Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Onderzoek VRT: Diesel properder dan lucht

Uit een vergelijkende test die de VRT liet uitvoeren, blijkt een moderne dieselmotor minder fijnstof uit te stoten dan de lucht bevat. Met andere woorden: een moderne diesel maakt de lucht properder. Wat nu? Iedereen terug aan de diesel?

De VRT liet in de aanloop naar het autosalon een vergelijkende test uitvoeren om te weten welke auto nu het minst uitstoot. Wat fijnstof betreft, scoort de nieuwe dieselmotor spectaculair. Met een gemeten fijnstof-uitstoot van 1.500 deeltjes per vierkante centimeter komt er uit de uitlaat van de moderne diesel minder fijnstof dan er gewoon in de lucht aanwezig is (4.000 deeltjes per vierkante centimeter). CNG (aardgas) scoort met 5.000 deeltjes ook nog bijzonder goed, de klassieke benzinemotor komt aan 15.000 deeltjes. Dat laatste is een complete ommekeer van voorheen, toen de diesel meer fijnstof uitstootte. Vermoedelijk kunnen de fabrikanten de fijnstofuitstoot van benzinemotoren dan ook nog een stuk naar beneden brengen. Elektrische en waterstofauto’s hebben geen uitlaat. Ook wat stikstofuitstoot (NoX) betreft, scoren alle klassieke verbrandingsmotoren intussen goed.

A198811 large

En nu? Opnieuw diesel kopen?

Volgens Maarten Messagie (Mobi-onderzoeksgroep VUB) zijn alle moderne auto’s inmiddels ‘proper’ te noemen. Wat ons in een interessante nieuwe situatie brengt. Eigenlijk wegen verbrandingsmotoren in deze uitstootcriteria nauwelijks zwaarder door dan een elektrische en waterstofauto’s, terwijl het prijsverschil nog steeds bijzonder groot is. Een andere conclusie: een hele fiscaliteit afstemmen op CO2-uitstoot is achterhaald. Voor een faire beoordeling moeten alle uitstootcriteria mee in de rekening worden genomen, net als het gewicht van de auto.

Christmas-with-CNG 01 HQ

Dergelijke onderzoeken maken vooral duidelijk dat wat het klimaat betreft niet de auto het probleem is, maar wel het aantal auto’s. Waar je ook meteen de mobiliteitsproblematiek aan kan koppelen. Voor een beter milieu moet het aantal auto’s naar beneden, wat politiek betekent dat er alternatieven nodig zijn. Iemand recent nog iets gehoord van meer en beter openbaar vervoer? In elk geval, wie vandaag de dag opnieuw op pad trekt met een diesel, mag voor zichzelf stellen dat hij met een kleine luchtzuiveringsmachine rondrijdt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Betekent ongeluk met Duitse Tesla einde van touchscreens in auto’s?

Autonieuws

Mercedes T-Klasse: Familiebusje komt zo

Autonieuws

Mitsubishi trekt handrem op voor Europa: geen nieuwe modellen

Autonieuws
Ontdek meer