actueel worden. Dat vond Japans grootste autoproducent tenminste en daarom ontwikkelde Toyota in 2009 een nieuw model miniauto die de bijpassende naam Toyota iQ kreeg.

De Toyota iQ realiseert een extreem compact ruimteconcept voor vier passagiers

Terwijl de Toyota iQ in het kei-car thuisland Japan helemaal niet zo nieuw vond, viel hij op buitenlandse markten absoluut op. Dat lag vooral daaraan dat de Toyota iQ in vergelijking met andere miniauto's zoals de Toyota Aygo of Yaris met een compleet ander ruimte- en designconcept gelanceerd werd. Dankzij de bijzondere constructie van het veer- en stuursysteem lukte het de ingenieurs om in het Zuid-Franse ontwikkelingscentrum van Toyota de Toyota iQ een extreem korte vorm te geven. Zo had  de kleine driedeurs sedan compacte buitenafmetingen van amper drie meter lang, ca. 1,70 meter breed en 1,50 meter hoog. Ondanks deze parkeerplaatsvriendelijke afmetingen was er toch nog plaats voor een zitbank achterin de auto, hierdoor was het mogelijk om een vierzitter van de Toyota iQ te maken.

De motoren van de Toyota iQ

De Toyota iQ werd in de basisversie als driecilinder met een motor met een cilinderinhoud van één liter uitgerust. De kleinste motor gaf de bijna 1000 kilo wegende Toyota iQ een prestatievermogen van 50 kW (68 pk). Dat was voldoende voor het behalen van een maximumsnelheid van 150 kilometer per uur. De auto had volgens de fabrikant een gecombineerd brandstofverbruik van 4,3 liter. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 99 g/km. De grotere benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,3 liter consumeerde dankzij een standaard ingebouwde start/stop-automaat maar een heel klein beetje meer, namelijk 4,8 liter (113 g/km CO2). Hiermee haalde de motor met een prestatievermogen 72 kW (98 pk) wel een maximumsnelheid van 170 km/u. Op sommige markten werd de Toyota iQ bovendien als diesel aangeboden. Deze viercilindermotor had een prestatievermogen van 66 kW (90 pk) en verbruikte gemiddeld vier liter diesel (104 g/km CO2).