Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-audi-rs-5_10.jpg

Audi RS 5

1 / 10
AS24-modelpagina-audi-rs-5_10.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_01.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_02.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_03.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_04.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_05.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_06.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_07.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_08.jpg
AS24-modelpagina-audi-rs-5_09.jpg

Sterke punten

  • 450 pk sterke zescilinder
  • Relatief discreet voorkomen
  • Hyperefficiënt weggedrag

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Hoog gewicht
  • Wat kunstmatige sound

Audi RS5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi RS5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.9 - 4.9s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):197 - 252 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):8.7 - 10.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4649 x 1843 x 1360 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:320 - 1280 liter
Aanhangergewicht:285 - 435 kg

Hyperatletisch, als Coupé en als Sportback

Wat de Audi RS 4 Avant kan, kan de RS 5 ook: zakelijke en relatief discrete looks koppelen aan hyperefficiënte sportiviteit. Dat doet hij zowel als Coupé en als Sportback, telkens met een 2,9 liter grote V6 van 450 pk onder de kap.

Interesse in een Audi RS 5

Audi RS 5 tweedehands auto
Audi RS 5 nieuwe auto
Audi RS 5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Audi RS 4 Avant combineert de mooie Coupé- en Sportbacklooks van de gewone A5 Coupé en Sportback met een 450 pk sterke V6.

  • Wie Audi zegt, zegt Quattro: de RS 5 komt dus met een hyperefficiënt weggedrag voor de dag.

  • Met een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 4 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u pakt de Audi RS 5 uit met bliksemsnelle prestaties. Het kan zelfs nog sneller.

  • Wie niet te gek doet met koetswerkkleuren en velggroottes, kan zijn RS 5 relatief bescheiden doen ogen en krijgt er dus een topatleet in discreet jasje voor in de plaats.

Alle belangrijke gegevens over de Audi RS 5

Motoren

Onder de motorkap van de Audi RS 5 is er maar één krachtbron verkrijgbaar: een 2,9 liter grote V6 met twee turbo’s, die in totaal 450 pk en 600 Nm sterk is. Die zescilinder drijft via een achttrapsautomaat de vier wielen aan, en stuurt de RS 5 Coupé en Sportback in 3,9 seconden richting 100 km/u en daarna richting begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met het optionele Competition-pakket wordt die topsnelheid verhoogd naar 290 km/u, en wie het Competition Plus-pakket kiest, ziet de sprinttijd naar 100 km/u dalen tot amper 3,8 seconden.

Afmetingen

Met een lengte van 4,72 meter, breedte van 1,87 meter en hoogte van 1,37 meter is de Audi RS 5 Coupé iets langer, breder en lager dan een klassieke A5 Coupé. Dat komt natuurlijk op conto van zijn sportievere bumpers, zijn verbrede wielkasten en zijn sportievere ophanging. Idem voor de RS 5 Sportback, die 4,78 meter lang, 1,87 meter breed en 1,39 meter hoog is. Het koffervolume blijft met 450 liter in de Coupé en 465 liter in de Sportback wel identiek.

Uitvoeringen

Sinds kort breidt Audi het gamma van zijn RS 5 Coupé en Sportback uit met twee extra uitvoeringen: de Competition en Competition Plus. De Competition voegt zwarte accenten toe aan het koetswerk, onder meer in de 20-duimsvelgen, de uitlaatpijpen en de logo’s, de Competition Plus voegt daar nog een sportievere ophanging en aangepaste stuurinrichting aan toe. De begrensde topsnelheid wordt in beide gevallen verhoogd naar 290 km/u, door de betere luchtweerstand door de verlaagde ophanging knijpt de Competition Plus een tiende van een seconde van de sprinttijd naar 100 km/u: 3,8 seconden in plaats van 3,9 seconden.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Audi RS 5 Coupé en Sportback hebben een catalogusprijs van 93.790 euro. Daar krijg je weliswaar al een degelijke standaarduitrusting voor in de plaats, maar de finale eindfactuur tikt ongetwijfeld nog aan na een bezoek aan de optielijst. Met het Competition-pakket zit je bijvoorbeeld al aan 102.340 euro, met het Competition Plus-pakket zelfs al aan 106.390 euro.

Tweedehandsprijzen voor de Audi RS 5 Coupé en Sportback profiteren natuurlijk van het sterke Duitse merkimago en van de populariteit van Audi’s RS-modellen. Goedkoop zijn ze dan ook niet: voor deze generatie mag je rekenen op een vanafprijs van zo’n 56.000 euro.

In Vlaanderen moet je voor de Audi RS 5 Coupé en Sportback door hun grote cilinderinhoud en hoge CO2-uitstoot (minstens 211 g/km) rekenen op minstens 3.286,64 euro aan BIV en 965,05 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië liggen die tarieven op respectievelijk minstens 4.957,00 euro (BIV) en 931,66 euro (verkeersbelasting).

Design-highlights en interieur

De Audi RS 5 Coupé en Sportback laten hun sportieve inborst nog meer zien dan de wat meer zakelijke Audi S5 Coupé en Sportback, maar houden het desondanks nog relatief discreet. Dat geldt ook voor het interieur, waar de Audi-afwerkingskwaliteit nog steeds de bovenhand voert.

Discreet of exuberant

Aan de buitenkant lopen de Audi RS 5 Coupé en Sportback niet overdreven te koop met hun sportiviteit. Het Singleframe-radiatorrooster is dan wel zwart omrand en ze hebben iets bredere wielkasten, maar ze krijgen standaard subtiel sportieve bumpers, discrete 19-duimsvelgen, en een achterbumper met diffusor en twee ovalen uitlaatpijpen. Optioneel kan je ze wel behoorlijk exuberant aankleden: met meer accenten in glanzend zwart of in carbon, en koetswerkkleuren in Tangorood, Javagroen, Citrusgeel, en velgmaten die oplopen tot 20 duim.

Audi-afwerkingskwaliteit

Binnenin monteert Audi standaard sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun, die bekleed zijn in een combinatie van microvezel en leder. Optioneel is er nappaleder, en kan het standaard ronde stuurwiel worden vervangen door een exemplaar dat onderaan is afgeplat. Verder kunnen de stiksels van een accentkleur worden voorzien, maar maken de RS 5 Coupé en Sportback aanspraak op dezelfde uitrusting en afwerkingskwaliteit als we van de A5 Coupé en Sportback gewoon zijn.

Rijhulp en veiligheid

De Audi RS 5 Coupé en Sportback mogen dezelfde maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests delen als de gewone Audi A5 Coupé en Sportback. Standaard zijn ze onder meer voorzien van frontale, zijdelingse en gordijnairbags, een automatische aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, cruise control en snelheidsbegrenzer.

Alternatieven

De klassieke alternatieven voor de Audi RS 5 Coupé en Sportback moeten worden gezocht bij de Duitse premiumconcurrenten. De Mercedes-AMG C 63 S is dus een van de usual suspects, en bij BMW de M3.

FAQ

Is de Audi RS 5 er ook als cabriolet?
Nee. Deze generatie van de Audi RS 5 is er alleen als Coupé en als Sportback. Alleen van de eerste generatie RS 5 heeft Audi een cabrioletversie gebouwd.
Hoeveel kost de Audi RS 5?
De RS 5 Coupé en Sportback hebben een catalogusprijs van 93.790 euro. Dat is een flink prijskaartje, maar de standaarduitrusting is in ruil daarvoor al behoorlijk uitgebreid. Desondanks kan de eindfactuur dankzij de optielijst nog stevig aantikken.

Beoordelingen voor Audi RS5

4 Beoordelingen

4,8