Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A6 Allroad quattro 3.0 TDI clean diesel 320 pk – Wow-diesel

Dit is een verhaal over niet zomaar een diesel. De 3.0 TDI zescilinder met 320 pk kent verschillende trappen in zijn werking. Van ‘lekker vlot’ tot ‘woooow, is dit de weg naar Le Mans?’.

De Audi A6 is vernieuwd. Een discrete facelift, die hem zeker in Allroadvorm wat meer cachet geeft. De lichtblokken zijn wat strakker getrokken. Door nieuw staal te gebruiken is hij bovendien wat lichter geworden.

We hebben steeds een zwak gehad voor de Audi A6 Allroad. De stoere beschermstukken rondom geven de knappe break dat aura van James Bond die net uit een meer is opgedoken en vervolgens in smoking het casino binnen wandelt. De Allroad combineert diezelfde mix van stoer met stijl. Bovendien, in tegenstelling tot de A4 Allroad, krijgt hij standaard een luchtvering die je toelaat hem wat hoger te leggen. Winter en modder worden bondgenoten. Natuurlijk, er is wel een prijs te betalen en dat wordt er niet beter op na de facelift.

Gul in pk’s en NM’s

Audi biedt verschillende versies van de 3.0 TDI aan, van 211 pk (58.880 euro) tot 320 pk (66.740 euro). De krachtigste versie van die ‘clean diesel’ motor krijgt twee turbo’s die samen het vermogen opkrikken en de pk’s en NM’s gul over een breed toerental uitsmeren. Tussen 1.400 opm en 2.800 opm is liefst 650 Nm beschikbaar, terwijl hij de 320 pk weet aan te houden van 3.800 opm tot 4.600 opm. De achttrapsautomaat (standaard) heeft voor elk humeur wel een versnelling. Bedenk dat hij 100 kan halen in 5,5 seconden, en een top van 250 km/u (begrensd). Dat is een zucht sneller dan de nog krachtiger 3.0 TFSI. Hij klinkt in zijn sportiefste setting ook echt sportief, dankzij een geluidsboost in de uitlaat.

Je voelt dat ook achter het stuur. Hij kan boterzacht cruisen, geholpen door de comfortinstellingen van de ophanging. Maar zet ‘m in sport en je merkt meteen dat deze Audi je compleet van de sokken kan blazen. Het valt natuurlijk te bezien in de praktijk, maar deze diesel geeft het gevoel dat hij elke atmosferische sportwagenmotor de baas blijft.

Het gaat vanzelfsprekend om rechtuitsnelheid. Dynamisch houdt de Allroad zich overeind, maar je kan geen wonderen verwachten. Als allrounder lijkt hij echter onklopbaar. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 6,5 l/100 km (CO2: 172 gr/km), in de praktijk blijf je makkelijk onder 8 l/100 km, met wat moeite zelfs onder 7 liter.

Eén uitweg

Je krijgt standaard dan wel automatische airco, 18-duimsvelgen en een audiosysteem, maar het blijft onthutsend hoe snel de prijs nog oploopt met wat opties. Dit is altijd een dure Audi. Eentje die klassiek in het vizier komt van bedrijfsleiders die vinden dat ze wel een beloning verdienen. Alleen ligt de CO2-uitstoot van deze A6 Allroad wat te hoog om dat nog verantwoord te krijgen in de boekhouding. Tel daarbij de snelle depreciatie van dit soort auto’s, en er schieten geen rationele elementen meer over. Emotionele wel. Bovendien is er nog één uitweg: de ombouw naar lichte vracht. Dat staat tegenwoordig in Audi’s eigen prijslijst, hier voor 1.200 euro. Het moet zijn dat dit een populaire optie geworden is.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer