Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A1 1.4 TFSi – Bijna-GTI

Verre van praktisch, maar toch slaagt de Audi A1 1.4 TFSi er meteen in te charmeren. Dat dankt hij aan zijn leuke rijgedrag en fijne turbo benzinemotor.

Nog nooit heb ik mijn vrouw een auto zo horen verwensen als toen ze zoonlief moest insnoeren op de achterbank van de Audi A1. Mijn eerste reactie: het stuur aaien en fluisteren ‘ze meent het niet hoor’. Kan zijn dat ik er zelfs ‘bolleke’ achteraan gooide.

Maar goed, mevrouw D. heeft meer dan een punt. Wie met meer dan 2 in het gezin is, heeft geen boodschap aan de A1. Ondanks een trucje met een kort gehouden zitbank achteraan, blijft er nauwelijks ruimte over voor hoofd en voeten. En wie enige clementie toont voor zijn passagiers op de achterbank, bekoopt dat met een fel ingekrompen beenruimte vooraan. Ook de koffer (270 liter) is veeleer lachwekkend. Op dat vlak houdt de A1 gelijke tred met zijn gedoodverfde concurrent, de Mini.

Bijna magie

Toch is de A1 één van de betere nieuwkomers van het jaar. Om de eenvoudige reden dat dit een van de fijnst sturende Audi’s naast de R8 is. Dat het VW Polo-onderstel competent is, hadden we al aangevoeld in zowel de Polo als de Seat Ibiza. Maar wat Audi er mee klaarspeelt, grenst aan magie.

Zonder echt het rijgevoel van de Mini te evenaren, slaagt de A1 er in een heel eigen karakter te ontwikkelen. Met een beetje een deftige band op de testwagen, toont hij zich veilig, snel en vooral zeer communicatief. De bestuurder voelt al snel in een bocht hoe het met de grip gesteld is, en wanneer hij afneemt. Dat is mee te danken aan de ophanging, die een beperkte rolbeweging van het koetswerk toelaat. Hierdoor kan je wat op de band ‘leunen’ in de bocht. Het doet denken aan de Volkswagen Lupo GTI, misschien wel de laatste echte GTI van VW.

De A1 is trouwens best comfortabel te noemen. Alleen bij lage snelheid in de stad, verteert hij obstakels als kasseien, putten en drempels wat droogjes. Maar bij hogere snelheden is het rijcomfort bijzonder verzorgd.

De 1.4 rechtstreeks ingespoten benzinemotor is intussen een klassieker in de VW-groep. Dankzij toevoeging van een turbo, haalt hij vlot 122 pk. Hij heeft zijn maximale trekkracht van 200 Nm beschikbaar tussen 1.500 en 4.000 opm, waardoor hij een zeer lineair karakter krijgt. In zowat elk toerental pikt de motor vlot aan, en bij hoge toeren klinkt hij lekker sportief. Gekoppeld aan de S-Tronic versnellingsbak, automatisch bediende 7-bak met dubbele koppeling, gaat hij vooruit als een kleine GTI: 0 naar 100 in 8,9 sec en een top van 203 km/u.

Zuinig, maar niet zoals beloofd

Wie er de rijstijl van de goede huisvader op nahoudt, realiseert vlot een verbruik van om en bij 7 l/100 km. In stadsverkeer verhindert de start/stop functie dat er brandstof verkwist wordt. Het officiële verbruik van 5,3 l/100 km (CO2: 122 gr/km) lijkt wel nog veraf.

Audi positioneert de A1 enkele honderden euro’s goedkoper dan de Mini (Cooper). In dit geval betekent dat een vanafprijs van 18.450 euro. Standaard vind je op Attraction onder meer start/stop, hild/holl (met S Tronic), radio/cd, centrale vergrendeling met afstandsbediening en ESP. Voor de S Tronic moet je nog bijna 2.000 euro extra rekenen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer