Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Maxime en Jean-Michel Martin – Zo vader, zo zoon

Maxime Martin staat voor de grote doorbraak in zijn racecarrière aan de vooravond van zijn eerste seizoen in de DTM aan het stuur van een BMW M4. Daarmee treedt de 27-jarige Brusselaar in de voetsporen van vader Jean-Michel die in de jaren ’80 ook een grote toerwagenheld was.

Tijdens een persmoment gaf Maxime Martin een stand van zaken na het afsluiten van een succesvol 2013 met GT-races in de American Le Mans Series en de Blancpain Endurance Series, én vooral met een mooi vooruitzicht naar 2014 als BMW-piloot in de DTM.

Ietwat op de achtergrond staat pa Jean-Michel, die trots de progressie in de racecarrière van zoonlief gadeslaat. Enkele jaren geleden werd ‘Max’ nog steevast omschreven als ‘zoon van Jean-Michel’. Nu zijn de rollen omgekeerd en is de Brusselse BMW-verdeler de ‘pa’ van de nieuwe GT-held die een promotie naar top van toerwagenracerij dik heeft verdiend.

Bewuste keuze voor toerwagens

Ook bij de Martins valt de appel dus niet ver van de boom. Toch kreeg Maxime het racen niet met de paplepel ingeven , noch werd hij in een gokart gezet voor hij zijn eerste pasjes kon zetten.

“Als kleine jongen kwam Maxime wel met mij mee naar de circuits en vanaf dan droomde hij ervan om later ook racepiloot te worden. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk”, vertelt Jean-Michel Martin. “Maar ik heb hem nooit in die richting gedwongen. De school kreeg steeds voorrang. Pas toen Maxime echt overtuigd was dat hij zijn kans als piloot wilde wagen, zijn we met concrete acties begonnen. Daarbij zijn we steeds heel realistisch te werk gegaan. Iedere jonge piloot droomt van Formule 1, maar de kans om daarin ooit terecht te komen is heel gering. Bovendien kost de eenzitterij heel veel geld, zonder dat succes gegarandeerd is. Ik heb bovendien nog drie andere kinderen die ik niet tekort wil doen, zodat ik geen al te grote budgetten kon en wilde spenderen aan Maximes carrière. Vandaar kozen we al snel voor toerwagens met een deelname in de Mini Challenge, de Renault Clio Cup en de Renault Mégane Trophy. Daar wist Maxime telkens goed te scoren. Zo bouwde hij langzaam aan een stevige reputatie op en kreeg nieuwe kansen in de GT-klasse. Met de hulp van VDS kon Maxime ook hier zijn beste beentje voorzetten en dat leidde uiteindelijk tot het fabriekscontract bij BMW.”

Met een zitje in een officiële BMW in DTM realiseert Maxime Martin zowaar zijn racedroom, want de Formule 1 was nooit zijn einddoel. Maxime Martin: “Zoals mijn vader zegt hebben we dat van begin af duidelijk gesteld. De eenzitterij is meteen héél duur, zonder dat het noodzakelijk tot wat leidt. Mijn ambitie was professioneel piloot bij een constructeur te worden, zodat ik van mijn passie kan leven. Naast de F1 en de proto’s, is de DTM veruit de meest hoogstaande serie ter wereld. Door daarin mijn plaats te veroveren realiseer ik eigenlijk al mijn racedroom. Uiteraard is het nu mijn ambitie ook op dit niveau mijn mannetje te staan en zo hoog mogelijk te scoren.”

Constant presteren

BMW Motorsport legde Maxime Martin geen concrete doelstellingen op voor zijn debuut in de DTM, al is het duidelijk dat hij niet voor spek en bonen aan de start komt. “Dit eerste seizoen is uiteraard een leerjaar”, stelt de piloot. “DTM biedt zeer weinig testmogelijkheden, zodat je als beginneling niet veel rijgelegenheid hebt om je aan te passen. Voor de aanvang van het seizoen zal ik nog vier of vijf dagen in de M4 zitten en dan volgen de wedstrijden elkaar razendsnel op. Bovendien zijn tijdens de raceweekends ook de vrije trainingen beperkt, zodat je er telkens onmiddellijk moet staan. Dat wordt zeker geen eenvoudige opdracht. Ik ga me niet vastpinnen op concrete resultaten, maar wil vooral constant rijden. Dat is zeer belangrijk in de DTM, als je kijkt naar de koplopers in het kampioenschap die zelden uitvielen. Het zou mooi zijn een paar keer in de punten te eindigen, en een podiumplaats zou echt geweldig zijn.”

Maxime Martin ziet zijn verdere toekomst uiteraard in de DTM en hoopt er nog ettelijke jaren te kunnen vertoeven. “Ik heb een contract voor één jaar, maar reken er uiteraard op dat daar een vervolg op komt”, licht de rijder zijn plannen toe. “DTM is een moeilijke serie met een zeer hoog niveau waar ervaring van groot belang is. Vandaar dat je toch enkele seizoenen moet meedraaien om een rol van betekenis te kunnen spelen. Ik ben pas 27, alles is dus nog mogelijk.”

Tussen proto en GT

Onze landgenoot verdiende zijn DTM-stuurwiel door sterker te presteren dan de andere kandidaten tijdens de evaluatiedagen die BMW Motorsport organiseerde om het pilotenbestand op te frissen. Daarin was Martin telkens meteen bij te les. Betekent dit dat een DTM-wagen makkelijk te besturen is of sterk aanleunt bij een GT, die hij als zijn broekzak kent? “Ik reed vorig jaar al eens met de M3 DTM en volbracht ook in de loop van het seizoen een testsessie. Ik had dus al enige ervaring met de wagen, maar het liep zeker erg lekker”, verduidelijkt Martin zijn rijprestaties. “Een DTM-auto is wel met geen andere toerwagen te vergelijken, dit is een klasse apart. Eigenlijk is het een mix tussen een proto en een GT. Vooral de downforce en de remkracht zijn indrukwekkend. De kracht op zich valt best mee, want je hebt zelfs iets minder pk’s dan in de GT-klasse. Maar zonder rijhulpmiddelen als ABS en tractiecontrole is de uitdaging veel groter. Het verschil tussen een DTM en een GT bedraagt makkelijk zes seconden per ronde, dat zegt genoeg. In de bochten gaat het véél sneller en je kan veel later in de remmen. Kortom, aan het stuur is de pret verzekerd.”

Internationaal niveau

Logisch dringt zich een vergelijking op tussen vader en zoon, want ook Jean-Michel was een succesvol BMW-rijder met verscheidene Belgische titels, vier zeges in de 24 Uren van Spa en een seizoen in de DTM (1989 bij Valier) op zijn palmares.

“Mijn vader was mijn grote voorbeeld en ik ben blij dat ik in zijn voetsporen kan treden”, zegt Maxime daarop.

“Ik durf stellen dat Maxime beter is dan mezelf”, reageert Jean-Michel. “Ik was top op nationaal niveau en draaide goed mee op internationaal vlak. Met de progressie die mijn zoon maakte en de resultaten hij al neerzette, kan hij ook snel bij de internationale top behoren. Moet ik nog zeggen dat ik zeer trots op hem ben?”

Deze mening deelt ook Bart Mampaey, teambaas van RBM in DTM. “Maxime maakte telkens indruk tijdens de DTM-testen en behoort zonder twijfel tot de sterkste jonge piloten die nu in deze serie debuteren.”

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer