Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo_460_12.jpeg

Volvo 440/460

1 / 8
volvo_460_12.jpeg
volvo_440.jpg
volvo_440_2.jpeg
volvo_440_9.jpeg
volvo_440_gle.jpeg
volvo_440_glt.jpeg
volvo_440_glt_2.jpeg
volvo_460.jpeg

Sterke punten

  • Burgerlijk design
  • Stevige materialen
  • Ruime kofferbak

Zwakke punten

  • Verouderde motoren
  • Betrouwbaarheid onderdelen
  • Weinig charmerend imago

Volvo 440 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo 440, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Sterk kladwerk

In de jaren ‘80 had Volvo de 340/360 overgenomen van het teloor gegane DAF. Zo’n model bleef echter net eeuwig jong en zo werd het tijd voor een opvolger, onder de vorm van de 440/460. Die had niets van zijn voorganger, vooral omdat Volvo bij die modelwissel de stap zette naar voorwielaandrijving. Hij luidde ook op designvlak een nieuw tijdperk in, eentje waarin Volvo afstapte van de Legoblokkenlook.

Interesse in een Volvo 440/460

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De Volvo 440 en 460 kregen een vrij anoniem design mee en dat leek aan te spreken, want de auto werd uiteindelijk vrij populair. De 440 is de hatchback, de 460 is de berline en die laatste kwam er op aangeven van de Nederlandse afdeling, die wel een versie wilde met extra ruimte. Een berline met meer ruimte dan de hatchback? Ja hoor, want die berline was 9 centimeter langer.

  • De 400 reeks van Volvo (440, 460, 480) waren de eerste Volvo’s met voorwielaandrijving en was dat voor de puristen niet zo dadelijk nodig, het grote publiek wist die omschakeling wel te waarderen. Want deze Volvo’s kregen een veel keuriger weggedrag, te voorspellen zeg maar, ook toen er nog geen tractiecontrole was. Volvo heeft altijd geweten dat een prima weggedrag van een voorwielaangedreven auto bepaald wordt door het gedrag van de achteras.

  • Voor het interieur koos Volvo alweer voor een onopvallend design maar het koos daarbij voor materialen die niet stuk te krijgen waren. Robuuste onderdelen en een goed uitgekiende ergonomie droegen bij aan het succes van deze kleine Volvo. De zetels zijn ook groter dan gemiddeld, waardoor ze hun bezitter quasi omvatten.

Belangrijke gegevens

Motoren

Volvo plantte een 1.7 benzinemotor van Renault-makelij onder de kap van de eerste 440 en 460. Die bracht in eerste instantie 78 pk voort, later werd dat vermogen stelselmatig verhoogd naar 86 pk en met multipoint injectie kregen ze er zelfs 95 en 106 pk uit. Er werd met behulp van Porsche ook een turbo opgevezen, die het vermogen deed stijgen naar 120 pk. Begin jaren 90 werd het gamma aangevuld met een 1.6, een 1.8 met 90 pk en een 2.0 met 110 pk. Diesels waren er natuurlijk ook, wat wil je bij een Volvo uit de jaren 90? Van Renault namen ze de 1.9 over, die in de TD-versie 90 pk produceerde.

Afmetingen

Volvo bouwde de 440 uit met een lengte van 4,31 meter. Hij was 1,69 meter breed en 1,40 meter hoog. De Volvo 460 was 9 centimeter langer maar behield dezelfde breedte en hoogte. Dat uitte zich in de kofferruimte in een degelijk verschil; de 440 kon 379 liter slikken, de 460 mocht tot 453 liter bagage laden voordat de koffer niet meer dicht zou gaan. Met de achterbank neergeklapt had de 440 hatchback weer het voordeel, hij laadde 1027 liter, terwijl de Volvo 460 berline slechts 948 liter kon slikken.

Varianten

Volvo kleedde de 440 en 460 in verschillende versies aan,gaande van L, GL, GLE over GLEi en GLT, tot de Turbo. Vanaf de facelift veranderden de benamingen naar base, S voor de familieversie, Si voor de sportievere versie, SE voor de zakelijke variant en GLT voor de krachtige versie. CD stond dan weer voor de luxueuze versie.

Prijzen

De Volvo 440 en 460 kon je nieuw kopen voor 13.500 euro, al was de 460 telkens een goeie 500 euro duurder dan de 440. De krachtigste versie, de 440 Turbo kostte in 1994 nog 16.000 euro. Tegenwoordig moet je al goed zoeken om een 440 tegen te komen op de tweedehandsmarkt, laat staan een 460. De wagens zijn opgebruikt en de exemplaren die je vindt kan je voor een habbekrats op de kop tikken. Reken ergens tussen de 1.000 en 3.000 euro voor een normaal exemplaar, zonder exuberante kilometerstand.

Design

Buitenzijde

De Volvo 440 en 460 braken met het hoekige en scherpe verleden. Ze kregen kleine achterlichten die nog enigszins refereerden naar de 240-reeks, maar vooraan kregen ze een afgeschuinde neus die het nieuwe Volvo-logo herbergde. Een breakversie bleef achterwege, al bestaan er ombouwsets voor de 440, waarbij een dakkapelachtige constructie de kofferklep vervangt.

Binnenkant

Een interieur waar je een bom op kan laten vallen, dat had de 440/460. Tegelijk zou het merk er nooit een schoonheidsprijs mee winnen want degelijkheid en functionaliteit gingen voor op esthetiek. Het dashboard was naar de bestuurder gekeerd, zodat die makkelijk bij de bedieningselementen kon. Het grote Volvo-stuur was prominent aanwezig.

Veiligheid

Veiligheidsgordels, daar was Volvo mee groot geworden in de jaren 60. Die zaten dan ook op de veilige 440, net als een derde remlicht (toen al), een verklikkerlichtje voor een openstaande deur en later ook het Side Impact Protection System (SIPS). Crashen tegen de muur deden ze nog niet bij EuroNCAP, al tonen ettelijke online filmpjes dat Volvo toen al actief werkte aan veiligheid door midden van dit soort tests.

Alternatieven

Voor de Volvo 440 kijken we naar de Volkswagen Golf als rivaal, al had Volvo wel een ander idee over hoe een hatchback er moest uitzien. Het zorgde ervoor dat Volvo een buitenbeentje was. Voor de 440 GLT waren er een pak rivalen, waarbij zelfs een BMW 518 als concurrent kon worden beschouwd als het op de prestaties aan komt.

FAQ

Hoe Turbo was de 440 Turbo?
Volvo bouwde de 1.7 motor in de 440 Turbo. Door hem te voorzien van een turbo die door Porche ontwikkeld werd, kreeg de Volvo extra vermogen en kon hij tot 120 pk voortbrengen.
Waarom geen ABS-remmen standaard?
ABS gold in die tijd als premium en de gemiddelde autokoper wilde daar niet extra voor betalen
Wat was SIPS?
Side Impact Protection System; een systeem dat ervoor zorgde dat de impact van een zijdelingse aanrijding beperkt werd. DOor de keuze voor verschillende metaallegeringen werd de zijkant van de wagen gecontroleerd versterkt of verzwakt, zodat de impact van een aanrijding op de minder bepalende onderdelen werd afgewend.

Beoordelingen voor Volvo 440

2 Beoordelingen

3,0