Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi RS6 (C8)

Sterke
  • Eindeloos vermogen
  • Stoere looks
  • Binnenruimte van A6 Avant
Zwakke
  • Hoge prijs
  • Minder speels
  • Alleen als break

De atleet onder de breaks

In 2002 kregen ze bij Audi het idee om hun anders brave premiumsedan, de A6, te trakteren op een knoert van een V8-motor en sportieve onderstelaanpassingen. Het resultaat was de RS6. Het model werd zo iconisch dat hij vier generaties later nog steeds in het gamma staat, maar dan uitsluitend als break.

Technische gegevens

560 - 605 PS

Vermogen

9.6 - 14.0 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

223 - 333 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

250 - 250km/h

Top snelheid

3.9 - 4.6s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Wil je eigenlijk een supercar, maar wil je er het liefst ook de kinderen of het tuinafval in kunnen meenemen? Dan biedt de RS6 verlossing met de binnenruimte van een A6 Avant maar toch bloedsnelle acceleratie.

  • Die dankt de RS6 aan zijn V8-motor van 4.0 liter groot, die 600 pk verdeelt over de vier wielen dankzij Audi’s quattro-vierwielaandrijving.

  • Dat weet echter alleen de kenner, want dankzij zijn break-silhouet blijft de RS6 meer onder de radar dan andere auto’s met een dergelijk vermogen.

  • Toch rij je rond in meer dan een opgesmukte A6 Avant: op de achterklep, de voorste portieren en het dak na zijn alle carrosserieonderdelen uniek voor de RS6.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Audi RS6 baseert zich in grote lijnen op de A6 en S6 Avant, maar speelt het toch aanzienlijk sportiever. Dat begint al met de motor, want de RS6 is verkrijgbaar met slechts één oersterke krachtbron onder de kap.

Zo ligt er in het vooronder van iedere RS6 van de huidige generatie een 4.0-liter V8-motor. Het gaat hierbij om een doorontwikkeling van het blok uit de vorige generatie van het model, al voegde Audi voor de RS6 C8 wel mildhybridehulp toe. Dat is trouwens niet de enige maatregel om het verbruik te drukken, want de motor beschikt ook over cilinderuitschakeling wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt. Met dank aan twee turbo’s weet het blok toch 600 pk en 800 Nm koppel op te hoesten, die dan door Audi’s befaamde quattro-systeem over de vier wielen verdeeld worden. Schakelen gebeurt steeds langs een achttraps automaat die ook over een ‘launch control’-functie beschikt. Daardoor sprint de RS6 naar de 100 km/u in 3,6 seconden en gaat hij – indien je de begrenzer tegen een meerprijs laat weghalen – door tot een topsnelheid van 305 km/u.

Afmetingen

Hoewel de RS6 eruit ziet als een Audi A6 Avant op steroïden, verschilt hij toch enigszins qua afmetingen. Vooral de breedte is opvallend, want met 1,95 meter is dit sportieve kannon in totaal zes centimeter breder dan een A6. Daarnaast is hij ook vijf centimeter langer dan een reguliere Avant-versie, goed voor in totaal 4,99 meter. Met 1,46 meter is de RS6 natuurlijk wel iets lager. Wat wel identiek blijft, is het koffervolume. Zo past achterin een RS6, net als in een A6 Avant, 565 liter aan bagage.

Varianten en prijzen

De Audi RS6 is tegenwoordig uitsluitend als break, of Avant, verkrijgbaar, en kent ook maar één uitrustingsniveau. Dat heet gewoon ‘RS6’, en je krijgt de auto dan meteen met de 600 pk sterke V8-motor en vierwielaandrijving. Zo betaal je minstens 129.270 euro voor een nieuw exemplaar, en voor die prijs krijg je gelukkig al een mooie uitrusting mee. Adaptieve luchtvering is meteen van de partij, net als verwarmde voorzetels, een premium audiosysteem, lichtmetalen 21-inchvelgen, parkeerhulp, cruise control en bekleding in leer en alcantara.

Design

Buitenzijde

De Audi RS6 neemt het basisontwerp van een A6 Avant, maar pompt dat op tot er een stoere performance-break verschijnt. Het koetswerk is zelfs zo verschillend, dat enkel het dakpaneel, de twee voorste portieren en de achterklep met een A6 verwisselbaar zijn. De rest is specifiek voor de RS6 ontwikkeld, of overgenomen van andere, doorgaans duurdere modellen – zoals de koplampen, die uit het Audi A7-rek komen. Achteraan tekenen de iconische ovalen uitlaatpijpen present, die ook de eerste RS6 in 2002 al sierden.

Binnenzijde

Dat is binnenin wel even anders, want daar zou je gerust kunnen denken dat je op het dashboard van een A6 zit te kijken. Al zou je dan wel even de vele accenten in koolstofvezel en alcantara moeten vergeten. Zijn gelijkenis met de A6 geeft hem ook toegang tot de nodige schermenweelde. Zo bedien je de klimaatregeling via een apart display in de middenconsole, dat onder het 12 inch grote aanraakscherm geplaatst zit. Achter het stuur van elke RS6 vind je wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.

Veiligheid

Gezien zijn exclusieviteit heeft Euro NCAP de Audi RS6 niet aan botsproeven onderworpen. De auto baseert zich wel deels op de A6, en die behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn laatste crashtests in 2018. Dat dankt hij niet alleen aan de nodige airbags en kreukelzones, maar ook aan een standaard inbegrepen noodremsysteem dat ook fietsers en voetganger herkent, een actieve rijstrookassistent en parkeersensoren voor- en achteraan.

Alternatieven

Als extreem krachtige break is de Audi RS6 een zeldzaamheid, maar dat betekent niet dat er geen concurrenten zijn. Rechtstreeks is er slechts eentje: de Mercedes-AMG E 63 break. Ook bij BMW is er echter al decennia een gespierde E-segmenter, de M5, maar die komt al een paar generaties niet meer als stationwagon uit de fabriek. Ook de Porsche Panamera Sport Turismo kan je als een concurrent zien.

Beoordelingen voor Audi RS6 (C8)

5 Beoordelingen

5,0