Technische Keuring in België: Alles wat je moet weten

In België ben je verplicht om je auto te laten keuren als hij 4 jaar oud is, ook bij verkoop. Autoscout24 vertelt je alles over de technische keuring.

De technische autokeuring is voor iedere Belgische automobilist een vast onderdeel van het autobezit. Deze periodieke controle, uitgevoerd door erkende keuringscentra verspreid over het land, zorgt ervoor dat voertuigen op onze wegen voldoen aan de minimale veiligheidseisen en milieunormen. Maar wat houdt deze keuring precies in, hoe bereid je je optimaal voor, en wat zijn de recentste wijzigingen in de regelgeving?

Inhoud

De basis: Wat is de technische keuring?

De technische keuring, ook wel bekend als de 'autocontrole', is een wettelijk verplichte inspectie die periodiek moet worden uitgevoerd bij alle voertuigen die op de Belgische wegen rijden. Deze controle wordt uitgevoerd door erkende keuringsstations die vallen onder toezicht van de gewestelijke overheden. Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben sinds de zesde staatshervorming elk hun eigen bevoegdheid over de technische keuring, al blijven de basiseisen grotendeels gelijk.

Het doel van de keuring is meervoudig: ten eerste wordt de verkeersveiligheid verhoogd doordat onveilige voertuigen geïdentificeerd worden. Ten tweede zorgt de controle op uitstoot ervoor dat voertuigen die te vervuilend zijn, aangepast moeten worden. Ten derde biedt de keuring bescherming aan consumenten bij de aankoop van tweedehandsvoertuigen, aangezien een recent keuringsbewijs een indicatie geeft van de staat van het voertuig.

APK keuring

Wanneer moet je auto naar de keuring?

De frequentie van de technische keuring is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type voertuig en de leeftijd ervan. Voor gewone personenwagens geldt het volgende schema:

  • Nieuwe personenauto's: eerste keuring na 4 jaar
  • Auto's tussen 6 jaar en 10 jaar of tot 160.000 km op de teller: Om de 2 jaar
  • Auto’s ouder dan 10 jaar of met 160.000 km op de teller: jaarlijks.
  • Tweedehandsauto's: voor verkoop of overdracht

Voor bedrijfsvoertuigen, taxi's, lichte vrachtwagens en andere specifieke categorieën gelden andere regels, doorgaans met kortere intervallen tussen de keuringen. Oldtimers (voertuigen ouder dan 25 jaar) hebben een speciaal keuringsregime waarbij zij in sommige gevallen maar om de twee jaar gekeurd hoeven te worden, mits zij beperkt worden gebruikt.

Het is belangrijk te weten dat het niet naleven van de keuringsplicht kan leiden tot boetes, die kunnen oplopen tot enkele honderden euro's. Bovendien kan je verzekering problemen maken bij een ongeval als blijkt dat je voertuig niet gekeurd was. Je kunt je auto zonder keuring verkopen, maar hier gelden strenge regels voor.

Wat wordt er precies gecontroleerd?

Tijdens een technische keuring worden tientallen aspecten van je voertuig onder de loep genomen. De belangrijkste categorieën zijn:

1. Identificatie en documentatie

  • Chassisnummer
  • Kentekenplaat
  • Geldigheid van de boorddocumenten

2. Remmen

  • Werking van hoofd- en handrem
  • Remkrachtbalans (verschil tussen links en rechts)
  • Staat van remslangen en –leidingen

3. Stuurinrichting

  • Speling op het stuur
  • Conditie van stuurkogels en stuurhuis
  • Uitlijning (in sommige gevallen)

4. Ophanging

  • Schokdempers
  • Veren
  • Draagarmen en rubbers

5. Verlichting en signalisatie

  • Werking van alle lichten (dimlicht, grootlicht, richtingaanwijzers)
  • Afstelling van de koplampen
  • Reflectoren

6. Wielen en banden

  • Bandenprofiel (minimum 1,6 mm)
  • Staat van de banden (geen scheuren of bulten)
  • Wielophanging

7. Carrosserie

  • Roestvorming
  • Beschadigingen die een gevaar kunnen vormen
  • Staat van deuren, motorkap en kofferdeksel

8. Milieu

  • Uitlaatemissies (CO/CO2, deeltjes voor diesels)
  • Uitlaatsysteem (lekken, geluid)
  • Vloeistoflekkages

9. Andere veiligheidssystemen

  • Gordels en gordelspanners
  • Airbags
  • ABS-systeem (indien aanwezig)

De nadruk ligt steeds meer op elektronische systemen, zeker bij nieuwere voertuigen. Zo worden tegenwoordig ook rijhulpsystemen en veiligheidselektronica gecontroleerd.

Het keuringsproces: Stap voor stap

Een typische technische keuring doorloopt de volgende fasen:

Wachtrij: Je voertuig wordt in een rij gezet waar je wacht tot je aan de beurt bent.

  1. Voorkeuring: Bij sommige keuringscentra is er een voorkeuring waarbij vooral de verlichting en kentekenplaat worden gecontroleerd.
  2. Registratie en documentcontrole: Bij aankomst worden identiteitskaart en boorddocumenten (inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest en eventueel vorig keuringsbewijs) nagekeken.
  3. Hoofdkeuring: De auto doorloopt verschillende stations waar verschillende aspecten worden gecontroleerd, zoals remmen, uitlijning, uitstoot, etc.
  4. Resultaat en documentatie: Na afloop ontvangt je het keuringsbewijs met daarin de resultaten en eventuele op te volgen punten.
  5. Betaling: De tarieven variëren afhankelijk van het type voertuig en de keuring, maar liggen voor een standaard personenauto rond de 35-45 euro.

Mogelijke uitkomsten van de keuring

Na de keuring zijn er drie mogelijke resultaten:

  • Goedkeuring zonder opmerkingen: Je voertuig voldoet aan alle eisen en je krijgt een groen keuringsbewijs dat geldig is tot de volgende verplichte keuring.
  • Goedkeuring met opmerkingen: Het voertuig wordt goedgekeurd, maar er zijn kleine mankementen geconstateerd die niet direct gevaarlijk zijn. Je krijgt een groen keuringsbewijs, maar wordt aangemoedigd de genoemde punten te laten verhelpen.
  • Afkeuring: Er zijn ernstige mankementen geconstateerd. Je krijgt een rood keuringsbewijs en moet de gebreken laten herstellen, waarna Je binnen een termijn van 15 dagen moet terugkeren voor een herkeuring.

Bij een herkeuring worden alleen de eerder afgekeurde punten opnieuw gecontroleerd, tenzij er tijdens de reparatie nieuwe problemen zijn ontstaan. De kosten voor een herkeuring zijn lager dan voor een volledige keuring.

Voorbereiding op de keuring: Slim voorbereiden loont

Een goede voorbereiding kan veel frustratie en kosten besparen. Hier zijn enkele tips:

  • Check je verlichting: Zorg dat alle lichten werken, inclusief remlichten, richtingaanwijzers en kentekenplaatverlichting.
  • Controleer je ruitenwissers: Versleten wissers kunnen reden zijn voor afkeuring.
  • Kijk naar je banden: Meet het profiel (minimum 1,6 mm) en controleer op beschadigingen.
  • Reinig je voertuig: Een redelijk schoon voertuig maakt het werk van de keurder makkelijker en kan bijdragen aan een positievere beoordeling.
  • Neem alle documenten mee: Zorg dat je jouw identiteitskaart, inschrijvingsbewijs en vorig keuringsbewijs bij de hand heeft.
  • Plan vooraf een onderhoud: Sommige garages bieden een "pre-keuring" aan waarbij ze de belangrijkste keuringspunten controleren.

APK Keuringsrapport

Regionale verschillen keuring

Hoewel de basisprincipes van de technische keuring in heel België gelijk zijn, bestaan er enkele regionale verschillen die het gevolg zijn van de overdracht van bevoegdheden naar de gewesten:

Vlaanderen: Vlaanderen heeft een online portaal waar automobilisten keuringsinformatie kunnen raadplegen en herinneringen kunnen instellen.

Wallonië: In Wallonië is recent gestart met een hervorming van het keuringsproces, inclusief modernisering van de infrastructuur.

Brussel: Het Brussels Gewest heeft specifieke maatregelen genomen in het kader van de lage-emissiezones, wat effect heeft op de emissiecontroles tijdens de keuring.

Het is daarom raadzaam om, afhankelijk van waar je woont, de specifieke regels en procedures van je gewest te raadplegen.

Besluit

De technische keuring is een noodzakelijk kwaad dat garandeert dat alle voertuigen die zich op de Belgische weg bewegen voldoen aan de nodige minimale veiligheidseisen en milieunormen. Door vooraf slim te plannen bereid je je optimaal voor.

Veelgestelde vragen

Artikel delen

Alle artikels

Motorolie: Alles wat je moet weten

Advies · Auto onderhoud

Alles wat je moet weten over koplampen (en zo krijg je ze terug helder)

Advies · Auto onderhoud

Bandenspanning auto: Alles wat je moet weten

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer