Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Deze EV’s rijden vlot 500 km… in de praktijk! (2024)

Jazeker, tegenwoordig kan je elektrische auto’s kopen met een range die in de praktijk boven de 500 kilometer ligt. Kijk maar even mee!

Bij Autoscout24 testen we jaarlijks honderden nieuwe auto’s. Daar zitten uiteraard ook een hoop elektrische modellen bij. Daardoor weten we als eersten dat de opgegeven range van een EV vaak overschat is… maar dat er desalniettemin elektrische auto’s zijn die (vlot) meer dan 500 kilometer ver geraken op één lading

Mercedes EQS: de range-koning

mercedes-benz eqs 450 54

De lijst aftrappen doen we met het elektrische vlaggenschip van Mercedes. Die EQS pretendeerde bij zijn lancering een range van maximaal 735 kilometer. En ja, als de wind die dag juist staat is zo’n cijfer misschien mogelijk, maar in de praktijk mik je beter op een range van 635 km voor de EQS 450+. Dat is natuurlijk nog steeds niet slecht…

Tesla Model S: Deuheuh

ModelS 70

Tesla was het eerste automerk in Europa dat elektrische auto’s op de markt bracht waarmee je wél zonder zorgen naar het zuiden kon. Dat bewijst de Model S nog steeds. De huidige Dual Motor schopt het nog steeds tot een riante 575 km. Zelfs de Plaid haalt nog steeds 560 km in de realiteit. En dat met 1.033 pk!

Porsche Taycan: Zaakvoerders favoriete Duits

porsche taycan 732

Het duurde tot de komst van de Porsche Taycan voordat Tesla wat weerwerk kreeg in het segment van de EV’s voor de succesvolle zakenman/ -vrouw. De range-topper is de instap-Taycan met de optionele “Performance Battery Plus”. Daardoor stijgt het nettovolume van de accu naar 97 kWh en stijgt de range naar een realistische 560 kilometer.

Fisker Ocean: Het buitenbeentje

fisker ocean 35

De Fisker Ocean, een elektrisch SUV van een Amerikaans merk ontworpen door een Deen en gebouwd in Oostenrijk. Qua internationaal paspoort kan dat meteen al tellen natuurlijk! De Fisker Ocean Ultra haalt een stevige 535 kilometer uit zijn accu van 106.5 kWh. Dat voor een nieuwprijs van amper 58.900 euro.

Mercedes EQE: Grote broer achterna

mercedes-benz eqe 350 amg line 3

Mag grote broer EQS nog vlot over de 600 km, dan mag EQE natuurlijk niet achterblijven. De EQE 350+ krijgt dan wel een “kleinere” batterij van 90.6 kWh, een realistische range van 530 kilometer is nog steeds mogelijk. Niet slecht.

Audi Q8 e-tron: Uit het oog, maar niet uit het hart

audi q8 55 e-tron quattro 77

Toen Audi de e-tron in 2018 lanceerde werd ‘ie eerder lauw-warm onthaald, maar de Q8 e-tron zet die fout recht als 55 Quattro. Met een verbruik van om en bij de 20 kWh is hij nog steeds niet de zuinigste op de markt, maar met een accu van 106 kWh is een range van 525 kilometer toch mogelijk. En dat voor een potige SUV!

BMW i7: Potsierlijk vlaggenschip

bmw i7 xdrive60 31

Dé Duitse luxelimousine van het moment? Dat is de BMW i7. Omdat de chauffeur van de gemiddelde zakenman niet om het halfuur wil staan laden, krijgt hij al vanaf de basisversie een stevige range. De i7 eDrive50 weet met zijn accu van 101.7 kWh een reikwijdte van 520 km voor te leggen in de praktijk. Ganz gut!

Peugeot e-3008: Frankrijk in de aanval!

peugeot e-3008

Ook de Fransen hebben de voorbije jaren niet stilgezeten op EV-vlak en dat harde labeur wordt nu getoond met de Peugeot E-3008 Long Range. De compacte SUV wordt uitgerust met een indrukwekkende accu van 98.0 kWh netto. Ondanks dat de range flirt met de 20 kWh/100 km, is 505 km in de realiteit mogelijk.

Hyundai Ioniq 6: Stroomlijner

hyundai ioniq 6 382

Het laatste woord is nog niet gezegd over het design van de Hyundai Ioniq 6. Eén ding is echter duidelijk: dankzij het design komt de Zuid-Koreaan verrassend efficiënt voor de dag. Daardoor weet hij met zijn accu van een relatief kleine 74.0 kWh toch een indrukwekkende 500 km te noteren. Als het goed is, zeggen we het ook!

Volkswagen ID.7: De wederopstand

volkswagen id.7 15

De steken die ID.3, ID.4 en ID.5 lieten vallen, raapt de ID.7 op. Want de berline van Volkswagen weet te overtuigen met zacht rijgedrag, ruime interieur en… puike range. Anders stond hij natuurlijk niet op deze lijst. De reguliere ID.7 schopt het in de meeste gevallen nét niet tot 500 km op één lading, maar de Pro S met een accu van 86 kWh moet de 520 kilometer toch écht wel halen in de praktijk.

BMW i4: Elektrisch rijgenot

bmw i4 edrive40 83

Wil je het rijplezier van een Porsche Taycan maar reikt je budget niet zo ver? Dan kom je zonder twijfel aan je trekken bij de BMW i4. Dit is een heerlijke rijdersauto met een puike range als je er om vraagt. De i4 eDrive40 heeft een accu van 80.7 kWh en schopt het - mits een rustige voet - tot 515 km.

Tesla Model 3: Publiekslieveling

tesla model 3 166 14.29.36

De opgefriste Tesla Model 3 zit niet verlegen om zijn range. Want zelfs de basisversie geraakt op papier 513 km ver. In de realiteit is dat misschien iets té optimistisch. Echter niet voor de Long Range, want die weet uit zijn accu van 75 kWh op de kop 500 km te puren. Hij flirt dus met de grens van deze lijst, maar voor de goede orde zetten we ‘m erbij.

BMW iX: Comfort boven alles

bmw ix xdrive40 99

De meest comfortabele auto uit deze lijst? Dat moet misschien wel deze iX zijn. Met een toonaangevend interieur en zeemzoete rit. De iX xDrive50 krijgt een beestige 523 pk maar weet door zijn accu van 105.2 kWh toch meer dan 500 kilometer op de teller te tonen tussen laadbeurten door.

Noot van de redactie: Deze lijst bestaat uit auto’s die nu al rondrijden op de openbare weg en werd samengesteld door gebruik te maken van eigen metingen en testresultaten van EV Database.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

lamborghini urus performante 651

Aan de stekker: Lamborghini Urus Performante SE (2024)

Autonieuws
CUPRA Formentor 01

Cupra Leon en Formentor in het nieuw (2024)

Autonieuws
BMW-i4-facelift-2024 01

Opgefrist: BMW i4 facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer