Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Toyota Yaris Cross 2021 banner

Toyota Yaris Cross

1 / 4
AS24 Toyota Yaris Cross 2021 banner
AS24 Toyota Yaris Cross 2021 rijdend voor stad
AS24 Toyota Yaris Cross 2021 rijdend achter stad
AS24 Toyota Yaris Cross 2021 interieur

Sterke punten

Algemeen comfort Efficiënte hybridemotoren Laag brandstofverbruik

Zwakke punten

Geluidsisolatie Afwerkingsdetails Motorgeluid onder belasting

Toyota Yaris Cross Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Yaris Cross, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.9 - 11.8s
Maximumsnelheid:170 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4172 x 1765 x 1595 mm
Portieren:5
Kofferruimte:286 - 0 liter
Aanhangergewicht:440 - 480 kg

De Toyota Yaris voor de stedelijke jungle

Toyota voegt de naam Cross toe aan de naam van zijn kleine stadsauto om er een aantrekkelijke crossover van te maken. Hij behoudt echter het karakter en een aantal kenmerken van de lage Yaris, zoals de efficiënte hybridemotor.

Interesse in een Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross tweedehands auto
Toyota Yaris Cross nieuwe auto
Toyota Yaris Cross dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De Toyota Yaris voor de stedelijke jungle

Toyota voegt de naam Cross toe aan de naam van zijn kleine stadsauto om er een aantrekkelijke crossover van te maken. Hij behoudt echter het karakter en een aantal kenmerken van de lage Yaris, zoals de efficiënte hybridemotor.

Goede redenen

Toyota bouwt een coole crossover op de goede basis van de nieuwe Yaris, en geeft hem ondanks zijn compacte afmetingen een kenmerkende uitstraling.

Het motoraanbod omvat twee motoren, waarvan één hybride, met vermogens van 116 tot 125 pk.

De nieuwe generatie hybridemotor is efficiënt, met een laag brandstofverbruik en een CO2-uitstoot van slechts 100 g/km.

Hoewel hij net onder zijn broer, de C-HR, is gepositioneerd, biedt de nieuwe Yaris Cross een grotere bagageruimte met 397 liter.

Ook al is hij klein, Toyota vond het toch de moeite waard om hem optioneel uit te rusten met vierwielaandrijving.

Toyota staat bekend om de betrouwbaarheid van zijn modellen, en dat is eraan te zien want het merk biedt zelfs tot 10 jaar garantie.

Belangrijke gegevens

Motoren

Aangezien ook de crossover de Yaris-naam draagt, is het niet meer dan logisch dat ze een platform delen. De Yaris Cross maakt dan ook gebruik van de GA-B modulaire basis van de Toyota Yaris. Hetzelfde geldt voor de motoren want de crossover heeft twee aandrijflijnen in zijn gamma, waaronder een hybride.

De hybridemotor is van de nieuwste generatie en wordt gedeeld met de Yaris. Hij bestaat uit een 1.5-liter driecilindermotor, gekoppeld aan twee elektromotoren. Er is zogezegd geen versnellingsbak, maar het principe bootst dat van een continu variabele transmissie (e-CVT) na. In totaal levert de aandrijflijn 116 pk. Daarnaast beschikt de auto over een nieuwe lithium-ionbatterij om teruggewonnen energie op te slaan. Op de achteras kan een kleine motor van 5,3 pk worden gemonteerd voor elektronische vierwielaandrijving (i-AWD).

De andere motor gebruikt veel van dezelfde elementen als de hybride, maar vereenvoudigt alles. Het is namelijk dezelfde 1.5-liter driecilindermotor. Hij produceert 125 pk en 153 Nm koppel. Het blok kan worden gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een CVT-automaat.

Qua verbruik staat de hybride uiteraard bovenaan de lijst. Hij heeft een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot vanaf 100 g/km (WLTP). De vierwielaandrijving voegt gewicht toe en verhoogt daardoor het totale brandstofverbruik, maar de cijfers blijven met 5,1 l/100 km en 115 g/km CO2 (WLTP) goed binnen de perken. De benzinemotor heeft een CO2-uitstoot van minimaal 133 g/km en een brandstofverbruik van 5,9 l/100 km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4.180 mm, een hoogte van 1.595 mm en een breedte van 1.765 mm is de Toyota Yaris Cross compact. Hij is ook 240 mm langer, 90 mm hoger en 90 mm breder dan de Yaris. Toch is de wielbasis van beide modellen identiek, namelijk 2.560 mm lang.

Met een bagageruimte van 397 liter is de Toyota Yaris Cross niet de grootste der compacte crossovers. Hij wordt zelfs verslagen door verschillende sedans en andere kleine auto's. De versie met vierwielaandrijving heeft ook maar een bagageruimte van 320 liter doordat de extra elektromotor onder de vloer is geplaatst. Ondanks zijn compacte buitenmaten is de ruimte echter beter doordacht en dus praktischer dan die van zijn grotere broer, de C-HR.

Varianten

Toyota brengt zijn Yaris Cross op de markt met zes uitrustingsniveaus. Het instapniveau, simpelweg 'Yaris Cross' genoemd, omvat al 16-inchwielen, een 7-inch multimediascherm, DAB-radio en het veiligheidspakket Toyota Safety Sense. Daarboven komt de Dynamic-variant met een lederen stuurwiel en versnellingspook, een achteruitrijcamera en een 8-inch multimediascherm. De Dynamic Plus voegt daar lichtmetalen 17-inchwielen, een draadloze lader en een 9-inch multimediascherm aan toe.

De top van het gamma is onderverdeeld in drie versies: Elegant, Adventure en GR Sport. De eerste voegt 18-inch wielen, een JBL-geluidssysteem en een verwarmd stuurwiel toe. De tweede voegt een head-up display en verwarmde stoelen toe.

Hoewel hij geen sportieve versie heeft die besprenkeld is met de magie van het Toyota Gazoo Racing team, wordt de Yaris Cross wel in sportkleding gestoken in zijn GR Sport-versie. Dit pakket omvat een specifieke grille, 18-inchwielen, specifieke stoelbekleding en een tweekleurige lak.

Prijzen

De nieuwprijzen voor de Toyota Yaris Cross beginnen vanaf 27.510 euro (1.5 benzine). De hybride begint bij 29.940 euro. Vierwielaandrijving is alleen leverbaar op de hybride topuitvoering en kost dan ook 39.030 euro (1.5 Hybrid Adventure). De tweedehandsprijzen van de Toyota Yaris Cross komen nog niet overeen met de werkelijkheid vanwege de jonge leeftijd van het model op het moment van schrijven (zomer 2022).

In Vlaanderen geldt voor het instapmodel van de benzine Toyota Yaris Cross een jaarlijkse verkeersbelasting van 215,11 euro, terwijl de belasting op inverkeersstelling 203,15 euro bedraagt. Voor de hybride zakken deze cijfers tot 191,51 en 63,97 euro. In Wallonië en Brussel bedragen deze belastingen, ongeacht de motor, minimaal 495 euro (TMK) en 248,95 euro (TC). Dankzij de goede prestaties van zijn motoren hoeft geen enkel model van de Toyota Yaris Cross in Wallonië een eco-malus te betalen.

Design

De Toyota Yaris Cross deelt weliswaar een naam en een platform met de kleinere Yaris, maar onderscheidt zich door een veel hedendaagser uiterlijk.

Buitenzijde

Het belangrijkste verschil tussen de twee Yarissen is de grootte. Deze groei gaat ook gepaard met een drastische verandering van de styling. De Yaris Cross heeft een veel plattere voorkant, met een kleine grille, twee grote koplampen en een verticale lichtsignatuur. Aan de achterzijde is er een praktische achterklep. Natuurlijk zijn de ruwe plastic beschermers rondom aanwezig om aan te geven dat dit een crossover is. Ze zijn te vinden op de voor- en achterbumper, net als op de onderkant van de portieren en de wielkasten. Daarin zitten trouwens 16- tot 18-inchwielen.

Binnenzijde

Terwijl de ontwerpers hard lijken te hebben gewerkt om de buitenkant een eigen persoonlijkheid te geven, lijkt het interieur aan zijn lot te zijn overgelaten. Dit is helemaal geen negatieve kritiek, want de Yaris Cross lijkt de belangrijkste elementen van het interieur van zijn bijna-naamgenoot over te nemen. Hetzelfde stuurwiel, hetzelfde dashboard met dubbele flanken, dezelfde versnellingspook en hetzelfde tabletachtige infotainmentscherm zijn allemaal aanwezig. Deze omzetting is echter niet allemaal goed. De afwerking is namelijk ook niet veranderd, met de voorruitstijlen, de onderkant van het dashboard en de deuren nog steeds bedekt met hard plastic. De laatste hebben een mooie stof maar die is niet zacht of flexibel, zelfs niet voor de armleuning. In dit opzicht mist de afwerking een gevoel van kwaliteit.

Veiligheid

Toyota gaat er prat op om heel wat veiligheidsvoorzieningen vanaf het eerste uitrustingsniveau aan te bieden, in tegenstelling tot sommige concurrenten. De Yaris Cross is bijvoorbeeld standaard uitgerust met Toyota Safety Sense. Dit pakket omvat een automatische noodrem, adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en automatische verlichting. Als optie, of vanaf de Elegant-uitvoering, is er dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor zijwaarts verkeer. Dankzij zijn goede uitrusting heeft de Yaris Cross in 2021 van de EuroNCAP de volle 5 sterren in zijn crashtests gekregen.

Alternatieven

Als kleine crossover heeft de Toyota Yaris te maken met een overvloed aan concurrenten. Naast de C-HR uit eigen kamp zijn er de Ford Puma, Peugeot 2008, Nissan Juke, VW T-Cross, Jeep Renegade, Fiat 500X, Honda HR-V, Opel Mokka, enz. En dat is nog maar een deel van de lijst.