Audi RS6 te koop: tweedehands en nieuw

Audi RS6

Audi RS6: de top van Audi keten

De Audi RS6, voluit Audi RS6 quattro, is een sportief luxevoertuig. De auto wordt ontwikkeld door de prestatieafdeling van Audi AG, Audi Sport GmbH, een onderdeel van de Volkswagen (VW) Groep. De eerste generatie RS6 (C5) wordt intern aangeduid als Typ 4B en wordt geproduceerd tussen 2002 en 2004. De tweede generatie (C6), Typ 4F, wordt geproduceerd tussen 2008 en 2010. De derde generatie (C7), Typ 4G, wordt gebouwd tussen 2013 en 2018. Tot de voornaamste concurrenten van dit voertuig behoren de BMW M5 en de Mercedes-Benz E55/E63 AMG.

De Audi RS6 technisch

De “RS” in Audi RS6 staat voor RennSport, het Duitse woord voor racesport. RS-modellen zijn Audi’s topmodellen; het zijn de beste prestatievoertuigen van het merk en staan zo nog (een hele stap) boven de S-modellen. Zoals alle RS-modellen is de RS6 een pionier voor tal van Audi technieken en systemen. RS-motoren zijn steevast de beste en krachtigste Audi motoren. Ze hebben meer paardenkracht en zijn ook gewoon groter dan de motoren van de Audi S8. In tegenstelling tot de A6 en de S6 vind je de eerste generaties motoren van de RS6 ook nergens anders terug in het Audi aanbod. Vanaf de C7 verschijnt de 4.0 biturbo V8 wel zowel in de RS6 als in de RS7; en minder krachtige varianten van dezelfde motor zijn terug te vinden in de S6, de S8 en de A6.

Bouwtechnisch is de eerste RS6 gebaseerd op het A6 platform. De motoren maken gebruik van interne ontsteking en worden vooraan longitudinaal gemonteerd. De transmissies zitten meteen achteraan de motor en zijn eveneens longitudinaal georiënteerd. Zoals alle S en RS modellen, is de RS6 enkel beschikbaar met het Audi quattro systeem voor permanente vierwielaandrijving. Wat dat betreft is de C5 RS6 overigens het vierde model geproduceerd door de Audi onderafdeling quattro GmbH. De eerste is de RS2 Avant, de tweede de Audi C4 S6 Plus (199697) en de derde de Audi B5 RS4 uit 2000. Na de RS6 volgen hier ook nog de Audi B7 RS4 uit 2006 en de tweede generatie RS6 uit 2010.

De C5 RS6 trekt op van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden. De grens van 200 km/u wordt bereikt in 22,8 seconden. De officiële topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. In realiteit ligt deze allicht wel eerder tegen de 270 km/u. Tot de standaard uitrusting behoort onder andere Bosch ESP 5.7 (Electronic Stability Program) met ABS, EBD en remassistentie. De productie van de oorspronkelijk RS6 begint in juni 2002 en eindigt in september 2003.

De nieuwe generatie Audi RS6

De tweede generatie Audi RS6 (C6, Typ 4B) is het topmodel van het VW Groep C5 platform gebruikt tussen 1997 en 2004. De auto is aanvankelijk enkel beschikbaar als Avant met 5 deuren en 5 zitplaatsen. Avant is daarbij de Audi benaming voor een stationwagon. Later volgt ook nog een sedan met 4 deuren en 5 zitplaatsen. Afgeleid van de C5 S6 (op zijn beurt weer afgeleid van de C5 A6) deelt de RS6 ook zijn aluminium structuur met de A6 modellen met V8 motor. Deze tweede generatie wordt gebouwd tussen juli 2002 en september 2004.

In 2013, op de Auto Show van Detroit, debuteert vervolgens de C7 RS6 (derde generatie). De sedan valt hier weg uit de reeks en de RS6 is nu dus enkel nog een Avant met 5 deuren. Het platform is het VW Groep C7 platform. De auto is verwant aan de Audi C7 A6 en de Audi C7 S6. Het voertuig heeft een wielbasis van 2915 mm, een lengte van 4991 mm, een breedte van 1986 mm en een hoogte van 1461 mm. Het stoepgewicht is 1950 kg.

De motor is een 4.0 V8 FSI biturbo DOHC gekoppeld aan een tiptronic automatische versnelling met 8 snelheden. Hij ontwikkelt een kracht van 412 kW en laat toe om in 3,9 seconden te versnellen van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt standaard 250 km/u. Met het optionele Dynamic of Dynamic Plus pakket kan deze snelheid nog opgedreven worden tot respectievelijk 280 km/u en 305 km/u. Volgens Audi bedraagt de gemiddelde benzineconsumptie van de reeks daarbij 8,8 liter per 100 km. De C02-emissie bedraagt 229 g/km. Om deze relatief lage uitstoot mogelijk te maken gebruikt de bouwer een start/stop systeem en “cylinder on demand” functie.

Audi RS6 modellen en prijsklassen

De Audi RS6 vertegenwoordigt de top van het Audi. Boven dit voertuig gaat er niets, tenzij dan misschien via een aantal RS6 optiepakketten (zoals de Dynamic en Dynamic Plus uitrustingen van hierboven) en 2 speciale versies van de RS6: de RS6 Plus (C5) en de RS6 Avant Performance (C7). Beide modellen zijn nog krachtiger dan de standaard RS6 waarvan ze zijn afgeleid.

De eerste versie, Audi RS6 Plus, wordt gebouwd tussen april en september 2004. De auto krijgt een beperkte oplage van 999 exemplaren, die al gauw zijn uitverkocht. De motor heeft een kracht van 353 kW tegen 60006400 rpm. Het is een productie van het Engelse Cosworth Technology. De bijkomende kracht komt van een nieuwe ECU en 2 extra koelradiatoren achter de zijwaarts gemonteerde interkoeling. Het voertuig bereikt een snelheid van 100 km/u in 4,4 seconden en van 200 km/u in 20,36 seconden. De officiële topsnelheid is 280 km/u. Het voertuig verschijnt enkel als Avant en exclusief in Europa.

In de derde generatie verschijnt de RS6 Avant Performance. Dat gebeurt op 22 oktober 2015. Hij heeft dezelfde 4.0 V8 motor als de standaard RS6, maar de ECU is getuned om een kracht van 445 kW te produceren. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. De acceleratie naar 110 km/u verloopt in 3,7 seconden, die naar 200 km/u in 12,1 seconden. Ondanks die verbeterde prestaties blijven verbruik en CO2-uitstoot gelijk aan die van de standaard Audi RS6.

Beoordelingen voor Audi RS6

5 Beoordelingen

5,0

Technische gegevens van de Audi RS6

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens