Europese Auto van het Jaar: Een Overzicht van de Winnaars van de laatste tien jaar

Van compacte stadswagens tot hightech SUV’s en elektrische innovaties: ontdek welke modellen de titel ‘Europese Auto van het Jaar’ in de afgelopen tien jaar verdienden en wat hen zo bijzonder maakte.

De Europese Auto van het Jaar (Car of the Year, COTY) is een van de meest prestigieuze prijzen in de auto-industrie. Elk jaar bekroont een onafhankelijke jury van autojournalisten uit heel Europa een nieuw model dat uitblinkt op het vlak van ontwerp, innovatie, efficiëntie, rijervaring en prijs-kwaliteitverhouding. De verkiezing bestaat al sinds 1964 en geldt als een belangrijke graadmeter voor trends en ontwikkelingen in de Europese markt.

Wat de prijs uniek maakt, is de samenstelling van de jury: elk deelnemend land nomineert autojournalisten van toonaangevende media, meestal één of twee per land. Hun stemmen worden gecombineerd om een objectief beeld te geven van welke nieuwe auto het meest indruk maakt in Europa. De beoordeling gaat verder dan technische specificaties; de jury kijkt ook naar gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en de mate waarin een auto inspeelt op toekomstige mobiliteitstrends, zoals elektrificatie, autonoom rijden en connectiviteit.

De afgelopen tien jaar is duidelijk een verschuiving zichtbaar. Elektrische en hybride voertuigen hebben een steeds grotere rol gekregen, compacte SUV’s domineren het straatbeeld, en innovatie in veiligheid en infotainment wordt steeds vaker beloond. In dit artikel blikken we terug op de winnaars van de afgelopen tien jaar en analyseren we hoe deze modellen de Europese auto-industrie hebben gevormd en vooruitgestuwd.

Inhoud

Nominaties 2026

Drie op een rij voor voor Renault? Het zou zomaar kunnen. Want met de Renault 4 hebben de Fransen opnieuw een wagen op de shortlist van zeven kandidaten voor de titel Auto van het Jaar. Met de Dacia Bigster heeft de Renaultgroep bovendien nog een tweede ijzer in het vuur.

Die Bigster is trouwens het enige model in de shortlist dat je niet als EV kan krijgen. De Citroën C5 Aircross, Fiat Grande Panda en Mercedes-Benz CLA zijn verkrijgbaar met een elektromotor en met een verbrandingsmotor, terwijl de Skoda Elroq en Kia EV4 enkel als EV bestaan.

Vanaf nu heeft de jury bestaande uit een reeks Europese autojournalisten enkele weken de tijd om de kandidaten grondig te testen en hun stem uit te brengen. Nadien zullen de zeven automodellen een gezamenlijke test ondergaan in Spanje, op het testcircuit Parc Motor Castellolí, waarna de definitieve stemming plaatsvindt om de Auto van het Jaar 2026 te kiezen. Voor het eerst wordt deze veeleisende gezamenlijke test in Spanje gehouden om goed weer te garanderen en te profiteren van de onvergelijkbare omgeving van de wegen rondom het circuit, in het Montserrat-gebied van Barcelona. Wie het uiteindelijk haalt, weten we op de persdag van het autosalon van Brussel in januari 2026

Renault 5 & Alpine A290

Vorig jaar wonnen de elektrische Renault 5 en zijn sportieve broer de Alpine A290. Beide wagens delen hetzelfde platform en heel wat technologie, waarbij de Alpine de iets sportievere variant is, zowel qua design als qua rijgevoel. De jury prees de wagens omdat ze compacte 100 % elektrische auto’s zijn die tegelijk de nostalgische kaart trekken en toch toekomstgericht weten te zijn.

Renault 5 E-Tech electric - version iconic cinq - Jaune Pop !

Renault Scénic

Ook in 2024 ging de oppergaai naar Renault, met de Scénic E-Tech. Opnieuw een elektrische wagen, zij het een stukje groter dan de Renault 5. De jury vond dat dit model uitstekend tegemoetkomt aan de familiale behoeften én aan de EV-transitie dankzij de vele ruimte aan boord, een sterke actieradius en een lage ecologische voetafdruk.

Renault Scénic AS24 1.jpeg

Jeep Avenger

De Jeep Avenger was een primeur in vele opzichten. Het was de eerste elektrische wagen van Jeep en meteen ook de eerste keer dat het Amerikaanse merk de meest prestigieuze autoprijs van Europa in de wacht wist te slepen. Een derde primeur, die vooral ons Belgen zal interesseren: voor het eerst werd de prijs uitgereikt tijdens de Brussels Motor Show. Ondanks zijn Amerikaanse afkomst werd de wagen door de jury als een “echte Europese auto” omschreven, “die de perfecte combinatie is voor verschillende profielen, van stedelingen tot gezinnen.”

Jeep-Avenger-e05

Kia EV6

De overwinning van de Kia EV6, de eerste in de geschiedenis van het merk, markeerde het begin van de rebranding van de Zuid-Koreanen, die leidde tot het groot, geloofwaardig elektrisch gamma dat vandaag in de catalogus staat. De EV6 werd geroemd voor zijnlange actieradius, ultrasnel laden dankzij een 800 voltplatform en geavanceerde technologieën zoals vehicle-to-load (V2L).

Kia EV6

Toyota Yaris

21 jaar na zijn eerste overwinning mocht de Toyota Yaris in 2021 het kroontje van Car Of The Year nogmaals op zijn kruin zetten. Daarmee is het naast de Volkswagen Golf, Renault Clio en Opel Astra de enige auto die meer dan één keer werd verkozen als auto van het jaar. Én bovendien de (totnogtoe) laatste wagen met een verbrandingsmotor die de titel wist te pakken (al kwam de Jeep Avenger na zijn verkiezing ook nog met verbrandingsmotor op de markt). De jury waardeerde de hybride technologie (lage uitstoot, goede rijdynamiek) gecombineerd met een aantrekkelijke prijs, sterk veiligheidspakket en design.

Erster Test: Toyota Yaris Facelift – Neuer Look, alter Streit

Peugeot 208

Net voor de coronapandemie wist de Peugeot 208 de prestigieuze autoprijs in de wacht te slepen. Volgens de jury bood de 208 klanten grote keuze qua aandrijflijnen, met zowel benzine-, diesel- als elektromotoren. Bovendien had die elektrische versie evenveel kofferruimte als de thermische varianten dankzij zijn slimme ontwerp. Daarnaast kreeg hij een uitgesproken design en veel technologie voor zijn segment, wat hem een sterke all-rounder in het B-segment maakte.

Presentación: Peugeot 208 – El rey de la jungla

Jaguar I-Pace

De Jaguar I-Pace was nog maar de tweede elektrische wagen die de prestigieuze prijs wist te winnen, na de Nissan Leaf. De Jaguar verraste in een wedstrijd die doorgaans wordt gekenmerkt door nuchtere criteria zoals prijs-kwaliteitverhouding. Maar de juryleden waardeerden de Brit om een andere belangrijke reden: innovatie. De volledig elektrische SUV werd door de jury erkend als een “bold bet and reward” — een premium EV die design, prestaties en efficiëntie combineerde en zo de EV-transitie in het luxesegment symboliseerde.

Essai: Jaguar i-Pace – La guerre commence

Volvo XC40

We zijn duidelijk in de hoogdagen van de SUV, toen autoconstructeurs in sneltempo hoogpotige wagens lanceerden. Ook de Volvo XC40 was qua verkoop zo’n schot in de roos. Een prijsbeest bovendien, want Volvo wist er Europa’s meest prestigieuze autoprijs mee in de wacht te slepen, opvallend genoeg voor de eerste en totnogtoe enige keer in de geschiedenis van het merk. De jury loofde zijn sterke design, veiligheidstechnologieën, connectiviteit en hoe Volvo met dit model een nieuw standaard zet in het snelgroeiende compacte premium SUV-segment.

Primer contacto: Volvo XC40 – El nuevo 'príncipe' sueco

Peugeot 3008

Een nieuwe Auto van het Jaar, een nieuwe SUV. In 2017 vervelde de Peugeot 3008 immers van monovolume naar SUV en dat legde de Fransen geen windeieren, met een vijfde Auto van het Jaar award uit de geschiedenis van het merk. De jury vond dat dit model perfect inspeelt op de groeiende vraag naar SUV’s/cross-overs: sterk interieurdesign, ergonomie (zoals i-Cockpit), comfort, veiligheid én rijplezier.

peugeot 3008 gt hybrid 17

Opel Astra

Een jaar vroeger wist ook Opel zijn vijfde Auto van het Jaar te winnen met de Opel Astra, één van de weinige wagens die het kroontje twee keer wist te dragen. Deze generatie Astra viel op door een nieuw platform, flink lagere gewicht (tot ~200 kg minder) en betere efficiëntie, die hem een sterke compacte middenklasser maakten. Ondanks een iets kortere wielbasis en 5 cm minder totale lengte, bood de Astra meer ruimte dan voorheen en een aantrekkelijker interieur. De Sports Tourer-variant, oftewel de stationwagen, was dan weer goed voor 33 extra centimeters en heel wat meer kofferruimte.

AS24 Opel Astra 2021 statisch voor

Besluit

De afgelopen tien jaar weerspiegelen een periode van ingrijpende verandering in de Europese autosector. Elektrificatie en digitalisering hebben het landschap grondig hertekend, terwijl ook de voorkeur van consumenten merkbaar verschoof. Waar vroeger vooral verbrandingsmotoren de toon zetten, zijn elektrische en hybride modellen nu niet meer weg te denken uit de lijst van winnaars. De opmars van SUV’s ging hand in hand met een groeiende aandacht voor efficiëntie, veiligheid en gebruiksgemak. De Car of the Year-verkiezing fungeerde daarbij als spiegel van de markt, eerder dan als trendzetter. Elk bekroond model weerspiegelt de technologische en maatschappelijke prioriteiten van zijn tijd. De nadruk op innovatie is gebleven, maar steeds vaker binnen de context van duurzaamheid en elektrificatie. Zo toont het overzicht van de voorbije tien jaar niet alleen wie won, maar ook hoe Europa zich stap voor stap aanpast aan een nieuw mobiliteitstijdperk.

Veelgestelde vragen

Artikel delen

Alle artikels

Tijdloze automodellen: Iconen die de tand des tijds doorstaan

Auto kopen in Duitsland: Alles wat je moet weten!

Het Inschrijvingsbewijs van een Auto in België: Alles wat je moet weten

Ontdek meer