Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi RS5 Cabriolet – Symfonie nr 8, in V

1De luide knal die we horen is geen klapband. Nee, het is gewoon de V8 van de Audi RS 5 die brullend een versnelling lager schakelt. Dikke motoren en cabrio's, het blijft een oorstrelende combinatie.

Hij staat gepland om in het voorjaar 2013 op de markt te komen, en lijkt nu al een ideaal recept om de voorjaarskoude te verdrijven. Deze RS 5 geniet van de meest recente update van de A5, wat je vooral kan zien aan de lichtblokken. Voor het overige blijft hij discreet sportief, met onder meer grotere luchtopeningen, 19-duimsvelgen en een flinke uitlaat-installatie die dubbelt als klankkast.

Geen downsizing voor deze RS, want die blijft gewoon verder doen met de 4.2 V8, volledig atmosferisch nog wel. Een motor van de oude stempel, die 8.250 opm nodig heeft om zijn volle 450 pk vrij te geven aan de vier wielen. 250 opm later grijpt de begrenzer in. Tussen 4.000 en 6.000 opm laat hij 425 Nm los, wat hem schakellui kan doen rijden, met dank aan onder meer de zeventraps dubbele koppelingsbak.

4,9 seconden

Minder dan 5 seconden volstaan om 100 te halen. Geen slechte prestatie, gezien de 1,9 ton die de RS 5 cabrio op de weegschaal zet. De 'launch control' helpt daarbij. De V8 wordt dan wel gemarteld, maar laat empatisch horen dat hij dat graag heeft. Met de S Tronic versnellingsbak schakelt hij voor een bocht automatisch terug, begeleid door een dramatisch klinkende tussengasfanfare. Hierdoor knal je ook met hoge toeren de bocht weer uit. Je hartslag gaat vanzelf de hoogte in.

Dynamische opties

Hij klinkt leuk, maar je merkt ook dat het gewicht de RS 5 parten speelt op een bochtenrijk parcours. Ondanks de vele verstevigingen voel je ook hoe de carrosserie het lastig heeft met de vele krachten die er op ingrijpen onder zware belasting. De Dynamic Control kan de RS 5 Cabrio dan wel nog harder doen aanvoelen, je merkt toch dat hij kraakt wanneer hij de wetten van de fysica probeert te tarten.

Wel maakt de vierwielaandrijving veel goed. Sinds midden 2010 heeft Audi een middendifferentieel ingevoerd dat tot maximaal 85 procent van het vermogen naar de achterwielen brengt. Standaard is dat 40/60 verdeeld. Ook het ESP speelt een actieve rol en zal bijvoorbeeld een wiel afremmen nog voor de auto kracht dreigt te verliezen of er onderstuur optreedt. Bovendien kan je in de optielijst nog een sportdifferentieel aan de achteras (950 euro) laten monteren om de krachtverdeling helemaal te optimaliseren.

Duur en dorstig

Natuurlijk moet je aardig in je portefeuille tasten voor deze RS 5 cabrio. 94.500 euro kost hij. Hij is dan wel al redelijk goed uitgerust, maar het steekt toch dat je nog eens 245 euro moet betalen voor een kabel voor de iPhone. En wie de topsnelheid wil optrekken van 250 km/u naar 280 moet daar 1.500 euro voor dokken. Je hoeft het nog niet eens al te gek te gaan om naar huis te trekken met een factuur van 120.000 euro.

Goed, je hebt dan wel een exclusieve cabrio – met stoffen dak dat in 15 seconden opent – maar daarmee is de pijn nog niet geleden. Officieel verbruikt hij zo'n 10 l/100 km, maar in de praktisch is dat makkelijk 15 liter of meer. Ai.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi

Klik hier en zoek uw occasie Audi RS5 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Audi RS5, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer