Audi A7 te koop: tweedehands en nieuw

Audi A7

Audi A7

Internationale Auto van het Jaar 2012

De Audi A7 (voluit Audi A7 Sportback) is een middelgroot luxevoertuig uit het Europese E segment. De auto wordt geproduceerd door de Duitse specialist Audi AG sinds 2010. Er bestaan twee generaties: Type 4G8 (2010/17) en Type 4G9 (vanaf 2018). De A7 mag heel wat prijzen ontvangen. Tijdens de ICOTY Awards wordt hij Internationale Auto van het Jaar (2012). Het AutoWeek magazine verkiest hem tot Best of the Best (2012). Ook voor Esquire Magazine is het de Auto van het Jaar (2011). Voor Automobile Magazine is het de Automobiel van het Jaar 2012. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Carrosserievorm

Carrosseriekleur

De Audi A7 technisch bekeken

De Audi A7 heeft een typische Audi Sportback lay-out. Die look wordt gecreëerd door een taps toelopende daklijn in combinatie met steile achterramen, een geïntegreerde kofferbak (de Sportback in kwestie) en vier deuren zonder kader. Vooraf gaat de Audi Sportback, een conceptauto uit 2009, die deze lay-out lanceert. Deze eerste versie maakt gebruik van een 3.0 V6 TDI Clean Diesel van 225 PS (165 kW en 222 pk). De motor wordt er alvast gekoppeld aan de automatische Audi S Tronic transmissie met zeven snelheden. De aandrijving komt van het Audi quattro systeem voor permanente vierwielaandrijving. Verder krijgt hij onder andere elektrotechnische besturing, keramische remschijven en 21” wielen. Het eerste productiemodel van de A7 is in wezen een hatchback coupé met vijf deuren. Zo kan hij gezien worden als een versie van de Audi A6 (C7). De bouw wordt gebaseerd op het Volkswagen Groep MLB platform. De lancering vindt plaats nog voor het verschijnen van de conventionelere A6 sedan en stationwagon. Beide auto’s delen overigens nog wel meer. Ze hebben dezelfde structuur en aandrijving, en hetzelfde chassis, dashboard en interieur. Het buitenste paneelwerk van de A7 is wel uniek; en verschillend is ook het overheersend gebruik van aluminium in de voorkant van de A7 structuur. Het voertuig wordt gepresenteerd in München, in het Pinakothek der Moderne Art Museum, op 26 juli 2010. Later worden ook nog de Motor Show van Parijs, de Auto Show van New York en de Wörthersee Tour aangedaan. De verkoop begint in de herfst van 2010. Tot de vroegste modellen behoren de 2.8 FSI (204 PS), de 3.0 TFSI quattro (300 PS), de 3.0 TDI quattro (245 PS) en de 3.0 TDI (204 PS). In het modeljaar 2011 krijgt de A7 een FlexRay databank met hoge snelheid. Hiermee worden alle systemen voor rijassistentie (uit de A8) nu gecontroleerd. Nog in 2011 wordt op de Auto Show van Frankfurt ook de S7 prestatievariant voorgesteld. Die heeft een 4.0 biturbo TFSI V8 motor van 420 PS (309 kW en 414 pk). Hij maakt standaard gebruik van het quattro systeem en de automatische S Tronic met zeven snelheden. In 4,7 seconden trekt deze versie op van 0 naar 100 km/u.

De nieuwe generatie Audi A7

In 2012 krijgt de Audi A7 een eerste update. Tot de vroegste Duitse modellen behoren hier de 2.8 FSI van 204 PS, de 2.8 FSI quattro van 204 PS, de 3.0 TFSI quattro van 310 PS, de 3.0 TDI van 204 PS, de 3.0 TDI quattro van 204 PS, de 3.0 TDI quattro van 245 PS, de 3.0 TDI clean diesel quattro van 245 PS en de 3.0 TDI quattro van 313 PS. Halverwege 2014 volgt een eerste grondige facelift voor het modeljaar 2015. Het uiterlijk wordt hier lichtjes gewijzigd, net als de motoren en transmissies. Het infotainmentplatform krijgt een snellere Nvidia Tegra 3 processor met verbeterd grafisch ontwerp. Zo herkent het systeem nu handschriften. Er zijn verder 4G mobiel internet (met mobiele updates voor het navigatiesysteem), adaptieve Matrix led koplampen en een verbeterde nachtzichtassistentie (die dieren kan herkennen). De TFSI en TDI motoren worden afgestemd op de nieuwe Euro 6 emissienormen. De tweede generatie A7 (Type 4G9) start in het modeljaar 2018. Het is nog steeds een Sportback met vijf deuren. De motor (FF/F4) is longitudinaal gemonteerd en kan al dan niet voorzien worden van het quattro systeem. Daarbij wordt ondertussen gebouwd op het VW Groep MLB platform. De nieuwe A7 heeft een wielbasis van 2.926 mm, is 4.969 mm lang, 2.926 mm breed en 1.422 mm hoog. Hij heeft een stoepgewicht van 1.890 kg.

Audi A7 modellen en prijsklassen

De nieuwe Audi A7 Sportback biedt opvallend genoeg slechts één motor aan. In Europa is dat de 55 TFSI van 340 pk. Standaard wordt die gekoppeld aan de S Tronic automatische transmissie met zeven snelheden. Men kan kiezen voor voorwielaandrijving of voor de Audi quattro permanente vierwielaandrijving. Ook de uitrustingspakketten zijn naar Audi’s standaard beperkt, maar men kan ze dikwijls combineren. In Europa spreekt men van de Black Edition en de duurdere Platinum versie. Tot de uitrustingspakketten behoren dan Business Plus, Sport en Technology.

Beoordelingen voor Audi A7

34 Beoordelingen

4,9

Technische gegevens van de Audi A7

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens