Alfa Romeo 166 te koop: tweedehands en nieuw

Alfa Romeo 166

Alfa Romeo 166

De Alfa Romeo 166 is de opvolger van de Alfa Romeo 164 die in 1998 voor het laatst geproduceerd werd. Tevens werd de Alfa Romeo 166 echter als grotere en meer comfortabele versie van de Alfa Romeo 156 geproduceerd. In de twee uitvoeringsvarianten Progression en Distinctive wordt de bestuurder verwend met luxueus zit- en rijcomfort - daarvoor zorgen de elegante hout-leeruitvoering, voldoende ruimte voor een heel gezin en talrijke extra's zoals boordcomputer, airconditioning, navigatiesysteem en allerlei andere details. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Ook op het gebied van de veiligheidstechniek wordt - van de elektronische startonderbreking tot en met de standaard airbags - alles geboden.

Het rijcomfort wordt verhoogd door het ESP en natuurlijk is met de Alfa 166, net als met alle andere modellen uit het huis Alfa Romeo, sportief rijplezier gegarandeerd. In de benzine-uitvoering wordt de Alfa 166 aangeboden in meerdere varianten: de sterkste van allen, de Alfa 166 3,2 V6, beschikt over 240 pk en kan dus qua vermogen worden vergeleken met een sportwagen. Toch is ook het vermogen van de 2003 voor het eerst geproduceerde turbodieselversie 2,4 JTD met zijn 175 pk bepaald niet klein te noemen. De Alfa 166 kan dus zonder meer concurreren met vergelijkbaar sterke vierdeurs notchback-limousines als Audi A6.

Toch moeten we een paar kleinere gebreken noemen, al zullen de vrienden van de traditierijke Italiaanse automobielbouw daar niet al te zwaar aan tillen omdat het als het ware gaat om "merkeigenschappen" van de Italiaanse auto. Net als bij de andere Alfa Romeo's gaan de boordcomputer en de boordelektronica bij de Alfa 166 soms hun eigen gang en hoort men, vooral bij lage temperaturen en in bochten, soms knarsende geluiden veroorzaakt door de interieurbekleding . En hoe goed de zes versnellingen ook functioneren, vaak is na een paar jaar al een eerste reparatie noodzakelijk vanwege verlies van transmissieolie. Dit geldt, onafhankelijk van de rijstijl, ook voor de slijtage van tandriem of remvoeringen en -schijven. Verder zijn met regelmatige tussenpozen van een paar jaar ook reparaties nodig aan de waterpomp en de uitlaat.